گام بلند ملی حفاری برای بومی سازی تجهیزات صنعت نفت

شانا_ گروه نفت: مدیرکل پژوهش وزارت نفت گفت: ملی حفاری از تمام محدودیت ها به عنوان فرصتی برای تقویت ساخت داخل و بومی سازی دانش فنی بهره جسته و با حمایت از سازندگان داخلی گام های ارزشمندی در زمینه خودکفایی برداشته است.

به گزارش شانا، مهندس پرویز نوری در نخستین هم اندیشی بومی سازی صنعت حفاری تصریح کرد: حفظ جایگاه دومین تولیدکننده نفت، ایجاد ارزش افزوده در منابع هیدروکربوری، دستیابی به جایگاه اول تولید مواد و کالای پروژه ای و توسعه مخازن مشترک در برنامه های افق 1404 صنعت نفت کشور ترسیم شده که امیدواریم با برنامه ریزی به این اهداف دست یابیم.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت دانش محوری و خودکفایی و بی نیازی به خارج از کشور را در سرفصل برنامه های وزارت نفت عنوان کرد و گفت : دستیابی به فناوری های پیشرفته در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیازمند ارتباط نزدیک با دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و حمایت از بومی سازی قطعات و تجهیزات در داخل کشور است.

نوری اثربخشی برنامه های پژوهشی را نیازمند همکاری مراکز دانشگاهی به عنوان قطب های علمی،پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقات بعنوان قطب های فناوری خواند و گفت: باید یکپارچه سازی و زیرساخت های فعالیت پژوهشی و فناوری در صنعت نفت فراهم شود و در دانش فنی و مهندسی باید سرمایه گذاری ویژه انجام دهیم.

وی افزود: در سال 90 و 91 افزون بر 300 طرح، بیش از 500 پروژه در زمینه های فناوری حفاری، اکتشاف، بهینه سازی، زیست محیطی، ایمنی و .. در حوزه نفت و گاز در کشور به اجرا درآمده است.

استان خوزستان ظرفیت تامین قطعات مورد نیاز صنعت نفت را دارد

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان نیز با بیان این که این استان ظرفیت تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت کشور را دارد، گفت: برای رسیدن به خودکفایی باید صنایع، دانشگاه ها، مراکز دانش بنیان و سازندگان و تولیدکنندگان با هم افزایی و همکاری، زمینه تحقق این کار را فراهم سازند.

مهندس علی کرانی برگزاری این هم اندیشی در سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی را فرصتی برای همکاری در زمینه بومی سازی صنعت حفاری و نشانه برنامه ریزی و جدیت شرکت ملی حفاری در این زمینه دانست.

وی ادامه داد: در دنیای امروز رشد اقتصادی هر کشور مرهون برخورداری از دانش فنی است و پایه آن دانشگاه ها هستند، بنابراین ترکیب مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و صنعت به طور قطع خودکفایی را در بخش های مختلف صنعتی بویژه صنعت نفت رقم خواهد زد.

کرانی با تاکید بر نقش شهرک های صنعتی در زمینه تولید قطعات و تجهیزات افزود: در یک دهه اخیر سازندگان استان خوزستان توانستند با حمایت شرکت ملی حفاری، بسیاری از قطعات و تجهیزات پیشرفته را تولید کنند و در مدار عملیات قرار دهند.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان اظهار کرد: انتظار ما از مسئولان استان، حمایت بیش از پیش و معرفی خوزستان به عنوان استان معین ساخت تجهیزات صنعت نفت، حفاری و پتروشیمی است که به طور یقین علاوه بر تولید داخلی، اشتغال زایی را به دنبال دارد.

وی در ادامه خواستار حمایت مسئولان استان خوزستان از احداث شهرک فناوری نفت و گاز در شهر اهواز شد.

ملی حفاری پیشرو در بومی سازی تجهیزات صنعت نفت


در این نشست هم اندیشی، مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران هدف اصلی این هم اندیشی را حرکت در مسیر بومی سازی صنعت حفاری دانست و گفت: این شرکت به منظور نیل به این هدف برنامه های بلندمدتی ترسیم و به اجرا گذاشته است.

مهندس حبیب الله اعتماد با اشاره به اجرایی شدن 50 پروژه پژوهشی در زمینه عملیات حفاری و خدمات فنی و توانمندی های شرکت ملی حفاری ایران در بخش های عملیاتی و خدمات فنی گفت: این شرکت با در اختیار داشتن 74 دستگاه خشکی و دریایی نقش مهمی در صنعت نفت دارد و در سال های اخیر فعالیت های چشمگیری در حوزه ساخت قطعات و تجهیزات انجام داده است.

اعتماد افزود: در چند سال اخیر در نتیجه همکاری سازندگان و مراکز دانش بنیان ساخت بسیاری از قطعات و تجهیزات پیچیده با فناوری بالا مانند گرداننده فوقانی (تاپ درایو )، موتور های درون چاهی، دستگاه لوله مغزی سیار و نمودارگیری و در نهایت سازه دکل حفاری محقق شد و امیدواریم این روند تا خودکفایی کامل این صنعت راهبردی به طور مطلوب ادامه یابد.

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری با قدردانی از حضور سازندگان، تولیدکنندگان، مراکز علمی و اساتید دانشگاه ها در این نشست اظهار کرد: برنامه های چشم انداز و توسعه صنعت نفت مسئولیت بزرگی را متوجه صنعت کلیدی حفاری کرده است و باید با همکاری با مراکز دانش بنیان و سازندگان داخلی در جهت تحقق اهداف و برنامه ها تلاش کنیم.

دستیابی به اهداف چشم انداز 20 ساله با استفاده از توان داخل


در نشست هم اندیشی بومی سازی صنعت حفاری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز در سخنانی تاکید کرد: با برنامه ریزی دقیق و استفاده از تمام ظرفیت های علمی، دانشگاهی و توان سازندگان و تولیدکنندگان داخلی به اهداف و برنامه های چشم انداز 20 ساله دست خواهیم یافت.

آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری از همدلی و همکاری سازندگان، تولیدکنندگان و مراکز دانشگاهی در مسیر حرکت به سمت خود کفایی کشور تقدیر کرد و گفت: ما در سه دهه گذشته در شرایط جنگ تحمیلی، تحریم و توطئه دشمنان، مسیر رشد و پیشرفت را به خوبی طی کردیم و باید همه تلاش کنیم تا به مقصد نهایی برسیم.

وی افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت حفاری در کشور از سوی شرکت های خارجی اداره می شد و با تاسیس شرکت ملی حفاری در اول دی 1358 به فرمان امام خمینی (ره)، امروز این صنعت در ایران بومی شده است و این شرکت هم اکنون با بیش از 70 دستگاه حفاری، نیازهای صنعت نفت را تامین می کند.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان تصریح کرد: باید ساز و کار خودکفایی و خود اتکایی را با برنامه ریزی فراهم کنیم و همه متخصصان و صنعتگران با همتی بلند و اراده ای قوی در این عرصه وارد شوند زیرا باید روی پای خود بایستیم تا سرافراز باشیم.

در این نشست علاوه بر مدیران وزارت نفت و شرکت ملی حفاری ایران، شماری از مدیران دستگاه های اجرایی استان، سازندگان و صنعگران، نمایندگان دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، چمران، پژوهشگاه صنعت نفت، جهاد دانشگاهی خوزستان، دانشگاه آزاد اهواز، دانشگاه صنعت نفت و پارک های علم و فناوری استان های کهکیلویه، کرمانشاه و بوشهر نیز حضور داشتند.

نخستین هم اندیشی بومی سازی صنعت حفاری روز پنجشنبه (دوم خرداد) به همت شرکت ملی حفاری ایران و با همکاری انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان در اهواز برگزار شد.

کد خبر 204537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =