ایران در زمینه تامین بنزین مورد نیاز داخلی تا سال 2013 به خودکفایی خواهد رسید و پس از آن حتی می تواند به صادر کننده بنزین تبدیل شود.

به گزارش شانا به نقل از تازه ترین شماره نشریه بررسی اقتصادی خاورمیانه (میس)، "گروه فاکتز گلوبال انرژی" درگزارشی که در اواخر ماه گذشته میلادی (نوامبر) در باره وضعیت ایران در زمینه بنزین در اختیار مشتریان خصوصی خود قرار داد، اعلام کرد که تهران برنامه گسترده ای را در زمینه گسترش ظرفیت پالایشی و بهینه سازی پالایشگاه ها آغاز کرده است.

بنا به این گزارش ایران در زمینه ظرفیت پالایش برنامه های جاه طلبانه ای دارد، و اگر چه ممکن است همه پروژه های آن طبق برنامه به انجام نرسد اما شماری از پروژه های در دست اقدام، ایران را قادر خواهند ساخت از واردات بنزین بی نیاز شود.
 
فریدون فشارکی رئیس گروه فاکتز می گوید که تقاضای ایران برای بنزین چندان افزایش نخواهد یافت زیرا دولت قصد دارد به منظور کاهش مصرف بنزین بخش بیشتری از بنزین را از وضعیت قیمت های تنظیم شده خارج کند.
 
به گفته رئیس گروه فاکتز، ایران برای ساخت پالایشگاه های جدید طرح های بزرگی دارد. وی می افزاید: ما در مورد اجرای این پروژه ها تردید داریم اما پروژه های در دست اجرا خواهند توانست کسری نیاز ایران به بنزین را تامین کنند.
 
دکتر فشارکی گفت: در میان پروژه های در دست انجام، شماری از پروژه ها به نوسازی و گسترش ظرفیت پالایشگاه ها مربوط می شود.
 
وی یادآور شد که ایران در حال ساخت سه تا از بزرگ ترین واحدهای پالایشی اف سی سی/ آر سی سی جهان با ظرفیت 94 هزار بشکه در روز در اراک، 91 هزار بشکه در اصفهان و 79 هزار بشکه در آبادان است.
 
به گفته وی این سه پروژه به تنهایی قادر خواهند بود بنزین کافی تولید کنند تا ایران در کوتاه مدت  از واردات بنزین بی نیاز شود.
 
بنا به این گزارش نوسازی پالایشگاه آبادان در سال 2010، اراک در سال 2011 الی 2012 و پالایشگاه اصفهان تا سال 2012 تا 2013 پایان خواهد یافت.
 
همچنین گسترش واحدهای تقطیر نفت خام در پالایشگاه های لاوان، اراک، تبریز و اصفهان ایران را قادر خواهد ساخت در مجموع ظرفیت خود را 300 هزار بشکه افزایش دهد و دیگر پروژه ها نیز روزانه 279 هزار بشکه به ظرفیت تولید بنزین در ایران خواهد افزود.
 
در این گزارش آمده است که ایران همچنین قصد ایجاد پالایشگاه های جدیدی را دارد که پروژه ستاره خلیج فارس با سرمایه گذاری 5 تا 6 میلیارد دلار و ظرفیت تولید 360 هزار بشکه بنزین و گازوئیل از میعانات میدان پارس جنوبی از آن جمله است. این پروژه که در بندر عباس اجرا خواهد شد، انتظار می رود در سال 2012 تا 2013 تکمیل شود.
 
رئیس موسسه فاکتز گلوبال به پالایشگاه های هرمز، فارس و خزر به عنوان پالایشگاه هایی اشاره کرد که با ظرفیت تولید 300 هزار بشکه در روز ایران را در زمینه صدور فرآ‌ورده ها یاری خواهند کرد.  

کد خبر 137030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =