تحویل نخستین نفتکش افراماکس ساخت ایران به ونزوئلا تا 3 ماه آینده

شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت صدرا با بیان این که نخستین نفتکش 113 هزار تنی ساخت شرکت صدرا در یارد بوشهر به آب انداخته شد، گفت: این کشتی تا سه ماه آینده تحویل کارفارما (ونزوئلا) می شود.

مهدی اعتصام در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: در سال 86 پروژه ای میان دولت ایران و ونزوئلا برای ساخت چهار فروند نفتکش تعریف شد که بر اساس اعلام نیاز طرف ونزوئلایی، ظرفیت این کشتی ها 113 هزار تن در نظر گرفته شد.

مدیرعامل شرکت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) افزود: اواخر زمستان 1387 طرح نهایی ساخت چهار فروند نفتکش با ظرفیت 113 هزار تن نفت خام، به طول 250 متر، عرض 44متر، با ارتفاع 21 متر در وسط کشتی و با سرعت 12 گره دریایی تعریف و قرار شد موتوری با قدرت پیشرانه 21 هزار اسب بخار برای آن در نظر گرفته شود.

وی گفت: نخستین نفتکش 113 هزار تنی در یارد بوشهر به آب انداخته شد و هم اکنون این نفتکش در حال راه اندازی است و تا سه ماه آینده تحویل کارفارما می شود.

اعتصام با بیان این که دومین کشتی نفتکش نیز در یارد بوشهر در حال ساخت است، افزود: همه تجهیزات مورد نیاز برای ساخت این کشتی وارد و ساخت بلوک های 600 تنی آن آغاز شده است.

وی تصریح کرد: تا پایان آذر امسال عملیات مونتاژ کشتی دوم را آغاز خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت شرکت صنعتی دریایی ایران اعتبار مورد نیاز برای ساخت این چهار فروند نفتکش را بیش از 200 میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: درباره برنامه توافق شده با طرف ونزوئلایی برای ساخت این کشتی ها تاخیر نداریم.

بر پایه این گزارش، مدیر کارخانه کشتی سازی صدرا پیش تر نیز از ساخت جرثقیل یک هزار تنی برای شتاب دهی در ساخت نفتتکش ها خبر داد و گفت: ارتفاع این جرثقیل از سطح زمین 118 متر و وزن آن سه هزار و 800 تن است و توانایی حمل یک هزار تن وزن را دارد.

به گفته سلمان ضربی، این جرثقیل که با اعتبار 25 میلیون یورو در شرکت صدار ساخته شد تا یک ماه آینده نصب می شود.

مدیر کارخانه کشتی سازی صدرا در باره روند تامین منابع مالی ساخت این نفتکش ها گفت: 42 میلیون یورو پیش پرداخت (20 درصد هزینه کل ساخت کشتی ها) برای ساخت این چهار نفتکش در سال 1387 دریافت کردیم و هزینه قرارداد هر یک از کشتی ها 57 میلیون یورو است.

مدیر کارخانه کشتی سازی صدرا زمان استاندارد برای ساخت این نفتکش ها را 18 ماه اعلام و تصریح کرد: از نظر قیمت ساخت این کشتی ها در کشورهای مختلف متفاوت و برای مثال هزینه ساخت هر یک از کشتی ها در ژاپن 60 میلیون یورو، در کره جنوبی 55 میلیون یورو و در چین 43 میلیون یورو است.

به گفته ضربی، عرشه این نفتکش ها 2.5 برابر زمین فوتبال و 125 کیلومتر کابل کشتی در این نفتکش ها انجام شده است، ضمن آن که دو بویلر، بخار مورد نیاز برای به حرکت درآوردن پمپ ها با هدف انتقال نفت خام از داخل کشتی به بندرگاه را تامین می کنند.

کد خبر 197234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =