افزایش تولید یکصدمیلیون مترمکعبی گاز تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: امسال با تولید گاز از هفت فاز جدید پارس جنوبی و افزایش یکصد میلیون مترمکعبی آن، ایران آماده سبقت از قطر در تولید گاز از این میدان مشترک می شود.

به گزارش شانا رکن الدین جوادی در تشریح برنامه های جدید افزایش ظرفیت تولید گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی، افزود: تا پیش از پایان سال طرح توسعه فازهای 15، 16 و 17 پارس جنوبی به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید گاز فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تا سقف 50 میلیون مترمکعب در روز، اضافه کرد: علاوه بر این، پیش بینی می شود امسال تولید گاز از طرح توسعه فازهای 19، 20 و 21 این میدان مشترک گازی آغاز شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: هم اکنون به طور متوسط روزانه 10 میلیون مترمکعب گاز از چاههای دریایی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی برداشت و پس از فرآورش در پالایشگاه ساحلی به شبکه خطوط لوله تحویل می شود.

وی بیان کرد: ظرفیت تولید گاز از این فاز مشترک تا چند روز آینده به 15 میلیون مترمکعب و در نهایت تا سقف 50 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

جوادی یادآور شد: امسال مشابه پارسال حدود یکصد میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده خواهد شد که بخش عمده ای از این افزایش تولید از محل راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی محقق می شود.

وی با بیان این که در کنار افزایش تولید گاز، ظرفیت تولید روزانه میعانات گازی ایران نیز امسال با افزایش قابل توجهی همراه خواهد شد، اظهارکرد: به ازای هر فاز استاندارد حدود 25 میلیون مترمکعب گاز شیرین و حدود 37 هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید خواهد شد.

جوادی ادامه داد: با توجه به تولید حدود 500 هزار تن گاز مایع و 500 هزار تن اتان با راه اندازی هر فاز استاندارد در پارس جنوبی، با بهره برداری از طرح توسعه فازهای 15 و 16 پارس جنوبی سالانه بیش از یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی تولید و عرضه می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس معاون وزیر نفت از تولید روزانه 300 تا 400 تن گوگرد به ازای هر فاز پارس جنوبی خبر داد و گفت: پیش بینی می شود تا پایان فعالیت دولت یازدهم، توسعه همه فازهای پارس جنوبی به استثنای فاز 14 این میدان مشترک تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: تولید کنونی از فازهای پارس جنوبی معادل 400 میلیون مترمکعب گاز ترش، هشت میلیون تن اتان، هشت میلیون تن LPG است که بخشی در پتروشیمی مصرف می شود و در پایان توسعه پارس جنوبی بیش از 10 میلیون تن اتان و 10 میلیون تن گاز مایع از این میدان مشترک تولید و عرضه خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان فعالیت دولت یازدهم ایران در توسعه و تولید گاز پارس جنوبی از شریک قطری جلو خواهد افتاد؟ توضیح داد: براساس 28 فازی (24 فاز اسمی) که برای توسعه این میدان مشترک تعریف شده (با احتساب فاز 19 که دو فازی است و فاز 12 که سه فازی است) در نهایت حدود 720 تا 730 میلیون مترمکعب در روز در پارس جنوبی گاز شیرین تولید خواهیم کرد.

جوادی با بیان این که به طور قطع با این میزان تولید گاز ایران از قطر در برداشت و پالایش روزانه گاز جلو می افتد، اضافه کرد: بخشی از گاز تولیدی به منظور تامین نیازهای داخلی و بخش قابل توجهی از مسیر خط لوله و یا طرحهای LNG به بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای صادر خواهد شد.

کد خبر 251046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =