نخستین پروژه بالادستی صنعت نفت در مطالعات ارزش به ثمر نشست

مدیرمهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس از انجام عملیات یکپارچه اسیدکاری گسترده و تمیزسازی با نرخ جریانی بالا در یکی از چاه‌های میدان مشترک پارس جنوبی بدون استقرار دکل حفاری برای نخستین بار خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، علی‌‌اکبر ماجد در این باره توضیح داد: عملیات یکپارچه اسیدکاری گسترده و تمیزسازی چاه شماره 5 سکوی فاز 4 میدان گازی پارس جنوبی بدون حضور دکل حفاری و تنها با استفاده از شناور اسیدکاری Northern Genesis انجام شد.

وی با اشاره به این که ایده عملیات اسیدکاری گسترده و تمیزسازی چاه با مقدار تولید بالا بدون استفاده از دکل حفاری و تنها با به کارگیری شناور یادشده از سوی متخصصان شرکت نفت و گاز پارس مطرح شد، تصریح کرد: پس از دریافت پیشنهاد فنی، نشست‌های متعدد فنی و ایمنی با همه ذینفعان برای بررسی و امکان‌سنجی انجام پروژه برگزار شد.

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس، وجه تمایز این پروژه با پروژه‌های مشابه را تعدد و تنوع ریسک‌های عملیاتی برشمرد و افزود: موفقیت در پروژه منوط به ارزیابی دقیق و مدیریت صحیح ریسک‌های یادشده بود که این مهم به نحو مطلوب و در شرایط کاملا ایمن اجرا شد.

ماجد با بیان این که این عملیات از نظر استفاده از شناور به منظور جریان‌دهی گاز با نرخ جریانی بیش از 70 میلیون فوت‌مکعب تا کنون در هیچ‌یک از چاه‌های دریایی کشور اجرا نشده است، ادامه داد: اما عملیات اسیدکاری و تمیزسازی بدون حضور دکل حفاری با نصب Burner Boom روی پایه میانی پل مشعل سکو (Bridge) و استقرار تجهیزات تست و جریان‌دهی روی سکوی بهره‌برداری در فازهای 16-15 و 21-20 انجام شده، همچنین مشابه این عملیات با شناور دیگری در فاز 12 پارس جنوبی با نرخ پایین اجرا شده است.

کد خبر 283700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =