دیدار با تک‌رقمی‌های کلاس‌های تقویتی نفت

حرف از جبران بسیاری از کاستی‌ها برای نسل جدید است؛ نسلی که امید کمی برای ماندگار شدن و مهاجرت نکردن‌شان از محروم‌ترین نقاط کشور باقی مانده است. کودکان و نوجوانانی که می‌توان آنان را به ماندن و رشد کردن در زمین مادری خودشان امیدوار کرد و فاصله پایتخت تا دورترین نقاط از مرکز را با اندکی از شاخص‌های رفاه کم کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، ارگان‌های حمایتی زیادی در شهرهای کوچک و محروم، دستی بر آتش انواع خدمات اجتماعی دارند و در میان همه خدمات، آموزش اقدامی وقت‌گیر، دیربازده اما به عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت است و می‌توان با آن نسلی را نجات داد. در این میان وزارت نفت به عنوان مجموعه‌ای که سابقه طولانی در حوزه خدمات اجتماعی در مناطق نفتی دارد، با بازخوانی و مرور اقدام‌های گذشته خود تلاش کرده اعتبارات و خدمات بدون منتی را که با پول نفت برای مردم هزینه شده و می‌شود، هدفمندتر و کاربردی‌تر از گذشته به مخاطب مردمی خود و همجوارانش برساند.

از این رو از سال گذشته برنامه‌های آموزشی وزارت نفت برای گروه‌های هدف و در آستانه کنکور، آرایشی جدید به خود گرفت و هدفمند به دنبال توانمندکردن دانش‌آموزان پشت کنکوری در مناطق محروم مناطق زیر پوشش خود رفت. مدیریت طرح‌های عمرانی وزارت نفت به عنوان مجموعه‌ای که در این سال‌ها عمده عملیات اجتماعی و خدماتی در ارتباط با مردم را انجام داده، با کمک آموزش و پرورش 2 استان خوزستان و بوشهر و مجموعه آموزشی قلم‌چی تلاش کرد تا عامل محرک یا تکمیل‌کننده‌ای برای دانش‌آموزانی که امید به آینده دارند و استعدادهایشان می‌تواند عامل پیشرفتشان باشد، فراهم کند.

مدیریت طرح‌های عمرانی وزارت نفت به شکلی انحصاری و تا حدی آزمایشی در جم، کنگان، دیر و عسلویه در استان بوشهر و سوسنگرد در استان خوزستان این برنامه‌ریزی را آغاز کرد. اگرچه این طرح پارسال برای نخستین بار و همراه با کم‌وکاستی برگزار شد، اما نتیجه این همراهی صنعت نفت با دانش‌آموزان با همه کم‌تجربگی و اندکی ناهماهنگی‌ها، چند رتبه قابل قبول در چند رشته کاربردی در دو شهر سوسنگرد و اهواز بود.

محمدحسین بنی‌طرفی یکی از 18 ساله‌های در آستانه کنکور بود که با ساعت‌ها درس خواندن در روز و آغاز کلاس‌های تقویتی و آزمون‌های دوره‌ای قلم‌‌چی برای این آزمون سرنوشت‌ساز آماده می‌شد. از ابتدای سال 95 با پیشنهاد کلاس‌های تقویتی و تکمیلی  به‌طور رایگان و با استادانی در سطح کشوری، در این کلاس‌ها شرکت می‌کند. او می‌گوید: «بیشتر بچه‌ها از این کلاس‌ها استقبال کردند، زیرا هم رایگان بود و هم در سطحی قابل توجه برگزار می‌شد. برای درس‌های مختلف عمومی و تخصصی کلاس برگزار شد، اما من بیشتر از زیست‌شناسی که برایم تخصصی بود استفاده کردم. استادان‌مان از تهران بودند و مواردی که سرکلاس‌ها می‌گفتند کاربردی و مفید بود و در کنار آزمون‌ها به ما امیدواری می‌داد».

سوسنگرد-مدرسه 6  

این کلاس‌ها که با هماهنگی و نظارت وزارت نفت و آموزش پرورش و در ادامه انتخاب موسسه قلم‌چی به عنوان همکار در این پروژه برگزار شد، از ویژگی اعتماد دانش‌آموزان و خانواده‌ها به این سه مجموعه بهره می‌برد تا دانش‌آموزان در این مرحله مهم زندگی با خیال راحت جلو بروند. کلاس‌ها با 20 تا 50 نفر دانش‌آموز برگزار شده که به گفته بنی‌طرفی در سال اول (96 – 95) هماهنگی کاملی نداشته و او که حالا دانشجوی پزشکی در اهواز است، می‌گوید: «کلاس‌ها جای مشخصی نداشت؛ زمانی در مدرسه و زمانی در آمفی‌تئاتر کانون فرهنگی بود. همه می‌توانستند برای کلاس‌ها بیایند، اما برخی هم نمی‌آمدند و خودشان انفرادی درس می‌خواندند،‌ زیرا کلاس‌ها از هشت صبح آغاز می‌شد تا 8 شب که طولانی بود و بعضی‌ها نمی‌آمدند. اطلاع‌رسانی کلاس‌ها و محل‌شان خوب نبود و ما از طریق یک گروه تلگرامی یا پیامک خبردار می‌شدیم».

بنی‌طرفی که جزو شاگردهای درس‌خوان با معدل بالای 19 بوده است، می‌گوید: «خیلی‌ها معدل‌شان بالاست و شرایط تحصیلی خوبی دارند، اما قبول نمی‌شوند. برای درس خواندن باید برنامه داشت.» روزانه تا 12 ساعت درس خوانده و البته نمی‌توان شرایط خانوادگی و همراهی والدین فرهنگی او را در این موفقیت نادیده گرفت.

او می‌گوید: «در دوره جدید (سال تحصیلی 97 – 96) که با استقبال و تغییرات خوبی همراه شده، تعداد بیشتری از دانش‌آموزان دختر و پسر حضور دارند و مورد توجه قرار گرفته زیرا می‌دانند همان امکانات آموزشی تهران و شهرهای بزرگ برای آنها هم وجود دارد و حالا می‌توان به نتایج خوبی در کنکور امسال امید داشت.»

در سوسنگرد داغ و محروم که مهاجرت دائمی و موقت سال‌هاست تبدیل به سرنوشت مردمانش شده است، انتخاب رشته‌ای در همین شهر و حرف از ماندن در همین زمین و آسمان داغ زدن، تصمیمی بزرگی برای محمدحسین است که باید امیدوار باشیم تا فارغ‌التحصیلی بر سر آن بماند و اگر نفت در این ماندن کمکی کوچک داشته باشد، ارزشی بالا دارد. محمدحسین می‌گوید احتمال زیادی دارد که دوره پس از فارغ‌التحصیلی را در بیمارستان نفت سوسنگرد که امسال افتتاح شده بگذراند و سرنوشتش مثل بسیاری از همکلاسی‌هایش که پس از پیشرفت می‌روند و برنمی‌گردند، نشود.

به گزارش خبرنگار شانا، این دوره‌های تکمیلی برای داوطلبان کنکور که با همکاری آموزش و پرورش 2 استان بوشهر و خوزستان برگزار شده است، شامل 11 کلاس با استادان مطرح در سطح کشوری بوده است. این کلاس‌ها در سال تحصیلی 96 – 95 تنها برای 200 دانش‌آموز در سوسنگرد برگزار شد که البته تعداد دانش‌آموزان فعال و حاضر در این کلاس‌ها سرانجام به 263 دانش‌آموز رسید؛ کلاس‌هایی که دانش‌آموزان متقاضی به‌طور رایگان از آن بهره بردند.

این کلاس‌ها برای سال تحصیلی 97 – 96 در بوشهر برای 280 دانش آموز برگزار شده که در سال تحصیلی 98 – 97 این تعداد به حدود 300 دانش‌آموز می‌رسد. این سهمیه در سال تحصیلی 97 – 96 برای شهرستان سوسنگرد 250 نفر بوده است که البته تعداد نفرات شرکت‌کننده و معرفی شده به این کلاس‌ها از این ظرفیت بیشتر خواهد بود.

نکته گفتنی درباره این کلاس‌ها هم این‌که بودجه اختصاص یافته از سوی وزارت نفت در ازای حضور هر دانش‌آموز در این کلاس‌ها حدود 10 میلیون تومان است و هم‌اکنون در نتیجه این کلاس‌ها و در سال تحصیلی 96 – 95، 10 نفر از این دانش‌آموزان در سوسنگرد رتبه کمتر از هزار کنکور سراسری را از آن خود کرده‌اند و حالا باید منتظر نتایج کنکور سال تحصیلی 97 – 96 و خروجی‌های کلاس‌های دوره دوم این کلاس‌ها باشیم.

عاطفه، دانش‌آموز کنکوری دیگری است که از همین کلاس‌ها به دانشگاه راه یافته. با او در خوابگاه علوم پزشکی دانشگاه جندی شاپور در اهواز قرار می‌گذاریم و به دلیل ضوابط خوابگاه دختران، گفت‌وگوی‌مان را به آلاچیقی گرم در کنار کارون می‌بریم؛ دختری منضبط و با انرژی مثبت که وقتی از انتخابش در رشته پزشکی تعهدی و ماندن در خاکی که ریشه‌اش در آن است می‌گوید، امید به زندگی و آینده در نگاهش موج می‌زند.

 سوسنگرد-مدرسه 9

عاطفه سعیدآوی دختر 18 ساله سوسنگردی که با معدل بالای 19 حالا دانشجوی پزشکی مقطع دکترای حرفه‌ای است، برای کنکور کلاس‌های آمادگی را شروع کرده بود و در آزمون‌های قلم‌چی شرکت می‌کرد که برای حضور در کلاس‌های تکمیلی شرکت نفت معرفی شد. عاطفه می‌گوید: «دانش‌آموزانی با سطوح مختلفی در این کلاس‌ها بودند، اما استادان تقریبا با همه دانش‌آموزان همراهی خوبی داشتند».

او کلاس‌هایی را که نفت برگزار کرد تکمیل‌کننده برای شرایط تحصیلی و آمادگی خود برای کنکور می‌داند و با توجه به محدودیت مالی و زمان‌بندی کنکور و فاصله سوسنگرد تا اهواز تاکید دارد که برگزاری این کلاس‌ها در این مقطع زمانی تاثیر زیادی در قبولی او داشته است. عاطفه می‌گوید: «ممکن بود قبول شوم، اما این رتبه را نمی‌آوردم؛ استادها تکنیک‌های جالبی برای فراگیری داشتند و همین که می‌دانستیم همان تکنیک‌هایی است که به داوطلبان تهرانی هم می‌گویند، قوت قلب خوبی بود. ضمن این‌که هزینه این کلاس‌ها شاید برای من قابل توجه نبود، اما برای بسیاری از هم‌کلاسی‌هایم پرداخت این پول سخت یا ناممکن بود».

عاطفه دختر آخر خانواده‌ای پرجمعیت در سوسنگرد است و امکان دارد سال‌های بعد که پزشکی موثر شد در نتیجه شرایط زندگی، نظرش تغییر کند، اما امروز با تاکیدی خاص به مردم شهر مهربان خودش نگاهی می‌اندازد و می‌گوید:«دوره تعهدی‌ام و بعدش را در هویزه و سوسنگرد یا اهواز می‌مانم زیرا دوستش دارم».

به گزارش شانا، در هفته‌های آینده که نتایج کنکور امسال هم بیرون بیاید باید ببینیم دختران و پسران بوشهری و سوسنگردی کلاس‌های امسال نفت چه رتبه‌هایی را به دست می‌آورند و بعد سراغ آنها هم برویم

معصومه اصغری

کد خبر 283566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =