ایران به 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری برای حمل ال.ان.جی نیاز دارد

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: ایران در سال 2011میلادی، 83 میلیون تن گاز ال.ان.جی تولید می کند که حمل این میزان ال.ان.جی به 40 فروند کشتی ویژه و سرمایه گذاری 10 میلیارد دلار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس محمد سوری در دوازدهمین همایش موسسه مطالعات بین المللی انرژی با عنوان «تحولات ژئوپولیتیک انرژی، نقش گاز طبیعی»، تعداد نفتکش های این شرکت را 30 فروند کشتی و ظرفیت آن را 6 میلیون و 214 هزار تن اعلام و تصریح کرد: این شرکت سال گذشته 82 میلیون تن بار حمل کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران افزود: هم اکنون 5 فروند کشتی به بخش داخلی و 14 کشتی نفتکش به بخش خارجی سفارش داده شده است که مجموع ظرفیت این شرکت را در سال 2009 به 10 میلیون و 936 هزار تن می رساند.

وی ایران را دومین دارنده ذخایر گازی اعلام و تصریح کرد: روسیه با دارا بودن 26 درصد از ذخایر گازی جهان مقام اول، ایران با دارا بون 16 درصد از ذخایر گازی جهان مقام دوم و قطر با 14 درصد از ذخایر گازی جهان، مقام سوم را داراست.

وی افزود: 3 کشور  یاد شده، عمده ترین تولیدکنندگان گاز در  دنیا به شمار می آیند.

سوری تصریح کرد: با احتساب مجموع ذخایر گازی ایران و قطر در منطقه پارس جنوبی، این دو کشور  بزرگ ترین کریدور انرژی در  منطقه خلیج فارس به شمار می آیند.

وی در ادامه ژاپن را بزرگ ترین مصرف کننده گاز ال.ان.جی در سال 2006 اعلام و تصریح کرد: این کشور با مصرف 39 درصد از گاز جهان به عنوان اولین کشور مصرف کننده ال.ان.جی و کره با مصرف 16 درصد از ال.ان.جی در مقام دوم قرار دارد.

وی میزان تولید ال.ان.جی در دنیا ر ا 407 میلیون مترمکعب در سال 2007 ذکر کرد و گفت: میزان تولید  ال.ان.جی در سال 2013 به 635 میلیون مترمکعب و در سال 2020 به یک میلیارد و 248 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی افزود: این امر نشان دهنده بخش عمده ای از مصرف انرژی به صورت گاز در جهان است.

سوری در باره میزان صادرات گاز ایران گفت: با وجود ذخایر عظیم گازی در ایران این کشور سهم اندک صادرات گاز را به خود اختصاص داده و تنها به دو کشور ترکیه و ارمنستان صادرات داد و امید است به زودی به جرگه صادر کنندگان گاز با کشتی و خط لوله بپیوندد.

وی گفت: سه کشور کره جنوبی، ژاپن و چین به ترتیب بزرگ ترین کشورهای سازنده کشتی هستند و 90 درصد ساخت کشتی را به خود اختصاص می دهند و در بخش کشتی های "ال ان جی" بر نیز این موضوع صادق است.

وی در مورد کشتی های "ال ان جی" بر در دنیا گفت: در  سال 2007 مجموع کشتی های "ال ان جی" بر 247 فروند بود و در سال 2012 تا 2020 این تعداد به 543 فروند کشتی خواهد رسید.

وی همچنین در مورد ال.ان.جی تولیدی در کشور گفت: 4 فاز میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت 41 میلیون مترمکعب، پارس شمالی با ظرفیت 20 میلیون مترمکعب، گلشن با ظرفیت 10 میلیون مترمکعب و فردوسی با ظرفیت 10 میلیون مترمکعب مجموع صادرات گاز ال.ان.جی را به خود اختصاص می دهد.

کد خبر 121056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =