همیاران انرژی، رفتار اجتماعی ایجاد می کنند

رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی گفت: طرح همیار انرژی می تواند زیر ساخت های مدیریت مصرف انرژی آینده را ایجاد کند زیرا این کودکان و نوجوانان هستند که آینده کشور را رقم خواهند زد.

ناصر یکه، رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی افزود: کودکان و نوجوانان می توانند رفتار اجتماعی ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: ایده طرح همیار انرژی به همت، تلاش و همفکری تعدادی از دانشجویان فعال و متخصص در رشته های هنر، مهندسی، مدیریت انرژی و مدیریت اقتصاد در مرکز خلاقیت های کودکان و نوجوانان شکل گرفت.

رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی ادامه داد: این جمع از سال 80 در کنار هم گرد آمده اند و مرکز خلاقیت های کودکان و نوجوانان را با هدف طراحی پروژه های ترویجی و اطلاع رسانی تشکیل داده اند.

وی افزود: از سال 80 تا 82 نخستین پروژه ای که در این مرکز طراحی شد و به اجرا در آمد، پروژه ای با نام «شهر نفتی میهمانی کیمیا و بچه ها» بود. در این پروژه چند منظوره سازه های مختلف نفتی، لوله مارپیچ نفت، لایه های زمین شناسی، مراحل اکتشاف و استخراج، انتقال و پالایش و مصرف به صورت دکورهای حجمی وجود داشت. دانش آموزان با این سازه های حجمی سرو کار داشتند و با همه مراحل پیدایش تا مصرف نفت و فرآورده های نفتی آشنا می شدند ضمن اینکه، کارگاه های هنری و برنامه های نمایشی نیز در کنار فضای نمایشگاه وجود داشت.

یکه، گفت: در طرح «شهر نفتی» با هماهنگی مدارس شهر و استان تهران، روزانه دو هزار دانش آموز و خانواده، بازدید داشتند و در مدت زمانی که این طرح به اجرا در می آمد، تعداد بازدید دانش آموزان به همراه خانواده هایشان به حدود یک میلیون نفر رسید.

رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی تاکید کرد: متاسفانه پس از تغییر مدیریت در سال 83 پروژه شهر نفتی نیز تعطیل شد و البته مجموعه ما با نام مرکز خلاقیت کودکان و نوجوانان، پروژه های ترویجی دیگر خود را با همکاری ارگان ها و سازمان ها برگزار کرد.

یکه، ادامه داد: البته از درون همین پروژه «شهر نفتی» چند کتاب و برنامه تلویزیونی نیز منتشر و تهیه شد و برنامه تلویزیونی با نام «فردا در دستان تو» هر سال 29 اسفندماه همزمان با سالگرد ملی شدن صنعت نفت، پخش می شود.

رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی، همچنین افزود: اکنون نیز پروژه چند منظوره «شهرک انرژی» در کنار چندین پروژه دیگر از جمله همیار انرژی، جشنواره کودک و انرژی و ... را از سال 93 تا 95 طراحی کرده ایم، پروژه ای که بزرگترین طرح نمایشگاه تعاملی در حوزه انرژی و محیط زیست در خاورمیانه محسوب می شود، «شهرک انرژی» یک نمایشگاه بسیار بزرگ تعاملی است که این بار نه مانند «شهر نفتی» صرفا درباره صنعت نفت و انرژی های فسیلی، بلکه به حوزه کلی تری چون، انرژی های تجدید پذیر، انرژی هسته ای، مفاهیم و انواع انرژی، بهینه سازی انرژی و ... می پردازد.

وی همچنین افزود: در طرح «همیار انرژی دانش آموزی» نیز که چندی پیش همزمان با روز دانش آموز به عنوان یکی از طرح های در دست اجرای سال تحصیلی 96-95، دبیرخانه دائمی کودک و انرژی، افتتاح شد، مفاهیمی و موضوعاتی چون، انرژی تجدیدپذیر و پاک، مدیریت مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی و موارد دیگری همچون، بازیافت، حفظ محیط زیست نیز مورد توجه قرار گرفته اند.

یکه، تصریح کرد: این پروژه با محوریت آموزش مباحث مرتبط با انرژی به دانش آموزان و همچنین با هدف فرهنگ سازی در حوزه مدیریت مصرف انرژی و سوخت برای گروه های سنی 6 تا 15 سال به رشته تحریر در آمده است.

رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی گفت: دانش آموزان پس از گذراندن دوره های آموزش بهره وری و مدیریت مصرف انرژی که به صورت ارسال جزوات آموزشی و تشکیل کارگاه های آموزشی و اطلاع رسانی از سوی دبیرخانه دائمی کودک و انرژی انجام می شود، موفق به دریافت «کارت همیار انرژی» شده و از مزایا و خدمات این کارت و عضویت شان در «باشگاه حامیان محیط زیست و همیاران انرژی» بهره مند خواهند شد.

وی افزود: طرح همیار انرژی همچنین بخش هایی دارد که شامل، برگزاری دوره های آموزشی بهره وری و مدیریت مصرف انرژی و سوخت در مدارس، برگزاری آزمون های طبقه بندی شده متناسب با دوره تحصیلی با موضوع انرژی، سوخت و محیط زیست، صدور و اهداء کارت و حکم های همیار انرژی دانش آموزی احکام و کارتهای درجه ۱ ،۲ و ۳ ، اجرای نمایش های موزیکال آموزشی، شرکت دانش آموزان عضو طرح همیار انرژی در جشنواره ها و جشن های ویژه کودک و انرژی، برگزاری همایش های دانش آموزی به صورت فصلی ویژه اعضاء باشگاه همیاران انرژی و ... می شود.

یکه، درباره اهداف طرح همیاری انرژی گفت: این طرح با هدف آموزش و فرهنگ سازی مدیریت و مصرف انرژی و سوخت، بهینه سازی و آشنایی مخاطبان با انرژی های تجدید پذیر و پاک، نهادینه کردن جایگاه و ارزش منابع انرژی و اصلاح الگوی مصرف در میان خانواده ها از طریق دانش آموزان (همیار انرژی)، با کمک فرهنگ یاران انرژی (معلمان و مربیان) و حامیان انرژی (والدین) و... ارائه می شود.

رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی درباره تعریف «همیار انرژی دانش آموزی» بیان کرد: همیار انرژی به دانش آموزی گفته می شود که افزون بر تلاش برای تحصیل علم و تربیت در مدرسه، به صورت داوطلبانه و با هماهنگی مسئولان مدرسه، به منظور آموزش و فرهنگ سازی در خانواده خود ضمن گذراندن آموزش در خصوص انرژی (برق، گاز، نفت، بنزین و...) با مشارکت و همراهی خانواده ضمن ارتقای بهره وری درست از منابع انرژی مانع هدر رفت منابع و هزینه های اضافی به خانواده، مدرسه و جامعه خواهد شد و در یک جمله، همیار انرژی سفیر مدیریت مصرف صحیح انرژی و حفظ محیط زیست در خانه و مدرسه است.

وی افزود: همیار انرژی پس از عضویت، خود را موظف به اشاعه طرح و ترویج اهداف در میان گروه همسالان می داند و همکلاسی های خود را برای عضویت در طرح مدیریت مصرف انرژی در خانه  و مدرسه دعوت و توجیه می کند، همیار انرژی خود را سفیر طرح در مدرسه، خانواده و جامعه می داند.

رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی یادآور شد: این طرح ابتدا به صورت متمرکز در مدارس ابتدایی و متوسطه شهر و استان تهران برگزار می شود و در آینده نزدیک نیز برای مشاوره تحصیلات تکمیلی دانشگاهی برای دانش آموزان همیار انرژی در رشته های مرتبط با انرژی و محیط زیست، همکاری خواهیم داشت.

وی افزود: این پروژه با پشتوانه تحقیقات و پژوهش های بیش از دوسال جمعی از دانشجویان و متخصصان حوزه انرژی و محیط زیست آغاز به کار کرد تا بتواند مطالب آموزشی را با کیفیت بالایی ارائه دهد و به طور پایه ای و ریشه ای از هدر رفت انرژی و سوخت در جامعه جلوگیری کند.

یکه، تصریح کرد: همیاران انرژی در این طرح می توانند رفتار اجتماعی تولید کنند، زیرا به نظر این مجموعه، حرکت های اصلاحی و بنیادی را باید با آموزش به کودکان آغاز کرد، تغییر رفتارهای کودکان است که می تواند آینده را تضمین کند.

رئیس دبیرخانه دائمی کودک و انرژی گفت: کودکان را باید جدی بگیریم و به شعور آنان احترام بگذاریم، کودک ممکن است سن کمی داشته باشد اما نگاه بسیار وسیع و جامعی به اطرافشان دارد و همه چیز را کنجکاوانه رصد می کند و آن ها را از دید یک نظاره گر جدی، ثبت می کنند.

وی افزود: تمام اتفاقات و آموزش ها در زندگی آینده کودکان تاثیرات مستقیمی می گذارد، لمس یک محصول آموزشی حجمی، شنیدن یک شعر یا موسیقی، در رفتار آینده کودک تاثیر زیادی دارد و آینده کشور را می سازد، در حالی که متاسفانه برخی از سازمان ها هنوز گمان دارند که کودک به اقتضای کودکی خود فاقد درک است.

یکه، در پایان گفت: امروز می بینیم که کودکان در ارتباط جدی که با فناوری های روز هستند و ارتباطات نوین را رصد می کنند، دارای درکی به مراتب بالاتر از گذشته هستند و این فرصتی است که به وسیله آن می توان مدیریت مصرف انرژی، حفظ محیط زیست و بسیاری از مسائل مدنی و حیاتی اجتماعی و فرهنگی را آموزش داد.

کد خبر 273263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =