بازار سرمایه در انتظار روزهای طلایی است

بورس تهران از ابتدای سال با رکود مواجه شده و حال و روز خوبی ندارد و روزانه با افتهای خود سهامداران را نگران کرده است.

 به گزارش خبرنگار شانا، بورس تهران از ابتدای سال تاکنون روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرده است و چالش ریزش شاخص گریبانگر آن شده و هرچند که در برخی روزها شاخص قد می‌کشد اما باید گفت، بورس این روزها حال و روز خوشی ندارد.

از ابتدای سال تاکنون شرایطی مختلفی پیش آمد و بورس تهران دچار رکود شد زیرا دولت به دنبال کنترل تورم بود و بورس در اولویت قرار نداشت، اما هنوز هم بورس بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است زیرا از شفافیت بیشتری نسبت به سایر بازارها برخوردار است.

شرکتها و هلدینگهای بزرگ بورسی با وجود تلاششان هنوز نتوانسته‌اند کمکی به جان گرفتن بورس بکنند و آنها هم مانند شرکتهای کوچک حاضر در بورس به امید روزهای خوش آینده نشسته‌اند.

تحلیلگران بازار سرمایه امید به بهبود وضعیت بورس در نیمه دوم سال خبر دارند و بر این اعتقاد هستند که در نیمه دوم سال به صورت تدریجی وضعیت کم کم بهبود می‌یابد.

خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که گزارش ۶ ماهه شرکتها مطلوب بوده و بسیاری از شرکتها افزایش ظرفیت دارند، بطوریکه شرکتهای پالایشی و پتروشیمی در کنار خودرویی‌ها، صنایع دارویی، مواد غذایی بازار را تقویت کرده و به رشد شاخص منجر خواهند شد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که کاهش نرخ سود سپرده بانکی در روند بازار سرمایه موثر است و بهتر است تا شورای پول و اعتبار در این خصوص تصمیم‌گیری کند تا سرمایه‌ها در آنجا متوقف نشده و به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

در این میان اغلب سهامداران طولانی شدن مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 را از جمله دلایل افت شاخص بازار سهام می‌دانند و در انتظار اخبار خوش از دور جدید مذاکرات هستند.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این مسئله است که نتیجه مذاکرات هسته‌ای و انتشار مطلوب گزارشهای 6 ماهه شرکتها در روند بازار سرمایه بسیار موثر است، بطوریکه اگر این دو مورد مثبت باشد بازار سرمایه روند رو به رشد خود را آغاز می‌کند.

باید امروز این واقعیت را پذیرفت که بخشی از سرمایه‌ها در حال خروج از بورس کشور  است و بازار سرمایه اکنون در حال ورود به بحران است و اگر دولت تدبیر نکند امید از بازار سرمایه خارج خواهد شد.

این روزها سهامداران با اطمینان اقدام به خرید و فروش نمی‌کنند و نوسانات متعدد قیمت سهام  بیشتر شرکتهای بورسی و شاخص کل، عدم مشاهده نشانه‌هایی از رونق در کلیت بازار سرمایه در کنار عدم تحقق وعده‌های مطرح شده از سوی متولیان امر سبب شده تا رکود در بورس تهران نهادینه شود.

با وجود تمام چالشهای مطرح شده که گریباگیر بورس تهران است به نظر می‌رسد با بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، شوک مثبتی به بازار سرمایه وارد شود و شرایط کلی رو به بهبودی پیش رود.

کارشناسان تاکید دارند که کاهش نرخ سود بانکی، ایجاد ثبات در سیاستها و برنامه‌های آتی دولت به ویژه در حوزه‌های اثرگذار بر وضعیت اقتصادی کشور و بازار سرمایه در کنار حذف بازارهای رقیب با بورس همچون ارز و طلا از جمله راهکارهایی است که می تواند چاره ساز باشد.

در روزهای اخیر دولتی‌ها دست به دامن مجلس شدند و بسته پیشنهادی جدید را برای رونق بازار سرمایه ارائه کرده‌اند.

 دولت در بسته پیشنهادی خود ابزارهای مالی اسلامی را برای تامین مالی خود پیشنهاد کرده است، از همین رو بورس هم پیشنهاد داد تا به منظور جذاب‌تر شدن این ابزار، بازار ثانویه آن شکل بگیرد

معاون توسعه شرکت بورس اوراق بهادار با بیان  مطلب بالا دیروز گفت: با توجه به دید دولت برای تامین مالی بنگاههای بزرگ اقتصادی از طریق بازار سرمایه در این لایحه، بورس، پیشنهادها و موارد اصلاحی خود را به مجلس ارائه کرده است.

علی عباس کریمی با اشاره به این‌که پیشنهادات در قالب چند مورد از قبیل شفاف کردن بازار و شفاف کردن وضع متغیرهای تاثیرگذار بر بازار برای فعالان بازار ارائه شده است، گفت: امید می‌رود که موارد طرح شده در کنار لایحه پیشنهادی دولت مورد تصویب قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: برای مثال طی سالهای گذشته قیمت نهاده‌ها و فرآورده‌هایی که دولت به شرکتهای خصوصی می‌فروشد یا محصولاتی که از شرکتهای خصوصی می‌خرد، عمدتا به صورت دستوری و تکلیفی بوده و در بودجه‌های سالانه به صورت کوتاه‌مدت تعیین می‌شد همچنین عوارضی که بر معادن تعیین می‌شد، به عنوان مثال، پروانه بهره‌برداری از سنگ‌آهنی‌ها در بودجه‌های سالانه متغیر بود و هر سال سرمایه‌گذاران ارقام متفاوتی را شاهد بودند.

معاون توسعه شرکت بورس اوراق بهادار با اشاره به این‌که در مجموع 20 مورد به مجلس پیشنهاد شده است، ابراز امیدواری کرد که این موارد تصویب شده و به لایحه افزوده شود تا کمکی برای توسعه بازار سرمایه باشد و هدف نهایی که تامین مالی فعالان اقتصادی کشور است، محقق شود.

وی  اظهارکرد: دولت در بسته پیشنهادی خود ابزارهای مالی اسلامی را برای تامین مالی خود پیشنهاد کرده است از همین رو بورس هم پیشنهاد داد تا به منظور جذاب‌تر شدن این ابزار، بازار ثانویه آن شکل بگیرد تا بدون فشار به بانک مرکزی و نیاز به استقراض، دولت بتواند تامین مالی انجام دهد و بدهی‌های دولت به پیمانکاران و شرکتهای بزرگ از این طریق تسویه شود. کریمی معتقد است مجموعه این عوامل در کنار هم می‌تواند به توسعه بازار سرمایه کمک زیادی داشته باشد.

 در این میان باید گفت که فعالان بازار سرمایه انتظار دارند دولت در تصمیمات اقتصادی خود منافع سهامداران در بورس را نیز مورد توجه قرار دهد و در شرایط کنونی، سرمایه‌گذاران انتظار دارند سیاستهای ضد رکودی دولت هر چه زودتر عملیاتی شود تا به بازدهی مورد انتظار خود برسند.

اکنون با توجه به اعلام آمادگی نمایندگان مردم در خانه ملت و نیز دولت برای خروج از رکود به نظر می رسد که با توجه به اهمیت و حساسیتهای زیاد  بازارسرمایه در میان مردم و نیز لزوم آرامش در بورس هر چه زودتر برای خروج بورس از رکود چاره‌ای اندیشیده شود تا رونق و پویایی به بورس برگردد.

سید فواد نبوی


کد خبر 224980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =