انتظارهای بازار نفت، در جهان پس از ملک عبدالله

مرگ پادشاه عربستان موجب گمانه زنی های بسیاری در مورد آینده نفت شده است، در همین رابطه شبکه نفت و انرژی پلاتس نظرسنجی کرده است که در ادامه آورده شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی اویل اند گس یوریشا، بزرگترین سئوالی که بازارهای نفتی پس از مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، در روز جمعه (سوم بهمن ماه) و به تخت نشستن برادر وی، ملک سلمان بر تخت پادشاهی عربستان کردند این بود که آیا این کشور سیاستهای نفتی خود را به سرعت تغییر می دهد؟

عربستان در زمان ملک عبدالله و با آغاز سقوط قیمتهای نفتی از ژوئن 2014 تصمیم به حفظ سهم بازار در مقابل افزایش تولید نفت کشورهای خارج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گرفت.

تغییر ندادن علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، توسط ملک سلمان نشانه ای از عدم تغییر سیاستهای نفتی این کشور،  در آینده ای نزدیک است.

موسسه مشاوره مالی اف بی آر کپیتال مارکتز معتقد است که ریاض مشوقهای اقتصادی قوی می بیند که به موجب آنها باید راهبرد حفظ سهم بازار نفت را ادامه دهد.

این موسسه در بیانیه ای اعلام کرد: کاهش تولید نفت نمی تواند لزوما به معنی افزایش درآمدهای خالص عربستان باشد، آنها با این نیروی بازدارنده روبرو هستند که کاهش تولید نفت می تواند موجب تامین موثر مالی انقلاب فن آورانه شیل اویل آمریکا و نیز رقبای سنتی مانند ایران و عربستان شود.

از سوی دیگر کومرزبنک نیز تغییر بنیادینی در راهبردهای عربستان پیش بینی نمی کند. با وجود این، احتمال می دهد که پادشاه جدید عربستان که پیش از این رئیس شورای نفتی کشور بود، به شکل فعالانه تری در تعیین راهبردهای نفتی مداخله کند.

در همین حال، تحلیلگران با این پرسش روبرو هستند که آیا در نهایت با رفتن النعیمی از وزارت نفت عربستان، راهبردهای نفتی این کشور تغییر می کند.

اف بی آر معتقد است: در میان مدت، با ترک النعیمی یا قوت گرفتن بحث تعیین جانشین برای وی، پرسشهای اساسی در باره چگونگی راهبرهای نفتی عربستان به وجود می آید.

النعیمی پیش از این بارها از تمایل خود به بازنشستگی خبر داده است، تغییر وی که تا پیش از نشست ماه ژوئن اوپک غیر محتمل به نظر می رسد، می تواند بر ابهامهای بازارهای نفت بیافزاید.

فریدون فشارکی، مدیر موسسه مشاوره انرژی اف جی ایی، معتقد است که راهبردهای عربستان با پادشاهی ملک سلمان تغییر نمی کند اما احتمال می دهد که تغییر وزارت نفت عربستان تا ژوئن انجام شود.

وی گفت: النعیمی بارها درخواست بازنشسته شدن داده است اما به دستور ملک عبدالله بر سر کار مانده است.

فشارکی در مورد جانشین احتمالی النعیمی نیز اظهار کرد که احتمال فراوانی دارد که شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، پسر ملک سلمان، که اکنون در سمت معاونت وزیر نفت عربستان است به مقام وزیر نفت این کشور برسد.

از سوی دیگر، موسسه کپیتال اکانامیکز بر این باور است که فرقی نمی کند که چه کسی در عربستان بر راس امور باشد زیرا راهبردهای نفتی را شورای نفت این کشور تعیین می کند. شاخصهای عرضه و تقاضا نشان می دهند که به زودی قیمتهای نفت بهبود می یابد و قیمت نفت تا پایان سال 2015 به مرز 60 دلار برای هر بشکه باز می گردد.

پاول هورسنل، از بانک استندارد چارتل، گفت: اکنون راهبرد عربستان (در حفظ سهم بازار) راهبرد هجومی ایست و در ادامه این راه یکی از تصمیمهای مهمی که باید گرفته شود اینست که چه زمانی این راهبرد پایان یابد و به قیمتهای اجازه رشد داده شود.

 

کد خبر 233832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =