آغاز شمارش معکوس برای لغو تحریم میدان گازی مشترک بی پی و ایران

شانا _ گروه بین الملل: کابینه انگلیس نسبت به لغو تحریم های آمریکا علیه میدان گازی مشترک بی پی و شرکت ملی نفت ایران ابراز امیدواری کردند.

به گزارش روزنامه انگلیسی تلگراف، وزیران دولت انگلیس اعلام کرده اند که به معافیت میدان گازی رهوم از تحریم ها نزدیک شده اند و برداشتن تحریم ها اجازه می دهد که  این میدان گازی مشترک میان بی پی و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) تولید را ازسر بگیرد و آینده میدان بروس نیز تضمین شود.

شرکت بی پی انگلیس اوایل سال جاری میلادی هشدار داده بود که تعطیلی طولانی مدت میدان گازی رهوم، تعطیلی زودرس یک میدان دیگر با نام بروس (Bruce) را تهدید می کند؛ در این میدان از زیرساخت های مشابهی استفاده می شود.

میدان گازی بروس حدود 3 درصد از تولید گاز بخش انگلیسی دریای شمال را به خود اختصاص می دهد.

گفت وگوها برای برداشتن تحریم ها درباره این میدان گازی پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام دکتر حسن روحانی، آغاز شده است.

مقام های ارشد انگلیسی امیداور هستند تا عرضه گاز رو به افت انگلیس را با معافیت میدان گازی مشترک میان شرک بی پی و شرکت ملی نفت ایران از تحریم های آمریکا علیه ایران، توسعه دهند.

تولید میدان گازی رهوم به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران برای مدت سه سال متوقف شده است.

دولت انگلیس پیش بینی می کند با بهبود روابط میان ایران و غرب، بتواند در آینده ای نزدیک موفق به معافیت کامل میدان رهوم از تحریم های آمریکا شود.

در پی افت تولید گاز از دریای شمال، وابستگی انگلیس به واردات گاز رو به افزایش است.

سخنگوی وزارت انرژی و تغییرات اقلیمی انگلیس پیش تر اعلام کرده بود: در حال فعالیت و کار با اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت بلندمدت میدان گازی رهوم در دریای شمال هستیم و در زمان مورد نظر، گزارش این گفت وگوها را اعلام می کنیم.

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که میدان گازی شرکت بی پی می تواند بر اساس ضوابط و شرایط خاص از تحریم ها معاف باشد.

شرکت سرمایه گذاری مشترک برای توسعه این میدان در سال ١٩٧٣ تاسیس شده است؛ سال ١٩٧٧ گاز در این میدان کشف شد اما به دلیل مشکلات فنی، در سال ٢٠٠٥ تولید از این میدان آغاز شد.

مقام های انگلیس و اتحادیه اروپا پیش تر نیز موفق شدند تا میدان گازی شاه دنیز آذربایجان را که ایران نیز بخشی از سهام آن را در اختیار دارد از تحریم های آمریکا معاف کنند؛ واحدی از شرکت ملی نفت ایران ١٠ درصد از سهام میدان شاه دنیز را در اختیار دارد.

کد خبر 207971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =