نشست 168 اوپک پشت درهای بسته آغاز شد

یکصد و شصت و هشتمین نشست عادی اوپک از دقایقی پیش در مقر دائمی این سازمان در وین و پشت درهای بسته آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، یکصد و شصت و هشتمین نشست عادی وزارتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز (جمعه، 13 آذرماه) و از دقایقی پیش در مقر دائمی این سازمان در وین آغاز بکار کرد.

وزیران عضو اوپک که پیش از نشست امروز، در جلسه غیر رسمی دیروز (پنجشنبه، 12 آذرماه) در هتل ریتز کارلتون حاضر شده بودند پس از آن جلسه پاسخ کوتاهی به خبرنگاران دادند؛ بیژن زنگنه پس از آن جلسه گفت: پیشنهاد ایران در نشست روز جمعه اوپک مورد بررسی قرار می گیرد.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان پس از آن جلسه ترجیحح داد سکوت کند و این در حالی بود که عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق در پایان نشست غیررسمی وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در وین به خبرنگاران گفت: تصمیمی گرفته نشد و همچنان رایزنی می کنیم.

در نشست امروز، اجماع برای تمدید پست دبیر کلی سالم البدری چندان دور از ذهن نیست و این در حالی است که شنیده ها حاکی از آن است که الجزایر و نیجریه برای پست دبیر کلی کاندیدا معرفی خواهند کرد.

نشست امروز اوپک به گواه بسیاری از کارشناسان سخت و دشوار و در عین حال چالشی خواهد بود؛ پافشاری الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه مبنی بر این که روسیه سطح تولید کنونی را که به آن دست یافته حفظ می کند؛ اوپک را همانند اجلاسهای گذشته دو دسته خواهد کرد.

برخی از کشورهای عضو این سازمان که کاهش تولید اوپک را منوط به کاهش تولید غیر اوپک و روسیه دانستند قاعدتا حاضر به کاهش سقف تولید اوپک نخواهند شد؛ تثبیت سقف تولید اوپک از نگاه این دسته بهترین تصمیم این نشست خواهد بود.

در دیگر سو، کشورهای قرار خواهند داشت که چاره ای جز قبول این تصمیم نخواهند داشت اما سعی دارند اعضا را به رعایت سقف تولید 30 میلیون بشکه در روز  متقاعد سازند؛ سقفی که هم اکنون رعایت نمی شود و این سازمان بیش از یک میلیون از سقف تصویب شده خود تولید می کنند.

ایران اما در این نشست محور خواهد بود چون قرار است بلافاصله بعد از لغو تحریم ها که بسیاری آن را هفته اول ژانویه می دانند 500 هزار بشکه نفت خود را راهی بازار نفت کند؛ صحبتهای امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه و رئیس اجلاس 168 اوپک قبل از اجلاس هم خللی در این تصمیم ایجاد نخواهد کرد.

وزیر نفت نیجریه دو روز مانده به اجلاس رسمی اوپک از ایران خواسته بود برنامه افزایش تولید نفت خام خود پس از لغو تحریمها را برای بهبود قیمتهای جهانی نفت خام به تاخیر بیندازد.

کمی انتظار نتیجه 168 اجلاس اوپک را در وین مشخص خواهد کرد؛ بازارهای نفت در انتظار نتیجه این نشست هستند و قیمت نفت اوپک هم اکنون زیر 40 دلار برای هر بشکه معامله می شود.

کد خبر 251246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =