منافع فعالیت‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران فراملی است

علی اصغر یوسف‌نژاد،نماینده مردم ساری در مجلس، به منظور آشنایی با نحوه فعالیت‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه شمال از این منطقه بازدید کرد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه شمال ـ بهمن پور،مدیر خطوط لوله و مخابرات منطقه شمال در این بازدید ضمن ارائه توضیح های جامع در زمینه فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران مدیریت کلان زنجیره انتقال صنعت نفت را در پهنه‌ای به وسعت ایران به عهده دارد.

مدیر منطقه شمال افزود: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران- منطقه شمال، با هدف انتقال نفت‌خام کشورهای حوزه دریای خزر به پالایشگاه‌های تهران و تبریز (طرح سوآپ) و همچنین تأمین سوخت مورد نیاز استان‌های مازندران و گلستان و حمل فرآورده‌های نفتی بنزین، نفت سفید و نفت گاز پالایشگاه تهران و نیز فرآورده‌های وارداتی از طریق بندر نکا به وسیله خطوط لوله زیرزمینی، حدود دو سال است که با مرکزیت ساری فعالیت خود را آغاز کرده‌ است.

وی طول خطوط لوله انتقال مواد نفتی اعم از نفت‌خام و فرآورده را 8 ، 12،16 ، 30 و 32 اینچ نزدیک به 600 کیلومتــر در حوزه فعالیت این منطقه خواند و گفت: این منطقه دارای پنج ایستگاه تقویت فشــار (تلمبه‌خانه) در مراکز نکا، ساری، گل پل، اوریم و مرگاو است. همچنین به علت عبور خطوط لوله از نقاط سخت گذر کوهستانی و جنگل‌های مازندران و گلستان دارای سه ایستگاه تقلیل فشار در مراکز ورسک، لاجیم و علی آباد است.

به گفته او در نهایت به منظور تحویل فرآورده‌های نفتی به انبار پخش استان‌های مازندران و گلستان، سه تاسیسات انتهایی ساری، گرگان و گنبد عملیات تحویل فرآورده‌های بنزین، نفت سفید و نفت گاز را به انبارهای پخش جهت توزیع در سطح استان‌های یادشده انجام می‌دهند.


وی ادامه داد: خط 32 اینچ این منطقه ظرفیت انتقال روزانه 500 هزار بشکه‌ نفت و فرآورده را دارد.

سیستم مخابراتی با ضریب اطمینان 99/99

بهمن پور در مورد هدایت و کنترل انتقال نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی در طول مسیر خطوط لوله و ایستگاه‌های پمپاژ و تقلیل فشار گفت: این عملیات با استفاده از سیستم مخابراتی اختصاصی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و پوشش رادیویی با ضریب اطمینان 99/99 درصد انجام می‌گیرد که قطع برق نیز تأثیری در ارتباط مراکز انتقال نفت ندارد.

وی افزود: ایستگاه‌های مخابراتی منطقه نیز در نقاط سخت گذر و کوهستانی قرار داشته که علاوه بر تأمین ارتباط بین مراکز پمپاژ نفت، به مناطق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ساری و گلستان، شرکت گاز و شرکت توانیر نیز خدمات ارائه می‌کند.

ایستگاه‌های مخابراتی یـاد شده در ارتفاعات مناطق باقر آباد، شور کچال، گدوک، پل سفید، آلاشت، ساری، نکا، لاجیم و گل پل قرار دارند.

وی حفاری‌های غیر مجاز و بدون اطلاع و هماهنگی با این منطقه و تجاوز به حریم خطوط لوله و همچنین مشکلات آسفالت جاده سنگ بن / لاجیم را از مهم ترین مشکلات این منطقه خواند.

بر پایه این گزارش، مهندس یوسف نژاد در پایان این بازدید بر حساسیت فعالیت‌های این شرکت تأکید کرد و گفت: فعالیت‌های این شرکت یک امر فراملی است که همه ما باید در ارتقا این شرکت و کاهش مشکلات آن تلاش کنیم.

نماینده مردم ساری قول داد در آینده‌ای نزدیک با برگزاری جلسات استانی تدابیری اندیشیده شود تا از مشکلات این شرکت که اهمیت ملی دارد، بکاهد. 

کد خبر 133631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =