راهبرد افزایش عرضه اوپک به تولید نفت غیر اوپک آسیب می زند

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که افزایش عرضه نفت اوپک به تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا آسیب می زند اما به افزایش قیمت نفت کمکی نمی کند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، آژانس بین المللی انرژی دیروز (جمعه 20 آذرماه) اعلام کرد که با وجود مشاهده نشانه هایی از تاثیر راهبرد افزایش تولید اوپک بر کاهش تولید نفت غیر اوپک، استمرار عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی سبب خواهد شد قیمت این کالا در سال آینده میلادی نیز پایین بماند.

آژانس در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که رشد تقاضای جهانی نفت رو به کاهش است اما اوپک همچنان به عرضه بیش از حد نفت ادامه می دهد.

در گزارش این آژانس آمده است: حذف سقف تولید اوپک اکنون تاثیری چشمگیر بر بازار ندارد و تا زمان افزایش تولید نفت ایران پس از رفع تحریمها در سال آینده میلادی، رشد عرضه نفت این سازمان محدود خواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که تولید روزانه نفت کشورهای غیر اوپک در ماه نوامبر امسال، تنها 300 هزار بشکه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، در حالی که این رقم تولید در آغاز سال 2015، دو میلیون و 200 هزار بشکه رشد سالانه داشت.

با توجه به کاهش رونق تولید نفت شیل در آمریکا، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که در سال آینده میلادی، تولید روزانه نفت غیر اوپک با 600 هزار بشکه کاهش نسبت به امسال (میلادی) رو به رو خواهد شد.

با این همه، با توجه به عزم ایران برای افزایش یک میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت خود پس از پایان تحریمها، عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی در سال آینده میلادی نیز ادامه می یابد.

آژانس همچنین پیش بینی کرد که رشد تقاضای روزانه نفت خام جهان که در سال جاری میلادی به یک میلیون و 800 هزار بشکه رسیده بود، در سال 2016 میلادی به یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش می یابد.

این آژانس اعلام کرد که بیشتر رشد تقاضای نفت جهان، نتیجه تلاش کشورهای مصرف کننده برای افزایش سطح ذخیره سازی نفت خود بوده است.

سطح ذخیره سازی تجاری نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) که در ماه نوامبر امسال به رقم بی سابقه سه میلیارد بشکه رسیده بود در ماه اکتبر این سال با اندکی کاهش به دو میلیارد و 971 هزار بشکه رسید، اما پیش بینی می شود که با بازگشت تولید نفت ایران به بازارهای جهانی این رقم 300 هزار بشکه افزایش داشته باشد.

با توجه به کاهش سرمایه گذاری شرکتهای نفتی در واکنش به قیمت نفت کمتر از 50 دلار، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد که عرضه نفت خام جهان در بلند مدت کاهش خواهد یافت.

رکورد شکنی تولید نفت عراق و افزایش عرضه نفت کویت سبب شد تولید روزانه نفت اوپک در ماه نوامبر سال جاری میلادی 50 هزار بشکه افزایش داشته باشد و به 31 میلیون و 730 هزار بشکه برسد.

آژانس بین المللی انرژی همچنین پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت خام اوپک در سال آینده میلادی 31 میلیون و 300 هزار بشکه در روز باشد که این مقدار نسبت به برآوردهای گذشته این سازمان، تغییری نکرده است.

کد خبر 251604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =