۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
  • کد خبر: 266285
حفاری با لیزر؛ انقلابی در صنعت حفاری و اکتشاف

امروزه روشهای متعددی برای جایگزینی با حفاری دورانی پیشنهاد شده است که از جملۀ آنها می‌توان به حفاری با لیزر اشاره کرد.

به گزارش شانا، حفاری با لیزر یکی از راه کارهای موثر و مناسب جهت حفاری و عملیات مشبک کاری سازندهای سخت و متراکم با عمق زیاد است. زیرا استفاده از تکنولوژی لیزر در حفاری سنگ‌ها می‌تواند در عین افزایش سرعت حفاری و کاهش مدت زمان حفاری، همزمان هزینه‌های حفاری و آلودگی زیست محیطی را کاهش دهد.

در حفاری با لیزر به جهت تماس نداشتن با سطح سنگ در حین حفاری و جلو گیری از توقف حفاری برای تعویض مته، در مدت زمان حفاری صرفه جویی عمد‌ه‌ای صورت خواهد گرفت. همچنین  از دیگر مزایای استفاده از لیزر در حفاری‌های چاه‌های نفت عبارتند از:

ایجاد جداری سرامیکی بر روی دیواره چاه به دلیل ذوب شدن سنگ، کاهش روزهای کاری دکل حفاری و مدت زمان توقف حفاری، ایجاد قطر یکسان از سطح تا ته، کاهش احتمال گیر لوله‌های حفاری، کاهش چشم‌گیر هزینه‌های حفاری، استفاده از لوله‌های سبک و جایگزینی برخی لوله‌های حفاری، کاهش چشم‌گیر هزینه‌های حفاری، استفاده از لوله‌های سبک و جایگزینی برخی لوله‌های سنگین با فیبرهای نوری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و مدیریت مطلوب محیط زیست و افزایش سرعت حفاری به 10 تا 100 برابر مقدار حاضر.

بر اساس بررسی‌های انجام شده مشخص شد حفاری با لیزر جایگزین مناسب و مقرون به صرفه‌ای در مقابل با  حفاری دورانی محسوب می‌شود. علاوه بر این عملیات مانده‌یابی درون چاه‌های نفت و گاز را با بهره‌گیری از این تکنولوژی می‌توان تسریع کرد. چرا که این امکان فراهم است تا مانده‌ها را در همان مکان ذوب کرده و عملیات حفاری را ادامه داد. همچنین بهبود مشبک کاری چاه‌های نفت و گاز با استفاده از لیزر، موضوع پژوهشی‌های دیگری از سوی مهندسین نفت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

 

کد خبر 266285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =