بررسی دقیق تر میدان گازی تنگ بیجار در دستور کار قرار گرفت

بررسی دقیق تر میدان گازی تنگ بیجار با توجه به اهمیت این میدان برای تامین گاز صادراتی ایران به عراق، در دستور کار شرکت نفت مناطق مرکزی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا، کارشناسان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در یکصد و بیستمین و دومین جلسه کمیته مشاوران مخازن شرکت ملی نفت که با هدف بررسی طرح توسعه میدان گازی تنگ بیجار برای افزایش تولید گاز برگزار شده بود، به ارائه گزارشی از آخرین مطالعه انجام شده در این میدان پرداختند و در پایان از سوی اعضای کمیته، به ارائه گزارشی جامع تر به منظور رفع ابهامهای موجود در میدان ملزم شدند. 

اعضای کمیته مشاوران مخازن شرکت ملی نفت ایران، پس از این گزارش بر الزامهایی از جمله، انجام لرزه نگاری سه بعدی و یا انجام لرزه نگاری دو بعدی مجدد به صورت کامل‏تر برای شناخت دقیق‏تر ساختمان این  میدان و لزوم تعیین محدوده‏ مخزنی و وضع شکستگی‏ها با انجام آزمایش‏های چاه تاکید کردند.

اعضای این کمیته همچنین استفاده از روش موازنه مواد برای تخمین حجم درجای گاز و رفع عدم قطعیت در این زمینه، انجام آزمایش‏های ویژه مغزه برای تعیین رفتار سنگ و سیال و نمونه ‏گیری سطحی سیال برای رفع ابهامها در زمینه خواص سیال مخزن تنگ بیجار را نیز ضروری عنوان کردند. 

کریم زبیدی، معاون منابع هیدروکربوری برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این جلسه، ضمن تاکید بر اهمیت توسعه میدان گازی تنگ بیجار به عنوان تنها میدان گازی تولیدی شرکت نفت و گاز غرب برای تامین گاز مصرفی ناحیه غرب کشور اظهار کرد: با وجود ابهامهای فراوان، نبود قطعیت‏ در زمینه شناخت میدان تنگ بیجار و نقص مطالعات انجام شده مربوط به این میدان، ضروری است ارزیابی دقیق‏تری از این میدان گازی انجام شود تا بتوان در ارتباط با توسعه آن، تصمیم بهتری گرفت.

به گزارش شانا، میدان گازی تنگ بیجار یکی از میدانهای حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب از شرکتهای تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است که در فاصله‏ ۱٠ کیلومتری نوار مرزی ایران و عراق و حدوداً در ۵٠ کیلومتری غرب شهرستان ایلام قرار گرفته است؛ این میدان در سال ۱۳۴۵ کشف و تولید از آن در سال ۱۳۸٦ آغاز شد.

کد خبر 220605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =