نشست 168 اوپک آغاز شد

یکصد و شصت و هشتمین نشست اوپک از دقایقی پیش با حضور همه وزیران نفت کشورهای عضو اوپک و هیئتهای همراه در مقر دائمی این سازمان در وین آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تصمیم گیری درباره سیاستهای تولیدی این سازمان در 6 ماه نخست سال 2016 در یکصد و شصت و هشتمین نشست عادی وزارتی اوپک در مقر دائمی این سازمان گردهم آمدند.

قیمت سبد نفتی اوپک در آستانه این اجلاس کمتر از 40 دلار در هر بشکه معامله می شود؛ قیمت نفت طی 18 ماه اخیر بیش از  ٦٠ درصد کاهش یافت و از ١١٥ دلار در هر بشکه به ٤٥ دلار رسیده است، این در حالی است که عرضه بیش از اندازه در بازار از عواملی است که سبب کاهش قیمت نفت شده است.

اظهار نظرهای متفاوت وزیران عضو اوپک پیش از آغاز این اجلاس حاکی از سخت بودن این نشست دارد؛ سخنان امانوئل کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه و رئیس نشست 168 درباره  این که ایران برنامه افزایش تولید نفت خام خود پس از لغو تحریمها را برای بهبود قیمتهای جهانی نفت خام به تاخیر بیندازد نشان دهنده این است که نقش سیاست در اجلاس 168 پررنگ تر از نقش اقتصاد خواهد بود.

فضای رسانه ای حاکم بر اجلاس نیز نشان می دهد که برخی خبرگزاریها سعی دارند افزایش 500 هزار بشکه ای تولید نفت ایران بعد از لغو تحریم ها را به کاهش قیمت نفت ارتباط دهند و در این میان عربستان  و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس که در طول یک سال گذشته تولید خود را به طور قابل توجهی افزایش داده و سبب مازاد عرضه در بازار شده است را در کاهش قیمت نفت مبرا سازند.

رویترز در این باره  نوشت: عربستان که در طول یک سال گذشته تولید خود را به طور قابل توجهی افزایش هم اکنون با توجه به افت قیمتها به دنبال تلاش برای بهبود شرایط بازار است، اما ایران و روسیه تمایلی برای کاهش تولید خود ندارند.

اوپک هم اکنون بالاتر از سقف تصویب شده خود یعنی 30 میلیون بشکه در روز تولید می کند و پایبندی اعضا به سقف تصویب شده خود سبب حذف مازاد یک میلیون و 500 هزار بشکه ای از بازار خواهد شد؛ قطعا کشورهای که در دوران تحریم ایران، تولید خود را افزایش دادند  هم اکنون باید با کاهش تولید جای برای بشکه های ایران باز کنند و فقط در اینصورت است که می توانند به بازار نفت کمک کنند.

کد خبر 251252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =