کمیته راهبردی ایران و عمان در آینده نزدیک تشکیل می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از تشکیل کمیته راهبردی ایران و عمان درآینده نزدیک خبر داد و گفت: گروه ایرانی برای نهایی کردن چارچوب همکاری ایران به‌زودی به عمان سفر می‌کند.

مهران امیرمعینی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا درباره تازه‌ترین تحولات مذاکرات ایران و عمان برای صادرات گاز  به این کشور اظهار کرد: پس از نهایی شدن چارچوب همکاری بین 2 کشور و امضای آن از سوی وزیران نفت ایران و عمان، فراخوان برای انتخاب پیمانکار داده می‌شود.

وی با بیان این که مذاکره بر سر مسائل حقوقی این قرارداد نیز ادامه دارد، تاکید کرد:  البته باید به این نکته توجه داشت که مسائل حقوقی پیچیدگی خاص خود را دارد و زمان‌بر است.

امیرمعینی به سفر هیئت عمانی به ایران در اواخر اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: در این سفر  درباره بخشی از چارچوب همکاری میان 2 کشور بحث شد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران پیش‌تر نیز در گفت‌وگوی تفصیلی با شانا اظهار کرده بود: پروژه صادرات گاز ایران به عمان قرار است با همکاری ۲ کشور انجام شود. گاز تحویلی در بندر صحار خواهد بود و در کارخانه ال‌ان‌جی عمان به شکل ال‌ان‌جی تحویل ایران می‌شود که به نوعی سوآپ گاز است. باید گفت که بازاریابی آن نیز از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود. در این زمینه هر کشور دارای قوانین خودش است، بنابراین پروژه پیچیده می‌شود. در ایران و عمان هم افزون بر وزارت نفت، نهادهای دیگری نیز اثرگذار خواهند بود و هماهنگی بین این نهادها کاری زمان‌بر است. در این زمینه بحث‌های فراوانی شده و حل کامل آن به زمان نیاز دارد. آنچه مسلم است توافق بر سر جزئیات کمی زمان‌بر و چالشی است. باید گفت زمانی یک قرارداد نهایی می‌شود که درباره تک تک بندها توافق شده باشد؛ در برخی موارد یک بند قراردادی می‌تواند همه بندهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

مذاکرات اولیه صادرات گاز ایران به عمان به سال ۱۳۸۳ بر می‌گردد، اما از آنجا که آن زمان تراز گاز ایران مثبت نبود، یعنی مصرف از تولید بیشتر بود، از این رو ظرفیت صادرات گاز وجود نداشت، بنابراین تمایل کمتری برای مذاکرات جدی وجود داشت. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و با ورود فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید گاز ایران، به طور طبیعی صادرات گاز به دیگر کشورها در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت، بنابراین از سال ۹۲ مذاکرات به صورت جدی دنبال و تفاهم‌نامه‌ای هم امضا شد.

کد خبر 283675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =