کتاب راهنمای مدیریت پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی منتشر شد

کتاب راهنمای (هندبوک) مدیریت پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی با نظارت علمی رئیس موسسه مطالعات انرژی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار شانا، کتاب راهنمای (هندبوک) با نظارت سید حسین ایرانمنش و زیر نظر سردبیری علمی علی وکیلی از سوی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی منتشر شد.

مدیریت پروژه هنر بهینه‌کردن تعامل بین مقادیر پیشنهادی متغیر با برون‌داد اقتصادی و زمان‌بندی مناسب در محیط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کل اجرای کار است که با توجه به ماهیت و پیچیدگی ذاتی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از یک سو و ابعاد وسیع سرمایه‌گذاری در آن از سوی دیگر، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

درحالی در کشور ما بیشتر مدیران پروژه‌های عظیم کشور مراحل تکاملی خود را به لحاظ تجربی طی کرده و در کوران اجرای پروژه‌های بزرگ به بلوغ تجربی لازم رسیده‌اند که مدیریت پروژه جهانی علاوه بر روش‌های منطبق بر آزمون و خطا  و داشته‌های ذاتی، علمی اکتسابی است.

براین اساس، این کتاب در 23 فصل مجزا به بیان توضیحاتی برای آشنایی با فرآیندهای اجرایی زنجیره‌های ارزشی در طرح ها و پروژه‌های صنعت نفت، از آشنایی با سازمانهای مختلف پروژه‌ای در ساختار سازمانی نفت، نظام های فنی و اجرایی و انواع قراردادها گرفته تا نرم‌افزارهای کنترل پروژه، شیوه‌های تامین مالی در صنعت نفت و انتقال فناوری در پروژه‌های نفت و گاز پرداخته است.

باتوجه به گستردگی و بیان جزئیات در کتاب راهنمای مدیریت پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، فصول مختلف توسط استادان متفاوتی نگارش شده که در ادامه جزئیات آن آمده است؛ در فصل نخست توسط محمد آقایی تبریزی به تشریح جزئیات "ماهیت و ساختار طرح ها و پروژه‌های صنعت نفت و گاز " پرداخته شده است.

فصل دوم با عنوان "امکان‌سنجی و ارزیابی اقتصادی طرح‌های بالادستی صنعت" توسط  تورج دهقانی، فصل سوم با عنوان "قراردادهای نفت و گاز" توسط مصطفی سالاری، فصل چهارم با عنوان "بیمه قراردادها" توسط سید مرتضی امامی و فصل پنجم با عنوان "تحصیل و تملک و رفع معارض اراضی پروژه‌ها" توسط  مصطفی سالاری به نگارش درآمده است.

در ادامه و در فصل 6  محمدرضا طبیب‌زاده به "مدیریت ادعا" و در فصل هفت  مهدی بنی جمالی به بیان جزئیات "روش‌های برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و کنترل پروژه" پرداخته است. همچنین فصل هشت توسط  مجید شخصی نیائی به تشریح جزئیاتی درباره "کاربرد بهینه‌سازی در مدیریت پروژه های نفت و گاز" و فصل 9 توسط سیامک حاجی یخچالی به اصولی در زمینه "استانداردهای مدیریت پروژه در صنعت نفت" اشاره شده است.

براساس این گزارش، فصل 10 با عنوان "نرم‌فزارهای کنترل پروژه" توسط سید حسین ایرانمنش، فصل 11 با عنوان "بازرسی کیفیت" توسط سیامک علی کیایی، فصل 12 با عنوان "نظام مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست در پروژه‌ها" توسط فرزاد، فصل 13 با عنوان "شیوه‌های تامین مالی در صنعت نفت" توسط محمد حسین موسوی زاده و فصل 14 با عنوان "تهیه کالا، هماهنگی بین کارفرما، پیمانکار و مشاور" توسط دکتر حمید اکبری به نگارش درآمده است.

فصل 15 با عنوان "سامانه خرید کالا" حاصل تجارب علمی مهرداد کازرونی بوده و احمد فرمهینی فراهانی در فصل‌های 16 و 17 به ترتیب به بیان توضیحاتی در زمینه "مهندسی ارزش" و "مبانی مدیریت و رهبری پروژه" پرداخته است. 

فصل 18 با عنوان "مدیریت منابع انسانی در پروژه‌های نفت و گاز" حاصل تلاش منصور معظمی بوده و فصل 19 با عنوان "مدیریت دانش در پروژه‌های نفت و گاز" توسط سیامک برادران،محمد مهدی رشیدی و روح الله تولایی به نگارش درآمده است.

در فصلهای پایانی سید امیر طالبیان به بیان نظریات علمی و تخصصی در زمینه "مدیریت پیامدهای اجتماعی در پروژه‌های نفت و گاز- فصل20"، فاطمه هشدار به بیان مسائل مربوط به "انتقال فناوری در پروژه‌های نفت و گاز – فصل 21"، علی‌اکبر وحیدی آل آقا به "مهارت‌های مذاکره" در فصل 22 ‌و سید حسین ایرانمنش به بیان "صنعت نفت و توسعه پایدار" در فصل 23 پرداخته است.

این کتاب در 850 صفحه به عنوان کتابی جامع در زمینه مدیریت پروژه منتشر شده که در انتهای آن دو واژه نامه کامل فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی تعبیه شده است. 

کد خبر 224800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =