مصر بیشتر فرآوردهای نفتی مورد نیازش را از امارات وارد می کند

مصر برای یک دوره یک ساله، 65 درصد از فرآورده های نفتی مورد نیاز خود را از امارات می خرد.

به گزارش شبکه خبری سی ان بی سی عربیک، پس از موافقت دولت مصر با این قرارداد، قرار است شرکت ملی نفت مصر به مدت یک سال 65 در صد از تقاضای فرآورده های نفتی خود را از شرکت ملی نفت ابوظبی تامین کند؛ این توافقنامه شامل واردات بنزین، گازوئیل و گاز مایع مورد استفاده در منازل می شود.

مجلس نمایندگان مصر در بیانیه ای این تصمیم را همسو با پاسخگویی به نیازهای فوری کشور و قیمت مناسب این توافقنامه اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، در باره قیمتهای مورد توافق اطلاعاتی داده نشده است.

مصر، بزرگترین تولید کننده نفت در آفریقا و دومین تولید کننده گاز در این قاره، پس از الجزایر، به شمار می رود. این در حالیست که بخش انرژی مصر به شدت تحت نفوذ شرکتهای خارجی فعال در این کشور قرار دارد.

امارت، عربستان و کویت از زمان برکناری مرسی، بیش از ٢٠ میلیارد دلار در قالب ارائه وام و عرضه فرآورده های نفتی به مصر کمک کرده اند.

مصر پرجمعیت‌ترین کشور عربی، از سال ٢٠٠٥ با قیمتهایی پایین‌تر از بازار جهانی به رژیم صهیونیستی، اردن و دیگر کشورها گاز صادر می‌کرده که همین مسئله سبب کاهش تامین گاز نیروگاه‌های تولید برق شده است.

قطعی های برق در مصر که از سال ٢٠٠٨ همزمان با نیاز این کشور به استفاده از سوخت گازوئیل برای تولید برق، آغاز شد نزدیک به ١,٤ میلیارد دلار هزینه نگهداری و تعمیرات به جای گذاشت.

مصر به دلیل صادرات ارزان گاز به رژیم صهیونیستی، اردن و اسپانیا در فاصله سالهای ٢٠٠٥ تا ٢٠١١، ١٠ میلیارد دلار ضرر کرده، این در حالی است که این کشور هم‌اکنون تنها می‌تواند حداکثر ٨٠ درصد از نیاز نیروگاه‌های برق خود را با گاز طبیعی تامین کند.

کد خبر 225060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =