درآمد 5/1 میلیارد دلاری شرکت ملی نفتکش تا پایان سال جاری

شرکت ملی نفتکش ایران در 9 ماه نخست سال جاری، یک میلیارد و 200 میلیون دلار درآمد به دست آورده است که پیش بینی می شود، این رقم تا پایان سال از مرز 5/1 میلیارد دلار عبور کند.

به گزارش شانا، شرکت ملی نفتکش هم اکنون با 58 شرکت بزرگ نفتی دنیا همکاری می کند و با توجه به جوان و ایمن بودن ناوگان ایرانی، شرکت های بین المللی در اجاره کردن کشتی های ایرانی هیچ تردیدی ندارند.

هم اکنون ناوگان شرکت ملی نفتکش با متوسط عمر حدود 6 سال، یکی از جوان ترین ناوگان های دنیا به شمار می آید و این در حالیست که متوسط سن ناوگان نفتکش دنیا در تانکر بیش از 10 سال است.

تمام شرکت های نفتی اروپایی، خاور دور، آسیایی، هندی، چینی، استرالیایی، آمریکای لاتین و غرب آفریقا با این شرکت همکاری دارند؛ در مجموع 51 درصد درآمد این شرکت از اروپا، 26 درصد از آفریقا و 8 درصد از سایر نقاط دنیا تأمین می شود.

ظرفیت 18 میلیون تنی ناوگان نفتکش ایران در سال 2012 و جایگاه نخست جهان

هم اکنون ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران با 41 فروند کشتی، افزون بر 9 میلیون و 600 هزار تن و در جایگاه چهارم جهان است که بر اساس برنامه ها و با توجه به کشتی های سفارش شده برای ساخت از سوی این شرکت، مجموع ظرفیت ناوگان ملی نفتکش در چهار سال آینده به 5/17 تا 18 میلیون تن رسیده و به جایگاه نخست ناوگان نفتکش دنیا دست خواهد یافت.

هم اکنون شرکت ملی نفتکش ساخت 14 فروند نفتکش را به یک شرکت کره ای سفارش داده است که چهار فروند از آنها در مجموع با ظرفیت یک میلیون و 115 هزار تن در اواسط بهار سال آینده و 10 فروند نفتکش 317 هزار تنی نیز تا پایان سال 2011 میلادی تحویل داده می شود، با تحویل این نفتکش ها، ظرفیت ناوگان این شرکت به 14 میلیون و 111 هزار تن خواهد رسید.

همچنین ساخت سه فروند کشتی کوچک به شرکت صدرا نکا و دو فروند به شرکت کشتی سازی بندرعباس سفارش شده است که چنانچه این 5 سفارش نیز آماده شوند، با 14 فروند نفتکش کره ای در مجموع 19 فروند کشتی به ناوگان نفتکش ایران افزوده خواهد شد که با 41 فروند کشتی کنونی شرکت ملی نفتکش، 60 فروند نفتکش با ظرفیت 14 میلیون و 111 هزار تن DW را در اختیار این شرکت قرار داشته و جایگاه آن را به رده سوم جهانی ارتقا خواهد داد.

هم اکنون بزرگ ترین ناوگان نفتکش دنیا با 5/15 میلیون تن ظرفیت، متعلق به شرکت (Front Line) نروژ است، در سال های آینده شرکت ملی نفتکش ایران دارای 50 فروند کشتی VLCC با ظرفیت 300 تا 318 هزار تن خواهد بود.

شرکت ملی نفتکش در تلاش است تا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، تعدادی کشتی حمل فرآورده 63 هزار تنی و LPG  را در گروه عملیات دائمی ناوگان خود به کار گیرد که با تحقق این برنامه در چهار سال آینده، مجموع ظرفیت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به 5/17 تا 18 میلیون تن خواهد رسید و به جایگاه نخست ناوگان نفتکش دنیا با ظرفیت 18 میلیون تن DW (dead weigh) دست خواهد یافت.

هم اکنون مصرف روزانه نفت خام در جهان 85 میلیون بشکه و تقاضای آن رو به رشد است، در این میان جایگاه حمل و نقل دریایی در ترانزیت این میزان نفت بسیار ویژه و پر اهیمت است، بر اساس آمار مؤسسه تحقیقاتی «درو وری» که یکی از بهترین بررسی کنندگان مسائل کشتیرانی در دنیاست، تا سال2015 میلادی حدود 40 میلیارد دلار برای ساخت کشتی های نفتکش سرمایه گذاری خواهد شد.

با توجه به این که ایران یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر و یکی از صادر کنندگان اصلی نفت و گاز در جهان است، به کشتی های تانکر و کشتی های حمل کننده گاز، پتروشیمی و فرآورده های آنها نیاز دارد، همچنین با توجه به مرزهای آبی طولانی کشور و استعدادهای فراوان داخلی، سرمایه گذاری در این حوزه بسیار ضروری است.

کد خبر 138626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =