۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
  • کد خبر: 249986
کاتالیست فرآیند تولید پروپیلن از متانول

الفینهای سبک، اتیلن، پروپیلن و بوتیلن ها، عناصر کلیدی در صنعت پتروشیمی هستند که به طور گسترده به عنوان مواد اولیه خام جهت تولید پلی الفینها استفاده می شوند و انتظار می رود نقش برجسته تری در آینده اقتصاد ایفا کنند.

مقدمه:
الفینهای سبک، اتیلن، پروپیلن و بوتیلنها، عناصر کلیدی در صنعت پتروشیمی هستند که به طور گسترده به عنوان مواد اولیه خام جهت تولید پلی الفینها استفاده می شوند و انتظار می رود نقش برجسته تری در آینده اقتصاد ایفا کنند. از میان آنها، اتیلن و پروپیلن، به عنوان خوراکهای اصلی واحدهای پتروشیمیایی، دارای مصارف گسترده ای در تولید مواد شیمیایی و پلاستیکها هستند. مطابق پیش بینیهای به عمل آمده میزان رشد متوسط سالیانه تقاضای پروپیلن در خلال سالهای 2015 تا 2020 حدود 4درصد خواهد شد که سرعت رشد و میزان مصرف پروپیلن در کاربردهای پلی پروپیلن و آکریلیک اسید سریعتر خواهد بود. اختلاف روز افزون در تولید و تقاضای پروپیلن، خود عامل محرکی برای حرکت به سمت فرآیندهای جدیدی است که در کنار فرآیندهای جاری این خلاء را پر کنند (شکل 1-1). 
1
 شکل 1-1: وضع تولید و مصرف پروپیلن تا سال 2021
از اوایل دهه 1990 میلادی، روشهای تولید الفینهای سبک دستخوش تغییرات قابل توجهی شده و همزمان با فرآیندهای مرسوم (کراکینگ با بخار و کراکینگ کاتالیستی بستر سیال)، استفاده از تکنولوژیهای جدید و دردسترس (هیدروژن زدایی پروپان و تبدیل متانول به الفینهای سبک) توسط شرکتهای تجاری در دستور کار قرار داده شده است. 
فرآیند تولید پروپیلن از متانول (PVM):
در فرآیند تولید پروپیلن از متانول ابتدا متانول در یک واکنش تعادلی و گرمازا به مخلوطی از متانول/دی متیل اتر/آب بدل می شود؛ سپس این مخلوط از مسیر یک واکنش کاتالیستی به الفینهای سبک بدل می شود که توزیع محصولات تولیدی در این واکنش وابسته به نوع کاتالیست و شرائط عملیاتی است. 

 

مزیت روش تولید پروپیلن از فرآیند PVM:

باتوجه به نوع خوراک مورد نیاز فرآیندهای مختلف تولید پروپیلن، فرآیند PVM به دلیل دردسترس بودن متانول، بیش از فرآیندهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است. متانول به آسانی با تکنولوژیهای ثابت شده و در دسترس از زغالسنگ یا گاز طبیعی تولید می شود. در حال حاضر در پنچ مجتمع پتروشیمی کشور متانول تولید می شود که مجموع ظرفیت اسمی نصب شده متانول در این کارخانه ها 5044 هزار تن در سال است. باتوجه به رشد سریع صنایع پتروشیمی در ده سال اخیر و احداث واحدهای متعدد تولید متانول در ایران در سالهای آتی، روند تولید این ماده شیمیایی در ایران به شدت رو به افزایش است. لذا یکی از راهکارهای اقتصادی برای استفاده از متانول مازاد بازار، تبدیل آن به محصولات باارزش ازجمله پروپیلن است.

در حال حاضر، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی یکی از شرکتهای صاحب لیسانس تکنولوژی برای فرآیند تولید پروپیلن از متانول در مقیاس صنعتی است. به همین دلیل، این شرکت از سالهای گذشته، همزمان با انجام فعالیتهای مرتبط با فرآیند، پژوهشهای خود را برای کسب دانش فنی ساخت و تولید کاتالیست مورد نیاز این فرآیند آغاز کرد. 
کاتالیست فرآیند تولید پروپیلن از متانول (PVM):

در طول دهه اخیر، تلاشهای زیادی برای توسعه کاتالیستهایی با فعالیت و پایداری بالا و گزینش پذیری نسبت به پروپیلن صورت گرفته است. زئولیت ZSM-5 به عنوان یکی از بهترین کاتالیستها برای واکنش PVM مورد توجه قرار گرفته است. گروه پژوهشهای کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از اوسط سال 1385، فعالیتهای پژوهشی خود را برای دستیابی به دانش فنی تولید زئولیت ZSM-5 شروع کرد. به منظور دستیابی به دانش فنی فرآیند تولید کاتالیست ZSM-5، فعالیتهای پژوهشی متفاوتی انجام شده است که مسیر پژوهش آن برای رسیدن به دانش فنی ساخت کاتالیست فرآیند PVM به شرح زیر بوده است. در شکل 2 نمونه هایی از کاتالیستهای سنتز شده نشان داده شده است. 

الف) سنتز زئولیت ZSM-5 در مقیاس آزمایشگاهی (cc 600-100)

سنتز زئولیت ZSM-5 و بهینه سازی پارامترهای مؤثر بر آن در مقیاس آزمایشگاهی، به روش هیدروترمال با ساخت تعداد زیادی نمونه کاتالیست در اتوکلاوهای پوشش داده شده با تفلون (شکل 2) انجام شد. در شکل 3 شمای برخی نمونه زئولیتهای ساخته شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نشان داده شده است. به منظور انتخاب کاتالیست برتر و بهینه این مرحله و ارزیابی میزان فعالیت کاتالیستهای سنتز شده در فرآیند PVM، آزمون راکتوری کاتالیستهای سنتز شده در سامانه های راکتوری مستقر در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی (شکل 4) انجام شد. 

    2.1 2.3 
 2.2
شکل 2: شمای اتوکلاوهای استفاده شده در سنتز مقیاس آزمایشگاهی کاتالیست فرآیند PVM
    

3.1  

3.2
3.34

شکل 3: شمای برخی از زئولیتهای ZSM-5 سنتز شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
 
شکل 4: شمای سامانه راکتوری استفاده شده در آزمون راکتوری کاتالیستهای فرآیند PVM 


ب) سنتز زئولیت ZSM-5 در مقیاس بنچ (5 لیتری)

پس از دستیابی به فرمولاسیون زئولیت ZSM-5 در مقیاس آزمایشگاهی، افزایش مقیاس تولید این زئولیت در دستور کار قرار گرفت. یکی از مهمترین فاکتور هایی که باید در مراحل کسب دانش فنی ساخت کاتالیست یک فرآیند مورد توجه قرار داده شود، تکرارپذیری روش ساخت و قابلیت افزایش مقیاس است. به این منظور، تعدادی نمونه کاتالیست ZSM-5 در شرائط مختلف عملیاتی در مقیاس بنچ (راکتور هیدروترمال 5 لیتری همزن دار، شکل 5) ساخته شد. بررسی نتایج آزمون راکتوری نمونه  کاتالیستهای ساخته شده، نشان داد که روش ساخت به دست آمده از تکرارپذیری قابل قبولی برخوردار است.

 
5
شکل 5: شمای ست آپ ساخت زئولیت ZSM-5 فرآیند PVM در مقیاس بنچ (5 لیتری)


ج) سنتز زئولیت ZSM-5 در مقیاس پایلوت (25 لیتری)

یکی دیگر از فعالیتهای انجام شده در زمینه کسب دانش فنی ساخت زئولیت ZSM-5، سنتز آن در مقیاس پایلوت (راکتور هیدروترمال 25 لیتری همزن دار، شکل 6) است، که این مهم با موفقیت در مرکز تهران شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام شد. پس از انجام مراحل آماده سازی پودر فعال تولید شده شامل شکل دهی و اکسترود کردن آن (شکل 7)، آزمون راکتوری نمونه ساخته شده در سامانه های تست راکتوری مقیاس آزمایشگاهی (شکل 4) و پایلوت (شکل 8) که به ترتیب در مرکز تهران و مرکز منطقه ویژه (ماهشهر) شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مستقر هستند، انجام شد. خاطر نشان می شود به منظور بررسی فعالیت و عملکرد زئولیت ZSM-5 ساخته شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و مقایسه آن با عملکرد نمونه کاتالیستهای مختلف صنعتی ، واکنش PVM در شرائط یکسان عملیاتی(دما: oC480، فشار: barg 1 و سرعت فضایی خوراک (LHSV): ml/hgcat. 9/0) بر روی همه نمونه زئولیتها انجام شد.

 
6
شکل 6: شمای ست آپ ساخت زئولیت ZSM-5 فرآیند PVM در مقیاس پایلوت (25 لیتری)
 
7
شکل 7: شمای زئولیت ZSM-5 ساخته شده در مقیاس پایلوت در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
  

8

شکل 8: شمای پایلوت فرآیندی PVM برای ارزیابی عملکرد کاتالیستهای سنتز شده در مقیاس پایلوت


یکی از پارامترهای مهم در انتخاب کاتالیست مناسب برای فرآیند PVM، نوع و توزیع محصولات تولیدی است. در جدول یک، داده های متوسط گیری شده آزمون راکتوری (میزان تبدیل متانول و گزینش پذیری محصولات هیدروکربنی مختلف) در بازه زمانی که میزان تبدیل متانول در واکنش PVM بالای 90درصد است، گزارش شده است. 
جدول یک: متوسط داده های آزمون راکتوری نمونه زئولیتهای ZSM-5 صنعتی و ساخته شده در واکنش PVM در بازه زمانی با تبدیل متانول بالای 90درصد
j1 

در شکل 9 متوسط مقدار تولیدی هر یک از محصولات واکنش PVM بر روی سه کاتالیست ساخته شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و نمونه های صنعتی ارائه شده است. مقایسه دقیق محصولات تولیدی واکنش PVM بر روی کاتالیستهای صنعتی و ساخته شده (جدول یک و شکل 9) نشان می دهد که عملکرد کاتالیست ساخته شده در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با نمونه های صنعتی تقریباً مشابه است.
 
9
شکل 9: متوسط هیدروکربنهای مختلف تولیدی واکنش PVM بر روی نمونه زئولیتهای ZSM-5 صنعتی و ساخته شده در بازه زمانی با تبدیل متانول بالای 90درصد


د) ساخت واحد نیمه صنعتی سنتز زئولیت ZSM-5 (m3 3)

باتوجه به نتایج کسب شده در مقیاس پایلوت و به منظور ارزیابی نهایی مراحل مختلف تکنولوژی ساخت کاتالیست ZSM-5 فرآیند PVM، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در نظر دارد با همکاری شرکتهای توسعه دهنده توانمند داخلی، واحد نیمه صنعتی ساخت کاتالیست ZSM-5 را در مرکز اراک نصب و راه اندازی کند. 


هادی علایی و فریدون یاری پور ـ شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی
کد خبر 249986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =