۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
  • کد خبر: 251250
کاهش برآورد بانک بارکلیز از قیمت نفت

بانک بارکلیز در آستانه نشست اوپک، برآورد خود را از قیمت نفت در سال 2016 میلادی کاهش داد.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، در آستانه نشست امروز (جمعه 13 آذرماه) وزیران نفت اوپک در وین، کارشناسان بانک انگلیسی بارکلیز اعلام کردند که این نشست هم از جمله نشستهای بیهوده اوپک خواهد بود که بر بنیادهای بازار بی رونق نفت، تأثیری نخواهد داشت.

در گزارش روز پنجشنبه (12 آذرماه) بارکلیز پیش بینی شده است که در نشست امروز، اوپک برای کاهش تولید به توافقی دست نخواهد یافت و در نتیجه، بازار نفت دچار سرخوردگی می شود.

بر همین اساس، بارکلیز برآورد خود را از قیمت نفت  در سال آینده میلادی کاهش داد، به گونه ای که اکنون این بانک پیش بینی می کند که قیمت شاخص نفت خام برنت در سال آینده میلادی 60 دلار برای هر بشکه خواهد بود که سه دلار کمتر از برآورد پیشین این بانک است.

با این همه، بانک بارکلیز پیش بینی کرده است که ارزش سهام در سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت و همین مسئله، می تواند به رشد تقاضای نفت خام کمک کند.

این بانک انگلیسی، راهبرد برخی کشورهای عضو اوپک را برای افزایش تولید با هدف تصاحب سهم بیشتر از بازار تا حدودی موفق ارزیابی کرد، زیرا رشد تولید نفت در کشورهای غیر عضو اوپک مهار شده است.

در یادداشت این بانک آمده است: یکی از جنبه های مهم نشست روز جمعه، گزارش دبیرخانه اوپک درباره ارزیابی موفقیت سیاستهای این سازمان است.
این یادداشت افزوده است: حتی اگر وزیران نفت اوپک در حاشیه اجلاس این سازمان سخنان امیدوارکننده ای درباره رشد قیمت نفت بیان کنند، بنیادهای نامتوازن بازار نفت تغییری نخواهند کرد.

کارشناسان این بانک باور دارند که عوامل پیش بینی ناپذیری همچون شرائط آب و هوایی، میزان افزایش تولید نفت ایران، نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، و کند شدن رشد اقتصاد چین، مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت نفت در سال آینده میلادی خواهند بود.

در مجموع، بانک بارکلیز پیش بینی می کند که قیمت نفت در سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت، اما نه به میزانی که پیش از این امید می رفت.

کارشناسان یادشده گفتند: از دید بنیادین، اگرچه فاصله عرضه و تقاضای بازار نفت در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی بیش از پیش بینی ما بود، انتظار داریم که این فاصله تا پایان سال 2016 میلادی به سطح توازن نزدیک شود.

ارزیابی این بانک از مشتریان خود نشان می دهد که 57 درصد آنها گمان می کنند قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال 2015 میلادی به حداقل خود رسیده است اما 14 درصد از آنها انتظار دارند که افت قیمت این کالا در سه ماهه نخست سال 2016 میلادی نیز استمرار داشته باشد.

کد خبر 251250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =