رقابتی تر شدن بازار ال ان جی به دنبال امضای قرارداد گازی مسکو-پکن

بنا بر اعلام موسسه مشاوره ای فکتس گلوبال انرژی، به دنبال امضای قرارداد گازی روسیه-چین، فروشندگان ال ان جی احتمال دارد با رقابتی تر شدن بازارها در ژاپن و کره جنوبی روبه رو شوند.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، پس از آنکه چین یک قرارداد بزرگ گازی با روسیه امضا کرد، فروشندگان ال ان جی احتمال دارد با رقابتی تر شدن بازارها در ژاپن و کره جنوبی که بیش از نیمی از عرضه جهانی ال ان جی را در سال 2013 به خود اختصاص داده بودند، رو به رو شوند.

فریدون فشارکی، رئیس موسسه مشاوره ای فکتس گلوبال انرژی در یک مصاحبه تلفنی گفت: بسیاری از عرضه کنندگان باید رقابتی تر شوند و برای یافتن تقاضای بیشتر تلاش کنند.

وی افزود: در ژاپن، تنها فرصت واقعی، جایگزینی قراردادهای منقضی شده است اما این موضوع تا اواخر دهه جاری یا اوایل دهه اینده اتفاق نمی افتد.

پس از 10 سال مذاکره و بر اساس قراداد 400 میلیارد دلاری که 21 ماه می (31 اردیبهشت) میان روسیه و چین امضا شد، شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) ظرف 30 سال 38 میلیارد مترمکعب در سال گاز را با خط لوله از شرکت روسی گازپروم می خرد.

فشارکی گفت: این عرضه گاز معادل با حدود 28 میلیون تن ال ان جی است و همراه با خرید ال ان جی شرکت سینوپک چین از پروژه ال ان جی کانادایی پتروناس، این نشان می دهد که 33 میلیون تن تقاضای گاز بازار برطرف می شود.

بنا بر اعلام موسسه اینترنشنال گروپ آف ال ان جی ایمپورترز، چین به عنوان سومین خریدار بزرگ ال ان جی جهان در سال 2013 میلادی 18.6 میلیون تن ال ان جی خریده است.

فشارکی همچنین گفت: در کره جنوبی نیز بسیاری از مصرف کنندگان پایانی خواهان این هستند که خودشان ال ان جی مورد نیازشان را بخرند و شرکت دولتی گاز کره جنوبی (کوگاز) این کار را نکند و بنابراین شاید جا و فضا برای قراردادهای بلندمدت نباشد.

وی افزود: تقاضای ال ان جی ژاپن به حدود 91 میلیون تن افزایش می یابد.

فشارکی اعلام کرد: اگر بخواهید امروزه یک قرارداد بلندمدت امضا کنید، قیمت گاز 13.5 درصد مرتبط با قیمت نفت است و این رقم شاید به 13 درصد کاهش یابد.

رئیس موسسه فکتس گلوبال انرژی گفت: فکر می کنم که ارتباط و هماهنگی قیمتهای گاز با قیمت نفت از 14.5 درصدی که در گذشته وجود داشت، کاهش یافته است.

قیمت قراردادهای بلندمدت ال ان جی در بیش از 10 سال گذشته به طور معمول با قیمتهای نفت خام برنت دریای شمال یا نفت خام کوکتیل ژاپن مرتبط بوده است.

کد خبر 218088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =