آنگولا، تامین کننده اصلی نفت چین در ماه سپتامبر

پکن روز دوشنبه (سوم آبان ماه) اعلام کرد که آنگولا در ماه سپتامبر با صادر کردن بیش از یک میلیون بشکه نفت به چین، برای دومین ماه در سال جاری (2016) در جایگاه بزرگ ترین تامین کننده نفت خام این کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، اطلاعات گمرک چین نشان می‎دهد که صادرات کشور آفریقایی آنگولا، عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در ماه گذشته (سپتامبر) به چین با 45.8 درصد افزایش، به یک میلیون و 20 هزار بشکه در روز رسید و آنگولا به جای روسیه در جایگاه نخست تامین کننده نفت خام چین قرار گرفت.

آنگولا تولید کننده عمده نفت در قاره آفریقا و چین دومین کشور عمده مصرف کننده نفت خام جهان پس از آمریکا به شمار می‎رود.

بر اساس آمار گمرک چین، این کشور در ماه سپتامبر 2016، چهار میلیون و 190 هزار تن نفت از آنگولا در غرب آفریقا وارد کرده است که نسبت به دوره مشابه سال پیش 45.8 درصد افزایش نشان می دهد.

لوآندا در ماه اوت نیز جایگاه تامین کننده نخست نفت خام چین را تصاحب کرده بود.

پیش بینی می شود تقاضای ماه جاری (اکتبر) پکن برای نفت آنگولا که افزون بر ارزان‌تر بودن از انواع مشابه، عرضه آن باثبات به نظر می رسد، با پایان یافتن دوره تعمیرات پالایشگاهی در چین، افزایش یابد.

بر اساس آمار گمرک چین، لوآندا در 9 ماه نخست سال 2016، سومین تامین کننده عمده نفت خام چین بود، به گونه ای که واردات این کشور از آنگولا در دوره یاد شده با افزایش 17.7 درصدی سالانه به 34 میلیون و 390 هزار تن (معادل 916 هزار و 229 بشکه در روز) رسید.

همچنین واردات نفت چین از عراق در ماه سپتامبر با 58.4 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن، به چهار میلیون و 70 هزار تن یا 989 هزار و 400 هزار بشکه در روز رسید.

واردات نفت چین از عراق در دوره ژانویه تا سپتامبر با 10.3 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن، 706 هزار و 155 هزار بشکه در روز بود.

اما واردات نفت ماه سپتامبر پکن از روسیه با 2.14 درصد کاهش به 962 هزار و 620 هزار بشکه و عرضه نفت عربستان سعودی به چین با 1.29 درصد کاهش به 949 هزار و 500 بشکه در روز رسید.

ریاض با صدور میانگین یک میلیون و 30 هزار بشکه در روز نفت به چین در سال جاری، تاکنون جایگاه عرضه کننده نخست نفت خام را به چین در اختیار داشته است.

چین نیز با واردات بی سابقه نفت خام در ماه گذشته برای پر کردن منابع تازه ذخیره سازی دولتی با نفت ارزان، ایالات متحده را به عنوان خریدار نخست نفت تولید شده در کشورهای خارجی، پشت سر گذاشت.


کد خبر 271593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =