تولید نفت قزاقستان در سال 2014 میلادی تغییری نمی کند

معاون وزیر انرژی قزاقستان روز چهارشنبه (9 مهرماه) اعلام کرد که تولید نفت این کشور در سال 2014 میلادی نسبت به پارسال تغییری نمی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماگزوم میرزا قلی اف، روز چهارشنبه پیش بینی کرد که تولید نفت قزاقستان در سال جاری به 81.8 میلیون تن (معادل 1.64 میلیون بشکه در روز) می رسد و در مقایسه با تولید سال 2013 تغییر چندانی نمی کند.

قزاقستان که پس از روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت در میان کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق است، سال گذشته تولید نفت خود را به 81.7 میلیون تن افزایش داد. این کشور سال 2012 میلادی 79.2 میلیون تن نفت تولید کرده بود.

پس از افزایش سه درصدی تولید نفت قزاقستان در سال 2013 میلادی، تأخیر در توسعه میدان بزرگ کاشاگان در دریای خزر سبب توقف روند افزایشی تولید نفت این کشور شد.

میدان نفتی کاشاگان بزرگترین ذخیره کشف شده در دهه های اخیر در جهان به شمار می رود. این میدان پس از تأخیرهای مکرر و صرف هزینه در ماه سپتامبر به بهره برداری رسید اما تنها چند هفته بعد بدلیل نشت گاز در خط لوله، تولید در این میدان متوقف شد. 

هم اکنون انتظار می رود که تولید از این میدان تا پیش از نیمه نخست سال 2016 میلادی از سر گرفته نشود.

میرزا قلی اف در حاشیه کنفرانس بین المللی نفت و گاز اعلام کرد: پیش بینی می کنیم که بتوانیم تولید هدفگذاری شده خود را برای سال 2014 محقق سازیم. 

آمارهای رسمی نشان می دهند که تولید نفت قزاقستان در بازه ماههای ژانویه تا اوت سال جاری به 53.6 میلیون تن کاهش یافت. این کشور در مدت زمان مشابه پارسال 54 میلیون تن نفت تولید کرده بود.

وی افزود: ما امروز بدنبال منابعی هستیم تا تولید خود را ثابت نگه داریم. بویژه تولید در شرکت تنگیز شورویل برای ما مهم است.

تنگیز شورویل بزرگترین تولیدکننده قزاقستان و یک شرکت سرمایه گذاری مشترک با شورون آمریکاست که اداره میدان بزرگ ساحلی تنگیز را در غرب این کشور در اختیار دارد.

این شرکت قرار است عملیات تعمیر و نگهداری میدان تنگیز را در ماه جاری طبق برنامه آغاز کند. یک مقام بلند پایه انرژی قزاقستان در ماه ژوئیه پیش بینی کرده بود که عملیات تعمیر 45 روز به طول بینجامد.

میرزا قلی اف گفت: انتظار داریم که عملیات تعمیر با سرعت انجام گیرد و بر این باوریم که تولید هدفگذاری شده خود را در این میدان محقق می کنیم.

وی افزود شرکت تنگیز شورویل پیش بینی کرده است که در سال جاری در حدود 27 میلیون تن نفت تولید می کند.

این شرکت مشترک سال گذشته 27.1 میلیون تن نفت تولید کرد که در مقایسه با تولید 24.2 میلیون تنی در سال 2012 حد نصاب جدیدی ثبت کرده بود.

شورون 50 درصد از سهام تنگیز شورویل را در اختیار دارد، این در حالی است که اکسون موبیل با 25 درصد، شرکت دولتی نفت قزاقستان (کازمونای گس) با 20 درصد و شرکت لوکارکو تحت مدیریت شرکت لوک اویل روسیه با پنج درصد سهم، از دیگر سهامداران این شرکت هستند.

کد خبر 226088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =