بیش از 23 هزار متر حفاری اکتشافی در کارنامه مدیریت اکتشاف ثبت شد

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران پارسال با استفاده از 6 دکل و فعالیت روی 10 حلقه چاه، در مجموع 23 هزار و 352 متر حفاری اکتشافی انجام داده است.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، علی‎محمد همتیان، معاون فنی این مدیریت اظهار کرد: در سال‎های 91 تا 95 این مدیریت حدود 114 هزار متر حفاری اکتشافی (به‎طور میانگین حدود هشت حلقه چاه در سال) انجام داده که بیش از 23 هزار متر آن مربوط به سال 95 است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه با توجه به دستورعمل جدید شرکت ملی نفت ایران، وظیفه عملیات اکتشافی در کل گستره‌ خشکی کشور به مدیریت اکتشاف واگذار شده و مقرر است با تامین 6 تا 8 دکل خشکی، این عملیات اجرایی شود.

به گفته همتیان، هم اکنون غیر از دکل دریایی سحر-1 که قرارداد آن اواخر پارسال امضا شد، زمان پایان قرارداد اجاره پنج دکل خشکی در اختیار این مدیریت رو به پایان است و برگزاری 2 مناقصه تامین و اجاره چهار دکل حفاری در دستور کار قرار دارد.

وی به آغاز عملیات اکتشافی در میدان آریا نیز اشاره کرد و گفت: مدیریت اکتشاف برای حفر و تست چاه‌های اکتشافی در این موقعیت، قراردادی را با شرکت حفاری شمال به مدت 2 سال برای حفاری حداکثر چهار حلقه چاه اکتشافی امضا کرده است که این قرارداد تنها محدود به عملیات در میدان آریا نیست و دیگر میادین اکتشافی را نیز در بر می‌گیرد.

همتیان گفت: طبق این قرارداد، دکل دریایی سحر-1 برای حفاری موقعیت‌های اکتشافی در خلیج فارس، از سوی شرکت حفاری شمال به مدیریت اکتشاف واگذار شده است و در حال حاضر اولین موقعیت اکتشافی آریا واقع در آب‎های خلیج فارس در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، این میدان از جنوب به میدان نفتی الخلیج (مشترک با قطر)، از غرب به میادین بلال و پارس جنوبی و از شمال شرقی به میدان‎های رشادت، رسالت و سلمان منتهی می شود.

همتیان، زمان پیش‌بینی شده برای این عملیات حفاری را بدون احتساب زمان تست و مراحل نمودارگیری، چهار ماه پیش‎بینی کرد و یادآور شد: عملیات اکتشافی از اوایل اردیبهشت ماه در موقعیت آریا آغاز شده و تا سازند سورمه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 277201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =