گازرسانی روستایی، هدفگذاری راهبردی وزارت نفت

همزمان با آغاز روزهای سرد در کشور، گزارش ها و اخبار نشانگر روند رشد و شتاب هر چه بیشتر گازرسانی به مناطق روستایی کشور در نیمه نخست سال و روزهای پیش روست.

با آغاز دولت بازدهم و در جهت ایجاد بنیان ها و زیرساخت های توسعه ای و خدماتی به مناطق محروم و روستایی کشور در زمینه گاز رسانی، بررسی ها نشان می دهد که وزارت نفت در این زمینه با سرعت مسیر خدمت رسانی را طی می کند.

دکتر حسن روحانی، امروز و در سومین همایش روز ملی روستا و عشایر، گفت: «در زمینه گازرسانی به روستا اقدامهای خوبی در دولت یازدهم انجام شده است، در ‏خرداد سال ٩٢ در مجموع، ١٤ هزار و ٣٢٩ روستا از گاز برخوردار بود و امروز تا پایان شهریور، ٢١ هزار ‏و ٢٧٣ روستا گازدار شده است، تلاش داریم تا پایان دولت یازدهم این رقم به ٢٦ هزار روستا برسد.»

به گزارش گروه پژوهش شانا، صرفا در ماه سپری شده اخبار متنوع و زیادی از گاز رسانی و سوخت رسانی به مناطق روستایی کشور منتشر شده است، اخباری که روایتگر فعالیت و سازندگی مجموعه وزارت نفت است و تلاش دارد تا افق های برنامه پنجساله برسد.

 فریدون یاسمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان، شنبه یکم آبان ماه در جلسه نشست رؤسای نواحی ٩ گانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان که با «هدف ذخیره سازی و سوخت رسانی مطلوب در فصل سرما  و بررسی مشکلات موجود در نواحی» برگزار شد، گفت: تامین سوخت روستاهای سخت گذر از تیرماه آغاز شده است.

وی با اشاره به این که سوخت رسانی باید در آرامش  و با کنترل دقیق صورت گیرد، افزود: توجه جدی به موضوع سوخت رسانی با عنایت به فرا رسیدن فصل سرما، نظارت بر عملکرد و پیگیری فعالیت نفتکش های منطقه ، نظارت کافی بر عملکرد فروشندگان روستایی، جایگاه‎های عرضه و گاز طبیعی فشرده (CNG) و پیمانکاران حمل و نقل باید مورد توجه قرار گیرد.

یاسمی ادامه داد: اجرای طرح بازنگری و امحاء کالابرگ نفت سفید در سطح نواحی استان به حذف بیش از ١٣ هزار کالابرگ و صرفه جویی ٢٦ میلیون لیتری نفت سفید انجامید.

وی با بیان این که ٤٥٥ باب فروشندگی تعاون روستایی و ٤٢ باب فروشندگی محور در منطقه کردستان فعال است، اعلام کرد: هم اکنون ٤٥ هزار خانوار نفت سفید سوز در استان کردستان وجود دارد.

ناصر ابراهیمی، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، سه شنبه (٢٧ مهرماه) در حاشیه بازدید معاون وزیر نفت از خط لوله انتقال گاز ایرانشهر به زاهدان و در جمع خبرنگاران گفت: ٥٠ درصد خانوار استان سیستان و بلوچستان شهری و ٥٠ درصد نیز روستایی هستند.
 
وی افزود: گازرسانی به زاهدان، اولویت نخست این شرکت به شمار می رود که نیمی از جمعیت شهری استان در آن ساکن هستند.

ابراهیمی اعلام کرد: بر اساس برنامه های تعریف شده، با اتصال زاهدان به شبکه سراسری گاز، ١٥٠ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گازدار شده و ١٠ هزار انشعاب نیز نصب می شود.

وی با بیان این که هم اکنون در مجموع پیمانکار اجرای ٧٠٠ کیلومتر شبکه گذاری گاز در این شهر انتخاب شده است، گفت: ٣٥٠ کیلومتر شبکه باقیمانده نیز در آینده پیمان سپاری می شود.

به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، در مجموع یکهزار و ٢٠٠ کیلومتر شبکه گاز در شهر زاهدان اجرا و ١٢٠ هزار خانوار از مزایای گاز برخوردار می شوند.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، دوشنبه، ٢٦ مهرماه، در آئین افتتاح طرح های گازرسانی به  روستاهای این استان گفت: دولت تدبیر و امید تلاش برای تحقق توسعه متوازن و عدالت توزیعی در خدمات و امکانات را به عنوان یک اولویت دنبال می کند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به فعالیت های مطلوب شرکت گاز خراسان رضوی در زمینه گازرسانی روستایی افزود: امیدواریم به زودی شاهد افزایش بهره مندی گاز در بخش شهری و روستایی استان باشیم.

در ادامه، سید حمید فانی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی نیز با تاکید بر محرومیت زدایی و توزیع متوازن نعمت گاز در جامعه اظهار کرد: هم اکنون گازرسانی به ٦٨١ روستای استان با اعتبار ٥٦٠٠ میلیارد ریال در حال اجراست و امیدواریم حجم وسیعی از این طرح ها تا پایان امسال و ابتدای سال آینده به بهره برداری برسند.

وی افزود: در دو سال گذشته عملیات گازرسانی به ٣٤٥ روستا انجام شده و در صدد هستیم طی ٦ ماه دوم امسال نیز تعداد روستاهای بیشتری را به شبکه سراسری گاز کشور متصل کنیم.

فانی، ضریب نفوذ گاز در بخش شهری شهرستان فیروزه را ٩٥ درصد عنوان کرد و گفت: با پایان عملیات گازرسانی به شهر همت آباد، ضریب نفوذ گاز شهری در این شهرستان به ١٠٠ درصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: در بخش روستایی نیز  ٢٤ روستا از مزایای گاز طبیعی بهره مند هستند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی، گازرسانی به ٣٤ روستا نیز به همت کارکنان شرکت گاز خراسان رضوی در حال اجراست که پیش بینی می شود با پایان عملیات این روستاها ضریب بخش روستایی به ٨١ درصد برسد.وی همچنین اعتبار گازرسانی مورد نیاز برای این ٣٤ روستا را ٢٧٠ میلیارد ریال عنوان کرد.

فانی گفت: با پایان طرح گازرسانی فاز سه همت آباد که شامل ١٣ روستای تخت جلگه می شود، یکهزار و ٦٠٠ خانوار از مزایای گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.

وی با اشاره به پیشرفت ٥٤ درصدی این پروژه افزود: در مجموع یکهزار و ٥٠٠ کیلومتر شبکه گذاری، سه هزار انشعاب گاز و سه ایستگاه TBS برای پایان پروژه یادشده اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی، اعتبار این پروژه را ١٣٥ میلیارد ریال عنوان و تاکید کرد: امیدواریم با تامین اعتبار لازم، عملیات اجرایی این پروژه را در سال آینده به طور کامل به پایان برسانیم.

جمشید ظهیری، مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان 25 مهرماه در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون یکهزار و ٨٨ کیلومتر شبکه گاز در سطح استان اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان افزود: برای اجرای این مقدار شبکه حدود یکهزار میلیارد ریال اعتبار، هزینه شده است.وی ادامه داد: اختصاص این مقدار اعتبار نشان از عزم دولت تدبیر و امید در گازرسانی به روستاهای استان دارد.

به گفته ظهیری، از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون در مجموع ١٨ هزار و ٩٤٨ کیلومتر عملیات شبکه گذاری در استان اجرا شده است.

 مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان اعلام کرد: با برنامه ریزی های تعریف شده، تا دهه فجر امسال نیز بیش از ٦٠٠ کیلومتر شبکه گذاری جدید در بیش از ١٠٠ روستای استان اجرا می شود.

وی یادآور شد: با آغاز اجرای طرح های بند «ق»، روند گازرسانی به روستاهای بالای ٢٠ خانوار استان سرعت بیشتری گرفت به نحوی که در سال ٩٥ برای گازرسانی به ٢٠٠ روستای استان بیش از یکهزار و ٨٨ کیلومتر شبکه گذاری انجام شده است.

منصور صادقیان، مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی، 25یکشنبه  مهرماه در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: هم اکنون عملیات گازرسانی به ١١٤ روستا و ٦ شهر این استان در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی افزود: تاکنون در مجموع ١١ هزار و ٤٦٧ کیلومتر شبکه گذاری گاز طبیعی در سطح استان اجرا شده است.

وی با اشاره به اشتراک پذیری انجام شده در آذربایجان غربی در ٧ ماه گذشته، تصریح کرد:  امسال تاکنون، ١٧ هزار و ٨٦٢ اشتراک جدید جذب شده است.

صادقیان اظهار کرد: تاکنون در استان آذربایجان غربی بیش از ٧٨ هزار مشترک از مزایای گاز طبیعی برخوردار شده اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی با اشاره به این که ٩٩ درصد خانوارهای شهری آذربایجان غربی از مزایای گاز طبیعی برخوردارند، افزود: ٧٠ درصد انرژی این استان از گاز طبیعی تامین می شود.

منوچهر فلاح، مدیرعامل شرکت گاز استان یزد، 25 مهرماه ، درباره فعالیتهای این شرکت در ٦ ماه نخست سال گفت: در بازه زمانی یادشده، ١٢ هزار و ٣٠٠ مشترک جدید جذب و ٩ هزار و ٤٠٠ انشعاب نصب شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد افزود: تاکنون در مجموع ٣٨٠ هزار مشترک گاز طبیعی جذب و ٢١١ هزار انشعاب در سطح استان نصب شده است.وی اظهار کرد: در ٦ ماه نخست امسال ٣٦٥ کیلومتر شبکه گاز در سطح استان اجرا شده است.

فلاح ادامه داد: تاکنون در مجموع، هفت هزار و ٦٥٠ کیلومتر شبکه فولادی و پلی اتیلن در سطح استان اجرا شده و ١٩ شهر و ٢٥٢ روستا از مزایای گاز طبیعی بهره مند شده اند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان یزد، ایجاد زیرساختهای گازرسانی در سطح استان سبب بهره مندی ٩٩ درصد جمعیت شهری، ٦٧ درصد جمعیت روستایی و در مجموع، ٩٤ درصد جمعیت استان از مزایای گاز طبیعی شده است.

 وی یادآور شد: با اجرای عملیات گازرسانی به شهر بهاباد (اجرای شبکه داخلی)، این شهر نیز به عنوان تنها شهر باقیمانده استان به شبکه گاز طبیعی متصل خواهد شد.

حشمت الله شمس خرم آبادی، مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان روز یکشنبه 25 مهرماه، درباره طرحهای گازرسانی روستایی به خبرنگار شانا گفت: هم اکنون بیشتر توان شرکت گاز استان، صرف توسعه گازرسانی به روستاهای استان می شود و امیدواریم در آینده نزدیک، جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گاز، افزایش خیره کننده ای پیدا کند.

مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان با اشاره به فعالیتهای این شرکت در ٦ ماه امسال اظهار کرد: در بازه زمانی یادشده، ٣٦٣ کیلومتر شبکه گاز در سطح استان اجرا شده است.

وی ادامه داد: در ٦ ماه امسال، ظرفیت پذیرش حدود ١٣ هزار مشترک ایجاد شده و هفت هزار و ٣٥٠ مشترک نیز به جمع مشترکان گاز استان افزوده شده اند.

شمس با اشاره به این که هم اکنون بیش از ٤٥٠ هزار مشترک گاز در استان از خدمات شرکت گاز استفاده می کنند، عنوان کرد: در ٦ ماه نخست امسال، ٦ هزار و ٥٠٠ انشعاب نیز نصب شده و انشعابات نصب شده در کل استان به بیش از ٢٢٢ هزار مورد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: در ٦ ماه نخست پارسال، شرکت گاز لرستان توانست ٢٠٠ کیلومتر شبکه اجرا کند و پنج هزار و ٥٠٠ انشعاب نیز نصب کند.

سید حمید فانی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی، روز 18 مهرماه در آئین بهره برداری از طرح گازرسانی فاز یک سلطان آباد در شهرستان سبزوار گفت: هم اکنون طرح گازرسانی به دو روستای علیک و کیخسرو با تلاش کارکنان این شرکت به بهره برداری رسیده است.مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی افزود: برای اجرای عملیات گازرسانی به هفت روستای این منطقه، ٩٤ میلیارد ریال اعتبار، هزینه می شود.

وی عنوان کرد: در قالب این طرح، ١٠٥ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع اجرا و یکهزار و ٥٤ انشعاب نیز نصب می شود.

فانی ادامه داد: با بهره برداری از قسمتی از این طرح شامل گازرسانی به دو روستای علیک و کیخسرو، ٣٣١ خانوار در قالب بیش از یکهزار و ٦٠٠ نفر از مزایای گاز بهره مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با اشاره به پیشرفت ٩١ درصدی فاز یک طرح گازرسانی به هفت روستای سلطان آباد خوشاب از توابع سبزوار، اظهار کرد: با پایان این طرح تا پایان امسال، حدود یکهزار نفر از مزایای گاز برخوردار می شوند.

محمود آستانه، مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی روز 18 مهرماه به خبرنگار شانا گفته بود: براساس مصوبه شورای اقتصاد، در ازای هر خانواری که از مزایای گاز برخوردار شده و دیگر سوخت مایع مصرف نمی کند، ماهانه معادل ٧٠ دلار (تا ٣٦ ماه) از سوی شرکت نفت به شرکت گاز پرداخت می شود.

مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی افزود: پس از جایگزینی گاز با فرآورده های نفتی، این سوخت های مایع در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار خواهد گرفت و از محل صادرات آن منابع مالی اجرای پروژه های گازرسانی تامین می شود.

وی ادامه داد: براین اساس، شرکت ملی نفت ایران هرماه ٢٥٠ میلیارد تومان به شرکت ملی گاز ایران پرداخت می کند و این منابع در طرح های گازرسانی هزینه می شود.

 آستانه با اشاره به گازرسانی به مناطق سخت گذر و دوردست که فاصله آن ها از خطوط لوله انتقال گاز زیاد است، گفت: براساس برنامه های تعریف شده، گازرسانی به این مناطق از طریق سی ان جی و ال پی جی انجام می شود.

مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی ادامه داد: تاکنون مناطقی از کشور از این طریق به شبکه پیوسته و عملیات گازرسانی به تعداد دیگری از شهرها و روستاها نیز در دست اجراست.

وی تصریح کرد: خوشبختانه مدیریت خوبی در بخش تامین سوخت مورد نیاز بخش های مختلف کشور از سوی وزارت نفت انجام می شود.

به گفته آستانه، هم اکنون بیش از ٨٥ درصد خانوار کشور از مزایای گاز برخوردارند و گازرسانی به دیگر خانوارها نیز در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: براساس آماری که شرکت ملی گاز ایران ارائه کرده و تایید شده است، بیش از یک میلیون خانوار پارسال به شبکه سراسری گاز پیوسته اند.

مشاور وزیر نفت در امور گازرسانی اعلام کرد: تعدادی از این خانوارها در مناطق شهری بوده که شامل بند «ق» و قانون رفع موانع تولید نمی شوند.

وی تاکید کرد: هم اکنون طرح های گازرسانی بویژه در مناطق روستایی و دوردست براساس برنامه و با شتاب خوبی در جریان است.

صفرعلی جمال لیوانی، مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان، روز 18 مهرماه در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرده بود: شرکت گاز استان گلستان طی ٦ ماه امسال، ٢١٦ کیلومتر شبکه گاز در سطح استان اجرا کرده است که از این مقدار، ١٥ کیلومتر در بخش شهری و ٢٠١ کیلومتر نیز در بخش روستایی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان افزود: در مجموع تاکنون هشت هزار و ١٥٨ کیلومتر شبکه گاز در شهرها و روستاهای استان اجرا شده است.

وی یادآور شد: هم اکنون تمام ٢٩ شهر استان و ٧٥٢ روستا از مزایای گاز برخوردارند.

جمال لیوانی ادامه داد: افزون بر طرح های اجرا شده، عملیات گازرسانی به ٨٩ روستای دیگر نیز در دست اجراست.

فرشید دشتی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی،روز 17 مهرماه در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: تاکنون در مجموع سه هزار و ٨١٩ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در سطح استان اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی افزود: از مجموع شبکه اجرا شده، دو هزار و ٢١٤ کیلومتر در بخش شهری و یکهزار و ٦٠٥ کیلومتر نیز در بخش روستایی بوده است.وی عنوان کرد: افزون بر اجرای این مقدار شبکه تغذیه و توزیع، ٧٢٠ کیلومتر نیز خطوط انتقال گاز در سطح استان اجرا شده است.

دشتی تصریح کرد: با توجه به زیرساخت های ایجاد شده، از ابتدای امسال دو شهر و ٣٤ روستای استان خراسان جنوبی به شبکه سراسری گاز پیوسته اند. وی ادامه داد: هم اکنون در مجموع ١٩ شهر و ١٦٦ روستا در قالب ٩٠ درصد خانوار شهری و ٣٠ درصد خانوار روستایی استان از مزایای گاز طبیعی برخوردارند.

سید حمید فانی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ،روز 16 مهرماه در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در مجموع دو هزار و ٥٠٠ روستا در استان خراسان رضوی وجود دارد که با پایان طرح های گازرسانی به روستاهای بالای ٢٠ خانوار، ضریب نفوذ گاز به ٨٨ درصد می رسد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی افزود: از مجموع ٧٤ شهر این استان، تاکنون ٧٢ شهر به شبکه سراسری پیوسته و مراحل گازرسانی به دو شهر همت آباد و بار نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به وجود دو میلیون مشترک گاز در استان خراسان رضوی، اظهار کرد: هفت درصد سبد مصرف انرژی گاز کشور از سوی خراسان رضوی تامین می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با اشاره به این که این استان، ٧,٨ درصد از مساحت کل کشور را در خود جای داده است، گفت: نخستین شبکه گازرسانی مشهد در سال ٥٣ به بهره‌برداری رسید و تاکنون چهار دهه از فعالیت این شرکت می‌گذرد.

وی با اشاره به شعار «خدمت برتر» به عنوان شعار چند دهه گذشته این شرکت اعلام کرد: معتقدیم همانطور که خراسان رضوی و مشهد مقدس قطب معنوی کشور است، می‌تواند قطب فنی گاز نیز باشد.

فانی با بیان این که هم اکنون ١٧١ جایگاه سی ان جی نیز در این استان در حال فعالیت هستند، یادآور شد: شرکت گاز خراسان رضوی مسئولیت گازرسانی به ٣٦ شهرک صنعتی این استان را برعهده دارد.

سید ناصر حسینی نژاد، مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان، روز 14 مهرماه در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: براساس برنامه های تعریف شده، گازرسانی به ٦ روستای شهرستان دزفول در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان افزود: با گازرسانی به این روستاها، ٧٥٠ خانوار از مزایای گاز برخوردار می شوند.وی ادامه داد: افزون بر گازرسانی به این ٦ روستا، گازرسانی به بخش هایی از شهر دزفول نیز در قالب اجرای ٣٥ کیلومتر شبکه گاز در دست اجراست.به گفته حسینی نژاد، در مجموع ٣٧ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح ها هزینه می شود.

هوشنگ صیدالی، مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد، روز 14 مهرماه درباره گازرسانی به مناطق روستایی این استان گفت: موقعیت جغرافیایی استان و سخت گذر بودن برخی مناطق سبب شده است که روند گازرسانی به این مناطق به کندی انجام شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: لوله کشی به شهرهای قلعه رئیسی و دیشموک از مسیرهای بسیار سخت‌گذر بوده که خوشبختانه عملیات اجرایی گازرسانی به این مناطق آغاز شده است.

وی از اختصاص ٥٠٠ میلیارد ریال اعتبار برای گازرسانی به شهرهای قلعه رئیسی و دیشموک خبر داد و گفت: این شهرها با جمعیت بیش از ٦ هزار خانوار در ٧٠ کیلومتری شهر دهدشت واقع شده اند.

صیدالی ادامه داد: فاز نخست طرح گازرسانی به دیشموک و قلعه رئیسی در سال ٩٤ آغاز و با اجرای این طرح ١٠٥ روستای مسیر این طرح از مزایای گاز طبیعی برخوردار خواهند شد.

وی با بیان این که فاز نخست پروژه گازرسانی به دو شهر قلعه رئیسی و دیشموک، هم اکنون ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یادآور شد: تاکنون ٧٠ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح هزینه شده است.

صیدالی افزود: از مجموع ٦٣٤ روستای بالای ٢٠ خانوار استان تاکنون به ٤٦٠ روستا گازرسانی شده و طرح های گازرسانی به ١٠١ روستا نیز در دستور کار است.

اسماعیل مفرد بوشهری، مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین، روز 10 مهرماه در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: عملیات اجرایی گازرسانی به ١٥٠ روستای استان قزوین همزمان با سفر رئیس جمهوری به این استان آغاز شد.این روستاها تا پایان سال ٩٦ با تامین منابع مالی مورد نیاز به شبکه سراسری گاز متصل می شوند.

مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین درباره این طرح ها گفت: این پروژه ها شامل گازرسانی به ٦٠ روستا در منطقه الموت و مناطق مرکزی قزوین، ٥٤ روستا در شهرستان آوج، ٢٣ روستا در سطح شهرستان تاکستان، هشت روستا در شهرستان بوئین زهرا و پنج روستا در شهرستان آبیک می شود.

وی افزود: برای تحقق این طرح ها به یکهزار و ٢٠٠ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با گازرسانی به این ١٥٠ روستا بیش از ١١ هزار و ٥٠٠ خانوار از مزایای گاز برخوردار می شوند.

 بوشهری با اشاره به این که هم اکنون ٣٣٣ روستای استان از مزایای گاز برخوردارند، عنوان کرد: هم اکنون ٧٦ درصد خانوارهای روستایی استان از مزایای گاز برخوردارند که با عملیاتی شدن پروژه های در دست اجرای این شرکت، این مقدار به ٨٨ درصد افزایش می یابد.

سید امیر رضوی، مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، روز 10 مهرماه در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد:طرح های گازرسانی به ٣٥٥ روستای استان کردستان در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده است. این تعداد روستا، ٣٤ درصد مجموع روستاهای سطح استان را به خود اختصاص داده است.

 مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان افزود: هم اکنون ٢٨ شهر از ٢٩ شهر استان و یکهزار و ٣٦ روستا از یکهزار و ٥٠٣ روستای استان که قابلیت گازرسانی را دارند از مزایای گاز بهره مند شده اند.

 وی ادامه داد: از تعداد یکهزار و ٣٦ روستای متصل به شبکه سراسری استان کردستان، ٤٨ روستا در هفته دولت امسال از مزایای گاز برخوردار شده اند.

 به گفته رضوی، شهر اورامان نیز به عنوان آخرین شهر با قابلیت گازرسانی در سطح استان در هفته دولت پارسال تحت پوشش خدمات این شرکت قرار گرفت.

رضوی با بیان این که این شرکت همواره خدمات گازرسانی به روستاها را در دستور کار داشته است، اظهار کرد: هم اکنون در مجموع، ١٢٧ هزار و ٤٧٣ مشترک روستایی تحت پوشش شبکه سراسری گاز قرار دارند.

وی افزود: افزون بر پروژه های یادشده، هم اکنون طرح های گازرسانی به ٥٤ روستا در دست اجراست و با بهره برداری از این طرح ها تا پایان امسال، تعداد روستاهای متصل به شبکه گاز استان به یکهزار و ٩٠ روستا افزایش خواهد یافت.

جمشید ظهیری مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان روز 8 مهرماه از جذب بیش از ٣٠ هزار مشترک گاز در نیمه اول امسال خبر داد. وی با اعلام این خبر افزود: با توجه به افتتاح طرح عظیم گازرسانی به ٢٠٠ روستای گیلان در هفته دولت امسال، آمار جذب مشترکان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ١٤٠ درصد رشد داشته است.

وی اظهار کرد: از این تعداد مشترک جذب شده در نیمه اول امسال، بیش از ٢٢ هزار مشترک با اجرای پروژه‎های بند «ق» از نعمت گاز برخوردار شده‎اند.

ظهیری ادامه داد: با گازرسانی به بیش از ٣٠ هزار مشترک در نیمه اول امسال، تعداد کل مشترکان گاز در استان به بیش از ٩٠٠ هزار مشترک رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان گفت: با برنامه ریزی‎های به عمل آمده، تا دهه فجر امسال ٥٠ هزار مشترک دیگر به جمع مشترکان گاز این استان افزوده می شود.

محمدرضا خباز، استاندار استان سمنان روز هفتممهرماه در گردهمایی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ‌اس‌یی) صنعت گاز گفت: گازرسانی به روستاهای بالای ٢٠ خانوار کشور تا سال آینده به پایان می رسد. بر اساس مصوبه دولت، گازرسانی به بخش‌های مختلف مصرف با هدف محرومیت زدایی در دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت.

استاندار سمنان افزود: دولت تدبیر و امید در سخت‌ترین شرایط، انرژی پاک بخش‌های مختلف مصرف را به طور پایدار تامین می کند.

وی تاکید کرد: بر این اساس، گازرسانی به همه بخش‌ها از جمله روستاها به روش‌های مختلف با روند مطلوبی در حال اجراست.

به گفته خباز، گازرسانی به روستاهای استان سمنان نیز بر اساس برنامه در حال انجام است.استاندار سمنان در پایان از کارکنان صنعت گاز به دلیل توسعه گازرسانی در این استان قدردانی کرد.

محمد علی ودیعتی، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: شرکت گاز استان همسو با روند پر شتاب توسعه گازرسانی، تاکنون بیش از ١٢ هزار و ٨٠٠ کیلومتر شبکه گازرسانی در سطح استان اجرا کند.این مقدار شبکه شامل ٦ هزار و ٣٠٠ کیلومتر خطوط شهری و ٦ هزار و ٥٠٠ کیلومتر خطوط روستایی می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان افزود: تاکنون یکهزار و ٩٢٥ کیلومتر خط انتقال فولادی در سایزهای مختلف نیز اجرا شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ٤٥ شهر و ٧١٤ روستای استان کرمان به شبکه سراسری گاز متصل شده اند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان، هم اکنون طرح گازرسانی به هشت شهر و ٢١١ روستا نیز در دست اجراست و گازرسانی به ١٦ شهر و ١٤٣ روستا نیز در دست طراحی است.

ودیعتی عنوان کرد: افزون بر بخش های خانگی، هم اکنون ٦٣٠ واحد صنعتی کوچک و بزرگ استان نیز به شبکه سراسری گاز متصل است.

فعالیت های گاز رسانی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در حرکت پرشتاب خود توانسته است تا در سال 95 نیز بخش مهمی از مناطق را پوشش داده یا مقدمات عملیات پوشش را فراهم سازد. آنچنان که سخن امروز رییس جمهوری در همایش روز ملی روستا و عشایر که گفت: «تلاش داریم تا پایان دولت یازدهم رقم گازرسانی به ٢٦ هزار روستا برسد» محقق شود.

کد خبر 271429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =