نظام طبقه بندی مشاغل مبنای فعالیتهای منابع انسانی است

پروژه بازنگری نظام طبقه بندی مشاغل و جبران خدمات وزارت نفت، به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های در دست اقدام پژوهشکده مدیریت و منابع انسانی موسسه مطالعات بین المللی انرژی مطرح است.

به گزارش شانا، محمدمهدی رشیدی به تشریح طرحهای در دست مطالعه این پژوهشکده پرداخت و ضمن اشاره به «پروژه بازنگری نظام طبقه بندی مشاغل و جبران خدمات وزارت نفت» به عنوان یکی از مهمترین پروژه های در دست اقدام این پژوهشکده، گفت: روشهای مورد استفاده در نظام طبقه بندی مشاغل صنعت نفت در کشور ما، بسیار قدیمی شده؛ در حالی که ماهیت این طرح نیاز دارد تا حداکثر هر 10 سال یک بار بازنگری شود.

رشیدی نظام طبقه بندی مشاغل را پایه و اصول همه فعالیتهای منابع انسانی صنعت نفت اعلام کرد و افزود: این نظام باید به گونه ای طراحی شود که اصل رعایت تناسب شغلی در آن برقرار باشد.

وی گفت: کمک به ایجاد نظام پویای آموزشی یکی از جنبه های این نظام است. بر این اساس حرفه ای گرایی و مهارت محوری باید شرط احراز مشاغل شود و در برنامه های آموزشی مدنظر قرار گیرد.

رشیدی نظام جبران خدمات را یکی از ابعاد مهم نظام طبقه بندی مشاغل و جبران خدمات دانست و توضیح داد: امروزه نظام جبران خدمات دچار ضعف شده، در حالی که بحث جبران خدمات یکی از عوامل اصلی در انگیزش نیروی انسانی است.

رئیس پژوهشکده مدیریت و منابع انسانی موسسه مطالعات بین المللی انرژی، گفت: این نظام باید به طور کارآمدی تنظیم شود تا از پدیده دلزدگی و خروج نیروی انسانی کارآمد و نخبه از صنعت نفت جلوگیری کند.

وی همچنین به طرح «طراحی سیستم رصدخانه منابع انسانی وزارت نفت» به عنوان یکی از پروژه های در دست اقدام این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: امروزه تحقّق توسعه در کشورها، مستلزم برنامه‌ریزی وسیعی است که بتواند همه منابع بویژه منابع انسانی را به کارگرفته است و با مدیریت صحیح و استفاده بهینه از آنها حداکثر ارزش افزوده را در سطح ملّی ایجاد کند.

رشیدی افزود: این طرح شامل تعدادی از پژوهشگران است که به مثابه یک اتاق فکر عمل کرده و با پایش تحولات جهانی در حوزه منابع انسانی، ایده های تازه ای را ارائه می دهند.

وی گفت: مدیران ارشد و اجرایی فرصت مطالعه بسیاری ندارند و از نیاز به چنین نهاد تحقیقاتی و پویایی در صنعت نفت احساس می شود.

کد خبر 243170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =