۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
  • کد خبر: 203171
نحوه مهار فوران چاه 120 رگ سفید تشریح شد

اهواز _ شانا _ گروه نفت: معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری، جزئیات و نحوه مهار فوران چاه 120 رگ سفید با بهره گیری از دانش فنی متخصصان داخلی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، مهندس مهران مکوندی اظهار کرد: چاه شماره 120 رگ سفید مناطق نفت خیز جنوب شامگاه روز گذشته در حین عملیات حفاری در عمق 2 هزار و 403  متری در سازند آسماری با هرزروی سیال داخل سازند همراه شد که با غلبه فشار گاز بر ستون سیال حفاری در حین بالاآمدن لوله ها و نشتی گاز در شیر های جانبی (Side Valve Tubing Head Spool ) جریان پیدا کرد و باعث فوران شد.

وی افزود: با اعلام وضعیت خطر، متخصصان مستقر در دستگاه حفاری 51 فتح با همکاری تلاشگران دستگاه های حفاری 21 و 36 فتح، به سرعت اقدام های اولیه را برای ایمن سازی چاه انجام دادند.

مکوندی گفت: با اعلام وضعیت بحران، تیم کنترل فوران شرکت ملی حفاری ایران و گروه های فنی و تخصصی با تجهیزات مورد نیاز به منطقه عملیاتی رگ سفید اعزام شدند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری اظهار کرد: با ورود تیم های تخصصی متشکل از مدیران ارشد، متخصصان و کارشناسان، وضعیت فوران گاز از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: با همکاری و هماهنگی به عمل آمده میان شرکت ملی حفاری و مناطق نفت خیزجنوب، وسعت منطقه آلوده به گاز برای جلوگیری از بروز پیامدهای زیست محیطی و آتش سوزی به کنترل کامل درآمد. 

مکوندی گفت: با ورود تجهیزات موردنیاز به ویژه کپسول های تنفسی، متخصصان به دهانه چاه نزدیک شدند و از نزدیک شیرهای کنترل فوران و سایر ولوهای جانبی را به منظور طراحی عملیات مهار در دستور کار قرار دادند.

معاون مدیر عامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری ادامه داد: پس از بررسی چاه و رفع نشتی شیرهای جانبی با به کارگیری تکنیک های ویژه فنی عملیات کشتن چاه با تزریق سیال حفاری با وزن 83 (پی سی اف) به درون چاه آغاز شد و سرانجام فشار چاه از دو هزار و یکصد پی اس آی به مرور کاهش یافت و در چند ساعت به صفر رسید.

وی اظهار کرد: فوران چاه های نفت و گاز از جمله رخدادهایی است که قابلیت تکرار شدن را دارد اما تجربه، تخصص و توانمندی متخصصان می تواند این نوع حوادث را مدیریت و با کمترین خسارت مالی و جانی مهار کند.

مکوندی افزود: فوران چاه 120 رگ سفید با تلاش متخصصان  شرکت های ملی حفاری و مناطق نفت خیز جنوب بدون هیچ گونه خسارت مالی و جانی مهار و چاه  ایمن سازی شد و هم اکنون کارکنان دستگاه حفاری 51 فتح ادامه عملیات حفاری چاه را در دستور کار قرار داده اند.   
کد خبر 203171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =