کنترل قیمت پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن با واردات

شانا _ گروه پتروشیمی: مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی از کاهش قیمت محصولات پلی‌اتیلن پایپ گرید PE100 Black و پلی پروپیلن گرید الیاف و پایپ خبر داد.

به گزارش شانا، جمشید محمدی با اشاره به واردات این محصولات از سوی بازرگانی پتروشیمی گفت: قیمت این دسته از محصولات در بازار آزاد بیش از 2 هزار و 400 تومان هر کیلوگرم بود که با واردات آن از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی با حداقل کارمزد، قیمت‌ها به 2 هزار و 10 تومان تا 2 هزار و 30 تومان رسید.

وی کاهش قیمت‌ها و کنترل بازار را از فواید واردات این محصولات خواند و یادآور شد: واردات پلی‌اتیلن پایپ سیاه و پلی‌پروپیلن گرید الیاف و پایپ به دلیل کمبود بازارهای داخلی و با تاکید شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شده است.

به گفته او شرکت‌های SCG تایلند، تصنیع عربستان، بروج امارات و ریلاینس هند از جمله شرکت‌های صادرکننده این محصولات به ایران بوده‌اند.

کمبود پلی اتیلن گرید پایپ با واردات جبران می‌شود

محمدی تولیدکنندگان پلی‌اتیلن گرید پایپ در ایران را پتروشیمی‌‌های اراک، امیرکبیر، جم و مارون اعلام کرد و افزود: برای مثال پتروشیمی اراک سالانه 300 هزار تن و پتروشیمی امیرکبیر 85 هزار تن پلی‌اتیلن سنگین تولید می‌کنند که اگر بخواهند تولیدکننده همه گریدهای این محصول باشند، تنها می‌توانند بخشی از ظرفیت‌‌هایشان را به تولید پلی‌اتیلن پایپ اختصاص بدهند؛ از این رو تولید پلی‌اتیلن پایپ در کشور کمتر از نیاز آن (حدود 400 هزار تن) است و کمبود آن تا افزایش تولید داخل باید از طریق واردات تامین شود.

مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی ادامه داد: در گذشته نیز محصولاتی مانند پلی‌اتیلن پایپ سیاه از طریق بخش خصوصی از طریق شرکت‌های بروج امارات و SCG تایلند وارد ایران می‌شده که به تازگی شرکت تصنیع عربستان نیز وارد این عرصه شده است.

تولید پلی‌پروپیلن پایپ در ایران محدود است

محمدی تولید پلی‌پروپیلن پایپ در ایران را بسیار محدود خواند و گفت: تنها تولیدکننده کنونی این محصول در ایران، شرکت پتروشیمی رجال است.

وی با بیان این که تولیدات این شرکت نیز کمتر از تقاضای بازار است، گفت: شرکت بازرگانی پتروشیمی به درخواست تعاونی لوله و اتصالات پلیمری اصفهان اقدام به واردات این محصول از شرکت ریلاینس هند کرده است.

محمدی پتروشمی‌‌های اراک، پلی‌نار، جم، مارون، نوید زر شیمی و رجال را شش تولیدکننده پلی‌پروپیلن در ایران اعلام و تصریح کرد: ظرفیت نصب شده این واحدها در حدود یک میلیون تن و مقدار تولید واقعی آنها نزدیک 650 هزار تن است که اگر چه نیاز کشور نیز در همین حدود است، ولی ممکن است به دلایل فنی و تعمیرات اساسی و یا اضطراری مقدار تولید در فصول مختلف کاهش پیدا کند.

مدیر بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی پتروشیمی ادامه داد: شرکت بازرگانی پتروشیمی برای پاسخ به نیاز تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست اقدام به واردات پلی‌پروپیلن گرید الیاف و رافیا مورد نیاز بازار کرده است.

کد خبر 180936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =