خلاصه اهم اخبار روز سوم بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

خلاصه اهم اخبار روز سوم بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با شعار تقویت ساخت داخل با اتکا بر اصول اقتصاد مقاومتی به این شرح گزارش می شود.

به گزارش شانا، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش وپتروشیمی (چهارشنبه، ١٦ اردیبهشت ماه) با حضور مقامهای رسمی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت، مدیران شرکتهای تابعه وزارت نفت و فعالان داخلی و خارجی صنعت نفت در محل نمایشگاههای بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.
تقویت ساخت داخل با اتکا بر اصول اقتصاد مقاومتی، شعار امسال نمایشگاه اعلام شده و بیش از ١٢٠٠ شرکت داخلی و ٦٠٠ شرکت خارجی از ٢٩ کشور در فضایی به وسعت ٥٠ هزار مترمربع در آن حضور دارند.
در بیستمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، هیئتهای تجاری و اقتصادی نروژ و لهستان و کشورهایی همچون ایتالیا، چین، آلمان، امارات، هند، ترکیه، روسیه، فرانسه، بلژیک، انگلستان، سنگاپور، موناکو، کره جنوبی، اوکراین، اسپانیا، اتریش، قزاقستان و سوییس به صورت شرکت یا پاویون حاضر شدند.
خلاصه اهم اخبار روز سوم، جمعه، ١٧ اردیبهشت ماه به این شرح است:

نحوه بازپرداخت بدهیها مهمتر از تحریمهاست
جوان لی، مدیر فروش شرکت کن فلو گفت: "وقتی همکاری خود را با شرکتهای ایرانی آغاز کردیم از وضع تحریمها اطلاع داشتیم و در صورتی هم که تحریمها برداشته نشود به همکاری خود ادامه خواهیم داد".
جوان لی مدیر فروش شرکت kenflo گفت: ما در ٦١ سال گذشته به تولید و طراحی پمپ پرداخته ایم و امروزه برای دستیابی به بازارهای جدید در این نمایشگاه شرکت کرده ایم.

حمایت از بخش خصوصی برای رقابت با محصولات چینی
میرخان آقازاده، مدیرعامل شرکت گرما گستر اظهار کرد: در سالهای گذشته، باتوجه به مشکلات موجود، محصولات چینی به دلیل ارزانی و قیمت پایین جایگزین محصولات باکیفیت ایرانی در صنعت نفت شده است و بسیاری از بازار ها از دست رفته است.
وی ادامه داد: همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت نفت می تواند زمینه ورود دوباره صنعتگران ایرانی را به بازار مهیا کند و باید گفت که امروز بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت است.

٨٥ درصد فعالیتهای خطوط لوله و مخابرات متکی بر ساخت داخل است
عباسعلی جعفری نسب مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: با بیان این که بهره گیری از توان داخلی به لحاظ تامین و ساخت، در سالهای اخیر با شدت بیشتری در این شرکت پیگیری شده است، افزود: هم اکنون حدود ٨٥ درصد از تجهیزات صنعت نفت( خطوط لوله و مخابرات) با تکیه بر تواناییهای سازندگان داخلی تامین می شود و این مهم روند رو به رشدی نیز پیدا کرده است.

تحقق بومی سازی کاتالیستها در کشور
عبدالرضا حمیدی، مدیرعامل شرکت تولیدی تحقیقاتی گهرسرام با اشاره به رونمایی از نمونه کاملا ایرانی کاتالیست اکسیژن (اسکونجر)، ادامه داد: کاتالیستی که تا چند سال پیش تصور تولیدش در ایران وجود نداشت، بزودی وارد بازار صنعت نفت و گاز کشور می شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران: موانع حقوقی و اجرایی قراردادها برداشته شده است
سعید پاک سرشت، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: موانع حقوقی و اجرایی قراردادها با توجه به اقدامهای انجام شده در طول یک سال گذشته برداشته شده است.

رئیس دانشگاه صنعت نفت: راه اندازی مجدد رشته حسابداری در دانشکده صنعت نفت تهران
عبدالنبی هاشمی، رئیس دانشگاه صنعت نفت از راه اندازی مجدد رشته حسابداری در دانشکده صنعت نفت تهران به همت وزیر نفت و هیئت امنای دانشگاه صنعت نفت خبر داد.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران: سند "حفظ محرمانگی" با شرکت آلمانی نهایی شد
علیرضا کاملی مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از بررسی راههای مختلف همکاری با یکی از بزرگترین شرکتهای توزیع کننده گاز و برق آلمان خبر داد و گفت: سند "حفظ محرمانگی" با شرکت آلمانی نهایی شد.
وی افزود: در مذاکره با شرکت آلمانی بحث صرفه جویی گاز در مبادی مصرف بویژه ایستگاههای تقویت فشار نیز بررسی شد.

تولید ٦ میلیارد فوت مکعب گاز از فازهای اولویت نخست پارس جنوبی
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تحقق برنامه تولید روزانه ٦ میلیارد فوت مکعب گاز از هفت فاز اولویت نخست پارس جنوبی تا پایان سال خبرداد.
علی اکبر شعبانپور در ادامه درباره احتمال به کارگیری توان شرکتهای خارجی پس از لغو تحریمها در پروژه های پارس جنوبی گفت: هم اکنون در فازهای اولویت دوم پارس جنوبی به جز فاز ١٤ شاهد پیشرفت بیش از ٧٥ درصدی هستیم و در سالهای گذشته بدون نیاز شرکتهای خارجی به این دستاورد رسیده ایم، اما این موضوع سبب نمی شود که از فناوری و دانش روز شرکتهای خارجی در این زمینه استفاده نشود.
شعبانپور درباره وضع رسیدگی به پرونده تصادف شناور سنگاپوری به جکت فاز ١٣ پارس جنوبی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه اعلام شده از سوی پیمانکار، این جکت حدود ٣٠٠ میلیون دلار خسارت دیده است.

گازرسانی به ٥٠٠ هزار خانوار روستایی از طریق سی ان جی
 براساس بند «ق» قانون بودجه فرصتهای خوبی در اختیار شرکت گاز قرار داده است. ابراهیمی تاکید کرد: بر اساس این قانون، ١٠٠ میلیارد دلار پروژه تعریف شد و این پروژه ها مجوز شورای اقتصاد را نیز گرفت.
به گفته وی، با توجه به این بند از قانون، گازرسانی به ٢,٣ میلیون خانوار با اعتبار ٤.٨ میلیارد دلار تصویب شد و از اسفندماه پارسال نیز این پروژه ها آغاز شد.
وی یادآور شد: گازرسانی به یک میلیون و ٨٠٠ هزار خانوار از طریق خط لوله و گازرسانی به ٥٠٠ هزار خانوار نیز از طریق سی ان جی و ال ان جی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: شرکتهای سازنده باید به کشورهای همسایه خدمات صادر کنند
حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، گفت: یکی از برنامه هایی که برای موفقیت لازم است، توسعه بوده و شرکتهای داخلی باید برای کشورهای همسایه نیز خدمات ایجاد و صادر کنند.

دستیابی به دانش طراحی و ساخت پکیجهای تبرید آب در کشور
رضا خیری مدیرعامل شرکت کولر هوایی آبان (ACC) گفت: پیش از این، پکیجهای تبرید آب توسط شرکتهای اروپایی تامین می شد، اما مهندسان و متخصصان پس از قرار گرفتن در شرایط تحریم و تبدیل تهدیدها به فرصت، موفق شدند به دانش فنی این پکیجها دست یابند.

شرکت ایتالیایی آکورد: بازگشت ما به ایران حتمی است
اریکا کانسیلیری مدیر بخش توسعه تجارت شرکت ایتالیایی ایکورد، توجه به مسئله تحریمها را موضوع مهمی دانست و گفت :"سئوال درباره برنامه های ما برای دوره پس از تحریم سئوال خوبی است و باید پس از مراجعت به کشور آن را به مدیریت شرکت منتقل کنیم". ولی "بازگشت ما به ایران حتمی است" زیرا فرصتهای زیادی برای سرمایه گذاری و مشارکت در این کشور وجود دارد.
خانم کانسیلیری اضافه کرد: فعلاً همه فعالیتهای ما در ایران به همکاری با شرکت "پالا کنترل" محدود می شود که تولیدکننده تجهیزات کارگاهی و ابزارهای آزمایشگاهی در حوزه نفت و گاز، فولاد و نیروگاههای الکتریکی است.

هدفگذاری برای افزایش صادرات زمینی فرآورده
عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: پارسال حدود سه میلیون لیتر نفت گاز به عراق صادر کردیم که امیدواریم این میزان امسال به ده میلیون لیتر برسد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران: نیازهایمان را در سالهای تحریم تامین کردیم
حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با تاکید بر این که تحریم در این دوران سخت کاری تاثیر زیادی نداشته است و توانسته ایم نیازهای خود را تامین کنیم، اظهار کرد: حضور شرکتهای خارجی در این نمایشگاه نشانگر ضرورت تعامل با ایران در منطقه و در تعامل با کشورهای همسایه است و در عین حال نشان می دهد که این نمایشگاه در سطح بین المللی جایگاه خوبی دارد.

حضور شرکتهای فرانسوی به امید از سرگیری روابط با ایران
فردریک والات رئیس و مدیر عامل شرکت فرانسوی اس جی ای آی، ابراز امیدواری کرد که روابط متوقف شده شرکتش با ایران پس از لغو تحریمها از سر گرفته شود.

افزایش ١٥ میلیارد مترمکعبی تحویل گاز به نیروگاهها
حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پارسال نزدیک به ٥٠ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاهها تحویل شد و این مقدار نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ١٥ میلیارد مترمکعب افزایش یافت.
وی افزود: با افزایش گازرسانی به نیروگاهها از مصرف همین مقدار سوخت میان تقطیر جلوگیری شد که علاوه بر صرفه جویی شش میلیارد دلاری منجر به کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست شد.

رئیس پژوهشکده مهندسی نفت: فناوریهای ازدیاد برداشت از طریق تعامل با شرکتهای خارجی رشد می کند
عزت الله کاظم زاده رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به این که فناوریهای جدید دیگری نیز در دنیا در حال استفاده هستند، اظهار کرد: پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت با شناسایی شرکتها و فناوریهای مورد استفاده در ازدیاد برداشت، می تواند در تعامل با شرکتهای خارجی، خلاء های موجود را سریعتر به جواب برسانند و فرآیند رشد فناوری را بهبود بخشد.

احتمال حضور شرکت آمریکایی برای ساخت پالایشگاه در ایران
«مایکل لیم»، مدیرعامل شرکت آمریکایی «سندویل پتروگاز» تاکید کرد که این شرکت تلاش دارد پروژه های مختلفی از جمله ساخت پالایشگاههای کوچک و کارخانه های ال ان جی را در ایران اجرا کند.
مدیرعامل سندویل پتروگاز افزود: زمینه دیگری که برای همکاری وجود دارد، فناوریهای پیشرفته حفاری آمریکاست. من تلاش دارم تا فناوریهای حفاری آمریکایی از جمله روش «ال دبلیو دی» را به بازارهای هدف انتقال دهم.

نماینده شرکت پایرو فرانسه: با صنایع انرژی ایران همکاری می کنیم
شرکت پایرو فرانسه که نخستین بار در نمایشگاه نفت و گاز ایران حضور یافته است، تولیدکننده انواع سنسورهای حرارتی بلبرینگ موتور و پمپ، فشار بالا، سنسورهای اندازه گیری دمای فرآیند و سنسورهای حرارتی چند نقطه در راکتورهاست که آماده است همکاریهای خود را با ایران گسترش دهد.
نماینده پایرو فرانسه در مورد برنامه های آتی این شرکت در آینده و پس از رفع تحریمهای اقتصادی غرب علیه ایران، گفت: در صورت وجود تقاضا، این امکان وجود دارد که بخش مونتاژ را در ایران راه اندازی کنیم.

صرف ٦٠ درصد هزینه طرح برای تامین کالا
مدیر تدارکات کالای شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت از صرف ٦٠ درصد هزینه طرحهای این شرکت برای تامین کالای آن خبر داد.
سعید بصیری افزود: هم اکنون ٥٠ درصد از خرید تجهیزات مورد نیاز این شرکت در طرحها از محل تولیدات ایرانی تامین می شود و ما به دنبال افزایش این میزان هستیم.

صادرات سازه های فراساحلی نفت و گاز ساخت ایران به بازارهای بین المللی
باقرزاده، مدیر بازرگانی شرکت طراحی، مهندسی و ساخت شرکت انرژی پرشیا تصریح کرد: تحریمهای اقتصادی باعث شد در ساخت سازه های فراساحلی و توربینهای مربوط به صنایع نفت و گاز بومی شویم و حتی قیمت تمام شده محصولات داخلی ما امروز پایین تر از کالاهای مشابه خارجی است.

نمایشگاه نفت و گاز ایران بسیار جالب است
فردریک ولت، مدیر عامل شرکت SGAI فرانسه در ادامه به علاقه این شرکت برای گسترش همکاریها با شرکتهای ایرانی اشاره کرد و گفت: اگر تحریمها برطرف شوند، ما آمادگی داریم که حیطه همکاریها را افزایش دهیم.

شرکت ملی پخش به دنبال شناسایی و نیازسنجی بازارهای بین المللی
منصور ریاحی معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر برنامه این شرکت مبنی بر گسترش فروش فرآورده ها در کشورهای همسایه از جمله افغانستان و عراق، تصریح کرد : این شرکت همچنین به دنبال یافتن بازارهایی در کشورهایی چون ارمنستان و تاجیکستان برای صادرات فرآورده های نفتی است.

تحویل سکوی لایه نفتی پارس جنوبی به کارفرما در خردادماه
امیر دادبخش، مدیر پروژه لایه نفتی پارس جنوبی در شرکت صف از تحویل سکوی لایه نفتی این میدان به کارفرما در پایان خردادماه خبر داد.

شرکت پایانه های نفتی ایران با فولاد اکسین قرارداد همکاری امضا کرد
آیین امضای قرارداد تامین ورقهای فولادی تولید شده از سوی شرکت فولاد اکسین خوزستان با شرکت پایانه های نفتی ایران برگزار شد.
پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در آیین امضای این قرارداد همکاری اظهار کرد: بحث تولید ورقهای مخازن ذخیره سازی صنعت نفت اهمیت بسیار بالایی دارد و خوشبختانه امروز شرکت فولاد اکسین نگرانیهای ما را برای تامین این نوع از ورقها برطرف کرده است و از این پس از ورقهای تمام ایرانی برای ساخت مخازن می توان استفاده کرد.

ابزار اساسی خدمات درون چاهی در صنعت حفاری بومی سازی شد
 نخستین بار در کشور، سازندگان داخلی موفق به بومی سازی ابزار اساسی خدمات درون چاهی، RTTS در سایزهای ١٤ و ٢٠ اینچ شدند.
افشین ابوالحسنی، رئیس آزمایش چاه و ابزار ویژه شرکت ملی حفاری ایران در این باره گفت: Retriable test treat Squeez در عملیات تزریق سیمان، مگنست، اسید و دیگر مواد شیمیایی، انسداد موقت چاه و ایجاد ایمنی برای جلوگیری از نشت سیال به سطح و عملیات نشت یابی چاهها کاربرد دارد.

مدیر بازاریابی یک شرکت ایتالیایی: همکاری مستقیم، تنها مسئله در تجارت با ایران
روبرتو کاستیکلیونی مدیر بازاریابی شرکت زوارو گفت: همکاری مستقیم تنها مسئله ای است که باقی مانده و اگر بتوانیم محصولات خود را به طور مستقیم به ایران عرضه کنیم ایران می تواند شیرآلات مورد نیاز خود را بسیار ارزانتر تامین کند.

ایران، مطمئن ترین گزینه برای تامین گاز اروپاست
عزیز الله رمضانی مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به گزینه های صادرات گاز به اروپا، گفت: ما باید همه مسیرهای موجود را برای صادرات گاز به اروپا بررسی کنیم و نمی توانیم محدود به یک مسیر باشیم.
وی، در خصوص انجام مذاکرات با اروپا درباره صادرات گاز ایران بیان داشت: هنوز هیچ مذاکره رسمی با اتحادیه اروپا نداشته ایم و تا پیش از رفع تحریمها مذاکره رسمی نخواهیم داشت.

١٠٠ درصد بخش خانگی و تجاری تحت پوشش شبکه گاز قرار می گیرد
حسن منتظر، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران گفت: شرکت ملی گاز ایران تا پایان اجرای سند چشم انداز ١٤٠٤، نزدیک به ١٠٠ درصد بخش خانگی و تجاری را تحت پوشش این سوخت قرار می دهد.

شرکت خدمات نفتی کاپای فرانسه: علاقمند به همکاری هستیم
آلن لوپینه نماینده شرکت خدمات نفتی کاپای فرانسه با ابراز امیدواری نسبت به رفع تحریمها گفت: با رفع این مشکلات، ما خواستار گسترش حوزه فعالیت خود در ایران هستیم.
این شرکت در زمینه های مختلف از جمله کنترل و تست تجهیزات نفت و گاز، سفارش خرید قطعات، بسته بندی و حمل و نقل فعالیت می کند.

خودکفایی سازندگان داخلی با اعمال تحریمها
عماد حسینی، معاون وزیر نفت در امور مهندسی گفت: تحریمهای اعمال شده علیه ایران شرکتهای ایرانی را در ساخت تجهیزات خودکفا کرده است.
وی در مراسم رونمایی از توربین بخار ساخته شده از سوی یک شرکت ایرانی گفت: هم اکنون تعداد محدودی از شرکتهای ایرانی موفق به ساخت این توربین شده اند و ساخت و بومی شدن آن در کشور نشانگر توانمندی شرکتهای ایرانی در دوران تحریم است.

مدیر توسعه شرکت بالت ژن روسیه: حضور ما در نمایشگاه بعدی حتمی است
شرکت صنایع بالتیک (بالت ژن) روسیه که نخستین بار در نمایشگاه نفت و گاز ایران شرکت کرده است، در زمینه تولید ژنراتورهای ترموالکتریک فعالیت می کند.
وینوکوروف مدیر این شرکت گفت: ما قبلا هم با ایران همکاری داشتیم و علاقمند به گسترش آن هستیم. ایران بازار بزرگ و جذابی دارد. ما به ٥٠ کشور جهان کالا و خدمات ارائه می کنیم و قصد داریم حوزه فعالیتهایمان را توسعه دهیم.

اوپک نمی تواند ایران را نادیده بگیرد
نماینده اوپک در نمایشگاه نفت تهران، تصمیم این سازمان در حفظ سطح تولید خود را اقدامی مثبت و صحیح ارزیابی کرد و از آمادگی اوپک برای افزایش تولید نفت ایران در صورت لغو تحریمها خبر داد.
«ماهید الصیغ»، دستیار ارشد روابط عمومی اوپک در خصوص چگونگی واکنش این سازمان به افزایش احتمالی صادرات نفت ایران در صورت لغو تحریمها گفت: ایران تنها یک تولیدکننده و صادرکننده نفت و یک عضو عادی اوپک نیست. بلکه یکی از بنیانگذاران این سازمان است و نمی توان آن را در نظر نگرفت.

ترکان: ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی منوط به خرید کالای ایرانی شود
مشاور رئیس جمهوری پیشنهاد کرد که صندوق توسعه ملی ارائه تسهیلات خود را به کارفرمایان و صنعتگران منوط به خرید ٨٥ درصد از منابع ارائه شده برای کالای ایرانی کند.
اکبر ترکان افزود: بسیاری از شرکتها بیم آن را دارند که اگر تحریمها برچیده شود، کارفرمایان به سمت خرید خارجی رو کنند و ظرفیتهای داخلی مورد غفلت قرار گیرد. از این رو، به نظر می رسد، موضوع از اهمیتی بسزا برخورداراست و بنده آن را به عنوان یک هشدار تلقی می کنم، بنابراین، همه مسئولان اقتصادی کشور باید مواظب این موضوع باشند.

شرکت ترکیه: به دنبال مشتریان جدید هستیم
اوزگور اونلو مدیر بخش فروش خارجی شرکت ترکیه ای ٢M KABLO از تمایل به همکاری با شرکت های ایرانی خبر داد. وی گفت: ما با برخی شرکت های ایرانی همکاری داریم اما هنوز نمایندگی برای خود ایجاد نکرده ایم.
این شرکت در صنایع نفت و گاز فعال است. این شرکت که به همراه دو شرکت ترکیه ای دیگر در نمایشگاه بیستم حضور یافته است، در زمینه تولید کابلهای برق و کابلهای فشار ضعیف فعالیت می کند.

لزوم همراهی شرکتهای خارجی با پیشرفت شتابان صنعت نفت ایران
نماینده یک شرکت ایتالیایی حاضر در نمایشگاه نفت اعلام کرد که با توجه به دورنمای جهش اقتصادی ایران پس از رفع تحریم ها، این شرکت خود را برای همراهی با پیشرفت صنعت نفت ایران آماده می کند.
روسانو مانگانو، مدیر شرکت ایتالیایی اسکامه اعلام کرد که با توجه به ظرفیت بالای صنعت نفت و گاز ایران، پایان تحریم ها سبب جهش اقتصادی در این کشور خواهد شد.

شرکت فرانسوی: تحریمها سبب افزایش توان داخلی صنعت نفت ایران شده است
برتراند ساتژه، مدیر بازرگانی شرکت فرانسوی جنوایه فوسئن اعلام کرد که با توجه به خودکفایی ایران در تولید بسیاری از محصولات صنعت نفت و گاز، شرایط برای بازگشت شرکتهای غربی به بازار ایران دشوارتر شده است.
شرکت جنوایه فوسئن از حدود پنجاه سال پیش، در زمینه خطوط لوله و صنایع نفت و گاز به فعالیت می پردازد.

پایان تحریمها کار را برای واسطه گران دشوار می کند
تینا داور، مدیر شرکت گلس اعلام کرد که با پایان تحریمها، فعالان صنعت و نفت گاز ایران می توانند به طور مستقیم با تولیدکنندگان خارجی ارتباط برقرار کنند و این مسئله کار را برای واسطه گران دشوار می کند.
به گفته داور، شرکت گلس در انگلستان تأسیس شده اما مرکز اصلی فعالیتهای آن در آلمان است و در زمینه تأمین و نصب تجهیزات پتروشیمی فعالیت می کند.

امید شرکت هلندی به افزایش حضور در ایران
«پیتر کرنلیوس باتندک»، عضو هیئت مدیره شرکت «جتی اند آفشور اینداستریز» با اشاره به فعالیت پنج ساله این شرکت در بازار ایران، از تلاش خود برای گسترش فعالیتهای صنعتی در ایران خبر داد.
عضو هیئت مدیره شرکت جتی اند آفشور اینداستریز افزود: تحریمها بر فعالیت ما تاثیر گذاشتند. اما امیدواریم و انتظار داریم که بزودی تغییراتی حاصل شود و بتوانیم همکاریهای خود را ادامه دهیم.

شتاب در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تامین ٦٥٠ میلیون یورو سرمایه
امسال با تزریق ٦٥٠ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک ملت، پروژه پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس شتاب می گیرد.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) گفت: باید معادل این میزان به بانک مرکزی، مسدودی ارائه شود که قرار است بزودی این اقدام انجام و مبلغ مورد نظر به پروژه ستاره خلیج فارس تزریق شود.
مدیرعامل شرکت تاپیکو با اشاره به این که هم اکنون قیمت نفت ارزان شده است، افزود: با هر روز دیرکرد این پروژه روزانه ٢٠ تا ٣٠ میلیون یورو عدم النفع در پروژه ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: افزایش ٧٠٠ هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت با سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری
رکن الدین جواد با تاکید بر این که تا پایان سال ٩٦ بیش از ٧٠٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران افزوده می شود، گفت: این میزان تولید با سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در میدانهای حوزه نفتی غرب کارون به صورت بیع متقابل و استفاده از منابع مالی بند «ق» انجام می شود.
جوادی با تاکید بر این که تعهدهای شرکت ملی نفت در سال پایانی برنامه پنجم باید محقق شود، گفت: طبق این برنامه ظرفیت بالقوه تولید نفت خام در سال ٩٣ به سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه رسید و این رقم باید در پایان سال ٩٤ به سه میلیون و ٩٦٠ هزار بشکه در روز برسد، این میزان ظرفیت بالقوه با توجه به افت طبیعی تولید میدان و ضرورت افزایش تولید صورت می گیرد.
جوادی از افزایش ١٥٠ هزار بشکه ای تولید میعانات گازی در سال ٩٤ خبر داد و گفت: به این ترتیب مقدار میعانات گازی به ٦٣٠ هزار بشکه در روز می رسد.

کد خبر 240455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =