گاز فاز دوم میدان شاه دنیز روانه بازار اروپا می شود

تولید سالانه گاز در فاز دوم توسعه میدان "شاه دنیز" 16 میلیارد مترمکعب پیش بینی شده که قرار است 6 میلیارد مترمکعب آن به ترکیه و 10 میلیارد مترمکعب دیگر به اروپا صادر شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بر اساس اعلام مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، میدان شاه دنیز که در بخش آذربایجانی دریای خزر واقع شده است، در سال 1999 کشف شد. این میدان با ذخیره درجای 40 تریلیون فوت مکعب (بیش از یک تریلیون مترمکعب) یکی از بزرگترین میادین گاز میعانی جهان است و در 70 کیلومتری جنوب شرق باکو در اعماق دریای خزر قرار دارد. عمق آب در محدوده این میدان بین 50 تا 500 متر متغیر است. شرکت بریتیش پترولیوم، عملیات تولید از این میدان را بر اساس یک توافقنامه مشارکت در تولید، هدایت می کند.

تولید از فاز یک میدان شاه دنیز در سال 2006 آغاز شد. فاز یک این میدان از قابلیت تولید 9 میلیارد مترمکعب گاز در سال و تقریبا 50 هزار بشکه میعانات در روز برخوردار است. شرکت بریتیش پترولیوم تاکنون 6 میلیارد دلار برای توسعه فاز یک این میدان سرمایه گذاری کرده است. با وجود پیچیدگی های حفاری چاه ها در آبهای عمیق، ساخت سکوها، ساخت ترمینال ساحلی و احداث 700 کیلومتر خط لوله آذربایجان- گرجستان- ترکیه، فاز یک میدان شاه دنیز در بازه زمانی هفت ساله توسعه داده شد. تولید گاز از این میدان، شرایط امن و پایداری را برای تامین گاز کشورهای آذربایجان و گرجستان و ترکیه فراهم کرده است. 

اواخر سال 2013 میلادی، کنسرسیوم توسعه میدان شاه دنیز اعلام کرد که قراردادی جدید به ارزش 365 میلیون دلار در برای توسعه مرحله دوم میدان گازی شاه دنیز درنظر گرفته است. این قرارداد با هدف نظارت بر مهندسی تفصیلی، مدیریت پروژه و خدمات تامین کالا به شرکت KBR ارائه شد. بر اساس اعلام شرکت بریتیش پترولیوم در آذربایجان، قرارداد یاد شده که مربوط به توسعه فاز دوم میدان شاه دنیز است، در 17 دسامبر 2013 در باکو امضا شد. 

محدوده کاری این قرارداد به طراحی- مهندسی فراساحل فاز دوم میدان شاه دنیز بازمی گردد که شامل دو دستگاه سکوی متصل به پل است؛ همچنین طراحی- مهندسی تاسیسات پشتیبانی ساحلی در ترمینال سنگچال شامل دو ردیف فرآورش گاز با ظرفیت روزانه هر ردیف 900 میلیون فوت مکعب گاز و تاسیسات تثبیت میعانات با ظرفیت 105 هزار بشکه در روز، نظارت بر تامین کالا و تجمیع مدیریت اطلاعات پروژه در بخش دیگری از قرارداد است. 

بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، عملیات اجرایی این پروژه از ژانویه 2014 آغاز و پایان آن در سال 2018 پیش بینی شده است. گاز تولیدی از فاز دوم میدان شاه دنیز به عنوان منبع اصلی پروژه کریدور جنوبی درنظر گرفته می شود. هزینه کل توسعه فاز دوم میدان شاه دنیز حدود 25 میلیارد دلار و تولید سالانه فاز دوم این میدان 16 میلیارد مترمکعب پیش بینی شده است که 6 میلیارد آن به ترکیه و 10 میلیارد به اروپا صادر می شود.

 

کد خبر 218070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =