پروژه لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی زیلایی انجام شد

اهواز _ شانا _ گروه نفت: پروژه لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی زیلایی در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام شد.

 به گزارش خبرنگار شانا، معاون مدیر امور فنی (زمین شناسی) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این باره گفت: این پروژه دومین عملیات لرزه نگاری سه بعدی است که تاکنون این شرکت انجام داده است.

 

دکتر حسن امیری بختیار افزود: عملیات لرزه نگاری سه بعدی (3D) میدان زیلایی در محدوده ای به وسعت  785 کیلومتر مربع در میدان نفتی زیلائی در 100 کیلومتری شمال شرقی استان خوزستان از سوی شرکت ایرانی پارس کانی و شرکت چینی سینوپک اجرا شد.

 

وی با بیان این که در این عملیات از بیش از 36 هزار نقطه میدان اطلاعات جمع آوری شد، اظهار داشت: برداشت اطلاعات به منظور شناسایی وضعیت ساختمانی میدان زیلائی و مطالعات تکمیلی مخزن با استفاده از این اطلاعات بوده و از سال 1387 شروع شده بود.

 

امیری بختیار گفت: در این مدت با ایجاد انفجار در شبکه ای از نقاط منظم، امواج لرزه ای تولید و به درون لایه های زمین فرستاده شد که با برخورد به لایه های مختلف بازتاب شده و در سطح زمین به وسیله گیرنده های بسیار حساس ثبت شدند.

 

معاون مدیر امور فنی (زمین شناسی) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، اطلاعات برداشت شده دراین مدت را از نظر کیفیت، خوب و قابل قبول خواند و افزود: این اطلاعات در مرحله بعدی به منظور تعبیر و تفسیر آنها پردازش می شوند که به این منظور قراردادی با یک شرکت ایرانی امضا شد و کار پردازش اطلاعات نیز حدود 20 درصد پیشرفت دارد.

 

وی در باره اهمیت لرزه نگاری سه بعدی توضیح داد: لرزه نگاری سه بعدی در میدان های هیدروکربوری باعث به دست آوردن وضعیت ساختار و شکل هندسی، تغییرات رخساره ای و سنگ شناسی مخزن های مختلف میدان همچنین تهیه مدل‌ سه بعدی زمین شناسی و تعیین هر چه دقیق‌تر موقعیت چاه‌های توسعه‌ای و توصیفی می شود.

 

امیری بختیار یادآوری کرد: میدان زیلائی از دیدگاه زمین شناسی سطح زمین توسط سازندهای گچساران، میشان، آغاجاری و کنگلومرای بختیاری پوشیده شده است و هم اکنون از این میدان روزانه حدود 19 هزار بشکه نفت تولید می شود.

 

معاون زمین شناسی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، از پشتیبانی های مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل و مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و کارشناسان معاونت زمین شناسی گسترشی در ارتباط با این پروژه قدردانی کرد.

کد خبر 154606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =