فشارهای سیاسی، حرکت صنعت نفت ایران را متوقف نمی‎کند

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، معافیت ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید نفت را اوپک را نتیجه درایت شخص وزیر نفت و دیپلماسی موفق نفتی کشور دانست و گفت: این نشست نشان داد نمی‌توان صنعت نفت ایران را با حربه‌هایی نظیر تحریم یا فشارهای سیاسی از حرکت باز داشت.

حسین امیری خامکانی، در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، به توافق کاهش تولید نفت بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک و معافیت ایران از مشارکت در این توافق اشاره کرد و گفت: این توافق و همچنین معافیت ایران از کاهش تولید نفت نشان داد که تحریم نفت ایران امکان‌پذیر نیست و بازار جهانی به نفت ما نیازمند است.

وی با بیان این‌که این دستاورد، بر اقتصاد کشور و تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌الملل اثرگذار خواهد بود، افزود: هیئت ایران به سرپرستی وزیر نفت در نشست اوپک حضور یافت و مذاکرات قدرتمندی را انجام داد. مشاهده کردیم که نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز به وین آمده بود تا بر مذاکرات تاثیرگذار باشد، اما شکست خوردند.

امیری‌خامکانی تاکید کرد: همانطور که مقام‌های امریکایی فکر می‌کنند، ظرفیت مازادی برای ارائه نفت از سوی کشورهای عربستان، امارات و ... برای درازمدت وجود ندارد. شاید برای مدتی بتوانند با مدیریت شرایط عرضه نفت از سوی هم‎پیمانان آمریکا و به مدار آوردن تمامی ظرفیت این کشورها، بخشی از صادرات نفت ایران را پوشش دهند، اما جبران حذف بخش قابل توجهی از صادرات ایران از بازار جهانی نفت، برای بیش از چند ماه امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: این نشست نشان داد که نمی‌توان صنعت، به‌ویژه صنعت نفت ایران را با حربه‌هایی نظیر تحریم یا فشارهای سیاسی از حرکت باز داشت.

 

 

کد خبر 286106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =