عملیات اجرایی طرح اتیلن اکساید اندیمشک آغاز شد

عملیات اجرایی طرح جدید ۳۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید و محصولات پایین‌دست صنعت پتروشیمی در اندیمشک با حضور وزیر نفت، استاندار خوزستان و رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با هدف تکمیل زنجیره ارزش و اشتغال‌آفرینی پایدار آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اندیمشک، عملیات اجرایی ساخت طرح جدید ۳۰۰ هزار تنی اتیلن اکساید و محصولات پایین‌دست صنعت پتروشیمی در اندیمشک امروز (پنجشنبه، ۱۶ اسفندماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان محلی آغاز شد.

همزمان با افزایش ظرفیت تولید اتیلن در پارس جنوبی، بخشی از اتیلن مازاد تولیدی (حدود ۹۰ هزار تن) از مسیر خط لوله اتیلن غرب به اندیمشک منتقل می‌شود و در این منطقه طرح اتیلن اکساید و محصولات پایین‌دست پتروشیمی ساخته می‌شود.

طرح جدید پتروشیمی اندیمشک افزون بر اتیلن اکساید و محصولات پایین‌دست صنعت، دیگر محصولات زنجیره اتیلن اکساید شامل منو اتیلن گلایکول، اتواکسیلات، گلایکول اتر، اتانول آمین، MDEA را هم تولید و عرضه خواهد کرد.

هر یک از این محصولات به تنهایی می‌تواند تکمیل‌کننده زنجیره‌ای از محصولات صنایع تکمیلی پتروشیمی باشد که دارای کاربردهای متعدد در صنایع مختلف رنگ، نساجی، آرایشی و بهداشتی، آفت‌کش‌ها، صنایع سیمان، شیرین‌سازی گاز، شوینده‌ها و ... هستند.

برای ساخت و بهره‌برداری طرح اتیلن اکساید اندیمشک پیش‌بینی حدود ۳۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است که هلدینگ خلیج فارس از مسیرهای مختلف و متنوع برای تامین منابع مالی اقدام خواهد کرد.

محل ساخت طرح جدید اتیلن اکساید و پایین‌دست صنعت اندیمشک در منطقه‌ای در نظر گرفته شده است که کمترین فاصله را با خط لوله ششم سراسری برای تامین سوخت گاز و سدکرخه به عنوان منبع تامین آب خواهد داشت. ضمن آنکه با توافق برق منطقه‌ای استان خوزستان و پتروشیمی فجر، برق این مجتمع با تهاتر دو مجموعه تامین خواهد شد.

مطالعات اقتصادی، بازار و فنی اجرای این طرح جدید پتروشیمی انجام شده است. در شرایط فعلی، مراحل نقشه‌برداری خاتمه یافته و برنده مناقصه جاده حراستی و عملیات فنس‌کشی مشخص شده است؛ همچنین مناقصه آماده‌سازی و تسطیح زمین، احداث مسیر و جاده‌های ورودی و خروجی این طرح در حال انجام است.

مالک طرح اتیلن اکساید اندیمشک با مجموع ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) و مجری این طرح شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی است.

کد خبر 287834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =