به گزارش شانا، سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: برای کاهش آلودگی در کمیته های ملی و استانی کاهش آلودگی هوا، مباحث مختلف از جمله یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها را دنبال میکنیم که هم اکنون این طرح مراحل آزمایشی را طی میکند و وزارت کشور به عنوان متولی روند آن را مدیریت میکند.
وی با اشاره به این که این طرح در برخی شهرها و کلانشهرها دچار اشکالاتی شده بود و برخی تمایل داشتند که همچنان معاینه فنی شهری خود را ادامه دهند و وارد این سیستم یکپارچه نشوند، افزود: با توجه به پیگیریها و هماهنگیهای انجام شده، آنها نیز به این نتیجه رسیدند که در سیستم یکپارچهسازی معاینه فنی ورود داشته باشند و هیچ سیستمی را به طور جداگانه نداشته باشیم تا امکان تقلب و تخلف در زمینه معاینه فنی کاهش یابد.
متصدی با اشاره به این که دلیل اصلی آلودگی شهری چون تهران، جذب جمعیت بیش از ظرفیت زیستی است، تصریح کرد: در سالهای اخیر ساخت و سازهای بیرویه در تهران اتفاق افتاده و شهرنشینی گسترش یافته و بحث افزایش تراکم و ایجاد درآمد برای شهرداریها یکی از بزرگترین اشتباهات بوده که انجام شده و باید اصلاح شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت انطباق ساخت و سازها با ظرفیت زیستی، عنوان کرد: هر زمان که گسترش شهر و افزایش جمعیت براساس ظرفیت زیستی نباشد محیط زیست آنجا توان تحمل خود و توان خودپالایی را از دست میدهد، یکی از عوامل آلودهکننده هوا مباحث مربوط به جذب جمعیت بیشتر از ظرفیت و ساخت و سازهای بیرویه است که باید شهرداری نسبت به آن حساسیت داشته و مراقبت و کنترل لازم را انجام دهد.
وی در ادامه با اشاره به این که اجرای طرح LEZ که در شورای عالی ترافیک مطرح شد، باتوجه به اطلاعات ارائه شده به شورا مشکلی نداشت و این بحث مورد توافق همه دستگاهها قرار گرفت، گفت: اجرای تدریجی این طرح جزو مصوبات شورای عالی ترافیک بود، همچنین در بحث اجرایی شدن طرح، باید مقدمات و پیشنیازهایی فراهم شود که دبیرخانه شورای عالی ترافیک به دنبال فراهم کردن آن است.
متصدی با تاکید بر این که اجرایی شدن یک طرح نباید بدون تمهیدات لازم صورت گیرد، افزود: باید تغییرات بسیاری در سیستمها ایجاد کنیم که تغییر سیستم زوج و فرد و سیستم معاینه فنی از جمله آنهاست، همچنین این که چه خودروی بتواند وارد محدوده LEZ شود از مواردی است که باید به آن پرداخته شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که مسئولیت فراهم شدن مقدمات اجرای این طرح برعهده شهرداری، وزارت کشور و پلیس است، تاکید کرد: تا زمانی که تمهیدات آماده نشده امکان اجرای طرح نیست و انجام طرح بدون آماده شدن تمهیدات هیچ منطقی ندارد و نمیتوان براساس یک ایده، یک فعالیت مهم را انجام داد، زیرا باید مشکلات احتمالی در اجرای طرح بررسی و برای آنها راه حل ارائه شود.
وی با اشاره به این که هیچ کوتاهی و قصوری در روند اجرای طرح LEZ صورت نگرفته، گفت: اعضای شورای عالی ترافیک با بحث اجرا موافقت داشتند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان دستگاه نظارتی معتقد است LEZ میتواند جایگزین برخی سیستمهای کنونی برای کاهش آلودگی شود.
متصدی در ادامه با اشاره به این که فرآیند خروج خودروهای فرسوده به عواملی چون واردات خودرو وابسته است، تصریح کرد: در چند سال گذشته بحثی که ضرر و زیان زیادی به خروج خودروهای فرسوده وارد کرد، این بود که در مورد خودروهای وارداتی به جای این که گواهینامه مربوط به اسقاط خودرو اخذ شود، هزینه آن دریافت میشد، هر واردکننده خودرو موظف است تعدادی خودرو فرسوده را از رده خارج کند و این در سالهای قبل به شکلی بود که به جای این که گواهی اسقاط خودرو را بگیرند هزینه معادل ریالی آن را میگرفتند که این مبلغ به حساب ستاد سوخت واریز میشد و ممکن بود به طور واقعی صرف هزینه خروج خودروهای فرسوده نشود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که از اواخر سال 92 در نتیجه هماهنگی سازمان محیط زیست با ستاد سوخت، به جای تداوم فرآیند غلط اخذ هزینه ریالی، فرآیند دریافت گواهینامه اسقاط از واردکننده اجرا میشود، افزود: این مکانیسم باعث شد که در سال 93 رکورد خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور را ثبت کنیم، به طوری که در طی این سال بیش از 350 هزار خودرو از رده خارج شد و این امر در طول اجرای خروج خودروهای فرسوده بیسابقه بوده است.
وی با بیان این که امسال هم این فرآیند مطابق سال قبل پیش میرود و امیدواریم که حتی بیشتر از سال قبل خودرو فرسوده از رده خارج کنیم، گفت: در استراتژیهایمان برنامههایی برای خروج خودروهای فرسوده پیشبینی کردهایم که یکی از دستورکارهای کمیته ملی کاهش آلودگی هوا بحث خروج خودروهای فرسوده است.
نظر شما