مطالعه یک بلوک اکتشافی به شرکتی ایرانی واگذار شد

تفاهم‌نامه مطالعات ارزیابی اکتشافی بلوک تودج بین مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و شرکت تنکو امضا و به این ترتیب، برای نخستین بار یک شرکت ایرانی به حوزه مطالعه بلوک‎های اکتشافی در کشور وارد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این تفاهم‌نامه بعدازظهر امروز (یکشنبه، پنجم اسفندماه) بین سیدصالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و امید عساکره، مدیرعامل شرکت توسعه نفت و انرژی نگین آفاق کیش (تنکو) امضا شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، شرکت تنکو که یکی از ۱۷ شرکت احراز صلاحیت شده برای فعالیت در قالب شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی است، در یک برنامه زمانی مشخص، نسبت به ارزیابی اطلاعات زمین‌شناسی، ژئوفیزیکی و حفاری در محدوده بلوک تودج  اقدام و در پایان، گزارش ارزیابی اکتشافی خود را به همراه پیشنهاد فنی و مالی برای انجام عملیات اکتشافی در این بلوک ارائه می‌کند.

بلوک اکتشافی تودج به مساحت ۸۶۱۱ کیلومتر مربع در شمال استان فارس و در مجاورت میدان‌های نفتی سروستان و سعادت‌آباد قرار دارد و فعالیت‌های اکتشافی در آن به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد.

به گزارش شانا، پیش از این، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از برنامه‌ریزی برای واگذاری بلوک‌های اکتشافی به شرکت‌های ایرانی خبر داده بود و تفاهم‌نامه مطالعات ارزیابی اکتشافی بلوک تودج نیز در همین مسیر امروز به امضای دو طرف رسید.

تاکید بر استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی

هندی در این نشست، بار دیگر بر سیاست واگذاری حداکثری امور به بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: در سال‌های اخیر شاهد اقدام‌های اثربخش‌تری در زمینه استفاده از حضور بخش خصوصی در بخش بالادست صنعت نفت بوده‌ایم که در رأس این اقدام‌ها می‌توان به احراز صلاحیت شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی اشاره کرد.

وی افزود: اگرچه فعالیت برخی از شرکت‌های احراز صلاحیت شده در بخش ارائه خدمات مرتبط با اکتشاف به عنوان پیمانکار و سرویس‌کمپانی مسبوق به سابقه است، اما به نظر می‌رسید وقت آن رسیده است که سطح حضور این شرکت‌ها ارتقا یابد.

به گفته هندی، از بین ۱۴ بلوک اکتشافی که در فکر واگذاری آن هستیم، تعدادی از بلوک‌ها از حیث ریسک و توان فنی و مالی لازم، در سطحی هستند که شرکت‌های ایرانی می‌توانند ریسک آن را بپذیرند و سرمایه لازم را تامین کنند.

رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نیز در این نشست مطرح کرد: شرکت تنکو در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت نیز حضور فعالی دارد و امیدواریم با عملکرد خوب این شرکت در بلوک اکتشافی تودج، شاهد به ثمر نشستن مطالعات و فعالیت‌های اکتشافی و ایجاد مزیت اقتصادی در استان فارس در آینده‌ای نه چندان دور باشیم.

تدبیر وزارت نفت پس از برجام

مدیرعامل شرکت تنکو نیز ضمن قدردانی از حسن اعتماد شرکت ملی نفت ایران، عنوان کرد: شرکت  تنکو با آگاهی کامل، ریسک فعالیت در بلوک اکتشافی تودج را پذیرفته است و امیدواریم بتوانیم با ارائه عملکردی مطلوب، پاسخگوی اعتماد صنعت نفت باشیم.

امید عساکره ادامه داد: پس از تحولاتی که منتج به حصول توافق برجام در کشور شد، شرکت‌های خارجی زیادی برای همکاری با صنعت نفت کشور ابراز علاقه کردند و وزارت نفت نیز با تدبیری که به خرج داد، این علاقه‌مندی را با تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی سامان‌دهی و با الزام همکاری با شرکت‌های ایرانی برای اجرای این الگوی قراردادی، فضای مناسبی را برای تقویت توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی از طریق انتقال تجربه‌ها و فناوری‌های روزآمد دنیا فراهم کرد.

وی گفت: شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی هم‌اکنون نیز فرصت مناسبی برای حضور در پروژه‌های طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت پیدا کرده‌اند و لازم است این شرکت‌ها در حوزه اکتشاف نیز حضور جدی‌تری داشته باشند و هر جا که لازم است، باری از دوش شرکت ملی نفت ایران بردارند.

کد خبر 287724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =