نصرت اله سیفی بعدازظهر امروز (شنبه 23 آبانماه) در نشست خبری با اشاره به 6 طرح مصوب شده ماده 12 قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: 30 میلیارد دلار طرح بهینه سازی سال 93 در شورای اقتصاد مطرح شد که 22 میلیارد دلار آن در این شورا مصوب و 17 میلیارد دلار آن نیز زیر نظر شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و مابقی زیر نظر شرکت ملی گاز ایران مدیریت می شود.
وی افزود: طرحهای ارتقای کارایی سیستمهای گرمایشی، جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده، نوسازی کامیونها، جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسیهای گازسوز با پیمایش بالا، برقی کردن چاههای کشاورزی و توسعه حمل و نقل ریلی، 6 طرح مصوب شده در شورای اقتصاد هستند.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: در نظرگرفتن توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی در طرحهای بهینه سازی مصرف، اندازه گیری و صحه گذاری، بازپرداخت تمام منافع طرح به سرمایه گذاران، افزایش مدت زمان بازپرداخت در طرح ارتقای کارایی سیستمهای گرمایشی و افزودن تاکسیهای الکتریکی در طرح تعویض تاکسیهای فرسوده از جمله اصلاحیه های طرح های ماده 12 قانون رفع موانع تولید است.
وی صرفه جویی حاصل از مجموع این 6 طرح بهینه سازی را در طول عمر مفید آنها بیش از 470 میلیون لیتر عنوان و اظهار کرد: حدود 176 هزار میلیون دلار ارزش صرفه جویی حاصل از اجرای کامل این طرحها، در طول عمر مفیدشان است؛ همچنین این طرحها سبب کاهش 1249 میلیون تن معادل کربن می شود.
سیفی با اشاره به این که در انجام پروژهای بزرگ، احتمال خطای انسانی بالاست، تصریح کرد: ایجاد سامانه «به سما» به عنوان پشتیبان طرحهای ماده 12 قانون رفع موانع تولید با همکاری موسسه مطالعات بین المللی انرژی از جمله زیرساخت مورد نیاز این طرحهاست که بیش از 2.5 میلیارد تومان هزینه داشته است.
طرح افزایش کارایی سیستمهای گرمایشی
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به پیشرفت 80 درصدی طرح افزایش کارایی موتورخانه ها گفت: این طرح در 500 هزار ساختمان مسکونی و 100 هزار ساختمان اداری-تجاری انجام می شود که با اجرای آن حدود هفت میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.
وی با بیان این که طرح افزایش کارایی موتورخانه ها در چهار سال انجام خواهد شد، ادامه داد: کل این طرح نیاز به دو میلیارد دلار سرمایه دارد که در مدت زمان حداکثر 40 ماه به سرمایه گذاران بازپرداخت می شود.
سیفی با اشاره به این که ارزش صرفه جویی حاصل از طرح حدود 6 میلیارد دلار است، اظهار کرد: همچنین این طرح از انتشار 2.2 میلیون تن معادل کربن نیز جلوگیری می کند.
تعویض 140 هزار تاکسی فرسوده
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: کل بازپرداخت طرح جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده با تاکسیهای سی ان جی با پیمایش بالای 350 کیلومتر به سرمایه گذار؛ 635 میلیون دلار در مدت پنج تا هفت سال است.
سیفی همچنین ارزش صرفه جویی در طول عمر مفید طرح را 1.1 میلیارد دلار و میزان صرفه جویی آن را 5.9 میلیارد لیتر عنوان کرد.
به گفته وی، این طرح با هدف کاهش مصرف بنزین، ارتقای راندمان و همچنین کاهش نوبتهای سوختگیری تاکسیها انجام می شود.
جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به این که هم اکنون بیشتر اتوبوسها گازوئیل مصرف می کنند و راندمان پایینی دارند، اظهار کرد: کل بازپرداخت طرح جایگزینی 17 هزار اتوبوس فرسوده با اتوبوسهای گازسوز به سرمایه گذاران؛ 1795 میلیون دلار در مدت هشت سال است.
سیفی با بیان این که با اجرای این طرح، 8.6 میلیارد لیتر گازوئیل صرفه جویی می شود، ادامه داد: همچنین این طرح از انتشار 6 میلیون تن کربن جلوگیری می کند.
برقدار کردن چاههای کشاورزی
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: هدف از انجام این طرح، برقدار کردن حدود 100 هزار چاه کشاورزی با عمقهای مختلف است که سرمایه گذارانی که تمایل به استفاده از انرژی خورشیدی و یا بادی نیز دارند می توانند در این طرح شرکت کنند.
به گفته وی، کل بازپرداخت این طرح 1560 میلیون دلار در مدت زمان 5 سال است که در طول عمر مفید این طرح 7.1 میلیارد لیتر گازوئیل به ارزش 3 میلیارد دلار صرفه جویی می شود.
نوسازی کامیونها و کشنده های بالای 10 تن
سیفی با اشاره به این که طرح نوسازی کامیونها در سه کلاس مختلف انجام می شود، تصریح کرد: کل بازپرداخت این طرح 2.7 میلیارد دلار در زمان 5 سال است که ارزش صرفه جویی در طول عمر مفید آن نیز 567 میلیون دلار است.
توسعه حمل و نقل ریلی
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با بیان این که حمل و نقل ریلی کشور قدیمی است و سهم بسیار پایینی نسبت به حمل و نقل جاده ای دارد، گفت: در طول عمر مفید طرح توسعه حمل و نقل ریلی 392 میلیارد لیتر گازوییل به ارزش 144 میلیارد دلار صرفه جویی می شود.
به گفته وی، این طرح سبب عدم انتشار یک میلیارد تن معادل کربن نیز می شود.
سیفی اجرایی کردن ماده 14 و 26 قانون اصلاح الگوی مصرف، اجرایی کردن تبصره 20 قانون بودجه سال 94 و نظارت بر استقرار سیستم مدیریت انرژی ISO50001 در صنعت نفت را از جمله دیگر تکالیف قانونی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت دانست.
احتمال حضور سرمایه گذاران خارجی در طرحهای بهینه سازی
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به توافقات هسته ای انجام شده تصریح کرد: هم اکنون در حال معرفی طرحهای بهینه سازی مصرف به متقاضیان خارجی از جمله آلمان، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، کره جنوبی و... هستیم و محدودیتی در همکاری با آنها نداریم.
سیفی ادامه داد: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بیشتر به دنبال همکاری با سازندگان داخلی است که از مشاوران خارجی استفاده می کنند که با این همکاری انتقال فناوری به کشور نیز صورت می گیرد.
وی همچنین در مورد طرح کارت انرژی گفت: این طرح به دلیل پایین آمدن قیمت انرژی در جهان و نزدیک شدن قیمت فوب خلیج فارس به قیمت جهانی موضوعیت خود را از دست داد.
به گفته وی، طرح کارت انرژی دیگر برای بنزین اجرا نمی شود ولی در مورد گازوییل دنبال خواهد شد.
نظر شما