مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران با اشاره به رشد 35 درصدی مصرف انرژی جهان تا سال 2040 گفت: صنایع پتروشیمی با رشد 200 درصدی رشد میانگین سالانه 3.7 درصدی را تا سال 2040 تجربه خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی میرمعزی، مدیرعامل شرکت توسعه انرژی پاسارگاد، بعداز ظهر امروز (دوشنبه، 23 آذرماه) در هفتمین نشست تخصصی دوازدهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با بیان این که جهانی که هم اکنون در آن زندگی می کنیم در دهه های آینده دستخوش تغییر خواهد بود، تصریح کرد: براین اساس جمعیت جهان تا سال 2040 به 9 میلیارد نفر می رسد و اقتصاد جهان رشدی 130 درصدی را تجربه خواهد کرد.

وی افزود: در این دوران نیاز بشر به مصرف انرژی 35 درصد افزایش می یابد و صنایع پتروشیمیایی جهان با شیب تند رشد 200 درصدی را خواهند داشت که به این ترتیب طی سه دهه آینده از نظر حجم و ظرفیت تولید رشد میانگین سالانه 3.7 درصدی را تجربه می کند.

مدیرعامل شرکت توسعه انرژی پاسارگاد مهمترین نیروی محرک در بخش تقاضای محصولات شیمیایی را رشد طبقه متوسط دانست و افزود: بیش از 65 درصد رشد طبقه متوسط به کشورهای در حال توسعه باز می گردد که چین در این میان رتبه نخست را دارد و پس از آن هند و قاره آفریقا دارای بیشترین رشد در طبقه متوسط خواهند بود.

میرمعزی با بیان این که مدل عرضه صنایع پتروشیمیایی در حال تغییر است، ادامه داد: پیش از این نزدیکی به بازارهای مصرف یکی از عوامل اصلی عرضه صنایع پتروشیمی بود، اما امروز حجم تجارت این محصولات معادل 10 درصد کل تولیدات است که تا سال 2020 به 20 درصد افزایش خواهد یافت که هم اکنون این تغییر الگو از خاورمیانه و خلیج فارس آغاز شده است.

وی مزیت دسترسی به خوراک در بلندمدت را از جمله مزیتهای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی دانست و گفت: ایران با تکیه بر امتیازهایی مانند دارا بودن منابع غنی هیدروکربنی، دسترسی به بازارهای مصرف به دلیل موقعیت جغرافیایی، دارا بودن زیرساختهای قوی و نهادهای خصوصی و دولتی قوی می تواند مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در دهه های آینده باشد.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران با اشاره به عملکرد دیگر کشورها در استفاده از منابع گاز به عنوان گزینه ارزش آفرینی از این منبع انرژی ادامه داد: روشهای مختلفی برای استفاده از انرژی گاز در میان کشورها مطرح است که این روشها شامل تولید و صادرات برق، تولید و صادرات ال ان جی، صادرات گاز از طریق خط لوله، تزریق گاز به حوزه های نفتی، تبدیل گاز به سوخت مایع و تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی است.

میرمعزی ادامه داد: سیاست ایران در استفاده از منبع گاز تعریف سبدمتوازنی از روشهای پیش گفته با تکیه بر تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی است.

وی با اشاره با بافت جمعیتی ایران و رشد طبقه متوسط آن افزود: با توجه به این که بازار مصرف داخلی خوبی برای محصولات پتروشیمی در ایران وجود دارد و تجربه موفقی که در توسعه بالادستی پتروشیمی به وجود آمده، تمرکز وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر روی تشویق سرمایه گذاران بر زنجیره صنایع پایین دستی این صنعت است.

همایش بین المللی پتروشیمی (IPF) صبح دیروز (٢٢ آذرماه) در مرکز همایشهای بین المللی صداو سیما آغاز به کار کرد و عصر امروز ( ٢٣ آذرماه) به کار خود پایان می دهد.

کد خبر 251725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =