اولویت بندی بازار‌های هدف محصولات پتروشیمی ایران

محصولات و فرآورده های پتروشیمی از جمله کالاهایی هستند که صادارت آنها در پی سرمایه گذاریهای قابل ملاحظه دولت طی چند سال اخیر، تا حدود قابل توجهی در سبد صادراتی کشور جای گرفته است.

ایجاد واحدهای تولید کنندۀ اینگونه اقلام به دلیل فراهم بودن عوامل تولیدی فراوان و تکنولوژی وارداتی در دسترس و نیز علاقه سرمایه گذاران خارجی به سرمایه گذاری دراین بخش از اقتصاد، از سوددهی نسبتا بالایی برخوردار است. با توجه به این امکانات در کشور ضرورت دارد استراتژی توسعه صادرات محصولات مورد نظر مشخص شود تا براساس آن راهبردهای علمی جهت صادرکنندگان و نیز مسئولان امر در برنامه ریزی بازرگانی کشور ارائه شود. 
مقالۀ «اولویت بندی بازار‌های هدف محصولات منتخب پتروشیمی ایران» ضمن بررسی بازارهای هدف محصولات منتخب پتروشیمی کشور، پاسخگوی سئوالات زیر است:
ایران در کدامیک از فرآورده های صادراتی مربوط به پتروشیمی دارای مزیت است؟
عمده ترین بازارهای هدف صادرات محصولات پتروشیمی ایران کدامند؟
چه فرصتها و تهدیداتی برای اقلام صادراتی ایران در بازارهای جهانی وجود دارد؟
مقایسه نتایج اولویت بندی بازارهای هدف با آنچه که در سالهای گذشته رخ داده، نشان می دهد که تفاوت قابل ملاحظه ای مابین بازارهای بالقوه و بالفعل وجود دارد. به این معنا که بازارهای هدف بالقوه عمدتاً بازاهای بالفعل نیستند. از جمله دلایلی که می توان برای این تفاوتها ارائه کرد، این است که صادرات تا به حال در چارچوب یک استراتژی بازاریابی مدون و اصولی صورت نگرفته و عمدتامتاثر از روابط سیاسی و دیپلماتیک کشور با کشورهای خریدار بوده است. این در حالی است که در بیشتر کشورهای خاورمیانه، تولید و صادرات محصوات پتروشیمی از طریق شرکتهای چندملیتی صورت گرفته و درنهایت از مزایای بازارهای انحصاری و شبه انحصاری برخوردار شده اند.
از این گذشته کیفیت محصولات این شرکتها نیز به سبب برخورداری از تکنولوژی بالا در حد استاندارد جهانی بوده، به طوری که صادرکنندگان به راحتی توانسته اند بخش عمده ای از بازارهای جهان را به خود اختصاص دهند.
بنابراین، کشورهایی که بازار آنها به عنوان بازارهای هدف ایده آلی در جهت محصولات مزیت دار ایران پیشنهاد شده، با این شرائط قابل تایید است که محصولات از کیفیت بالایی برخوردار باشند که این خود می طلبد تا تولید با تکنولوژی مدرن و روزآمد جهانی صورت گیرد. دیگر آن که صادرات در قالب یک استراتژی بلندمدت توسعه صنعتی و در نهایت یک استراتژی توسعه صادرات و بازاریابی به انجام برسد.
 

 

کد خبر 251640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =