توسعه مخازن خلیج آغاجاری و خامی کرنج در مناطق نفت خیز جنوب

مخازن مهم هیدروکربوری «خلیج آغاجاری» و «خامی کرنج» با هدف شناسایی بیشتر و ارزیابی بهتر مخازن موجود در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، توسعه می یابند.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، فراهم آوردن اطلاعات و امکانات مورد نیاز برای توسعه مخزن خلیج آغاجاری و خامی کرنج، از دیگر اهداق مهم اجرای این دو پروژه است.

مخزن گازی خلیج آغاجاری در زیر مخازن آسماری و بنگستان آغاجاری قرار دارد. گاز اولیه درجا و قابل  استحصال در این مخزن به ترتیب 355 و 270 میلیارد فوت مکعب برآورد شده و بر اساس مطالعات اولیه، سقف تولید این مخزن 40 میلیون فوت مکعب در روز تعیین شده است.

بر این اساس و برای اجرای این پروژه، حفاری چاه شماره 75 میدان آغاجاری و انجام کامل آزمایش لازم بر روی چاه و سیال آن و احداث خط لوله انتقال گاز از موقعیت یاد شده به چاه تزریقی 156 میدان آغاجاری مشخص شده است.

همچنین براساس مطالعات اداره ارزیابی مخازن مناطق نفت خیز جنوب، به دلیل وجود ابهام های ساختاری مخزن خامی کرنج، هم اکنون وجود گاز در بخش شرقی این مخرن مستدل نیست؛ از این رو برای مشخص شدن حدود و ابعاد مخزن و همچنین دسترسی به اطلاعات کامل تولیدی و ارزیابی مخزن خامی میدان کرنج، توسعه آن در دستور کار قرار گرفته است.

براین اساس، حفر یک حلقه چاه تولیدی، تعمیر چاه 12 الف میدان کرنج، حفر و تکمیل دو حلقه چاه توصیفی به منظور تعیین دقیق تر محدوده بخش غربی و بررسی وجود گاز در بخش شرقی مخزن، از جمله فعالیت های انجام شده برای توسعه این مخزن بوده است.

در صورت اثبات وجود گاز در بخش شرقی مخزن، همچنین جمع‌آوری اطلاعات کامل مورد نیاز برای توسعه میدان یاد شده افزایش ظرفیت تولید از این مخزن تا سقف 120میلیون فوت مکعب در روز و نحوه مصرف سیال تولیدی این مخزن در فازهای بعدی، در برنامه توسعه این مخزن قرار خواهد گرفت.

مطالعات انجام شده نشان می دهد با توجه به ترش بودن مایعات گازی تفکیکی و نیز به دلیل میزان ناچیز مایعات قابل استحصال از گاز تفکیکی، فرآورش مایع و گاز استحصالی از این مخزن در کارخانه گاز و گازمایع 1500 کرنج از نظر فنی و اقتصادی توجیه پذیر نیست.

کد خبر 144335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =