بزرگ‌ترین موزه صنعت نفت سال ۹۸ در مسجدسلیمان به بهره‌برداری می‌رسد

نخستین تحرکات اکتشاف نفت در منطقه خاورمیانه از پهنه خوزستان آغاز شد و حاصل کاوش‌های سنتی تیم رینولدز و شرکت نفت انگلیس و ایران به کشف نفت در چاه شماره یک مسجدسلیمان انجامید. در واقع کشف این چاه نفتی با ایجاد تحولی بزرگ در اقتصاد ایران، زمینه‌ساز انجام اقدام‌های توسعه‌ای و مطالعات دقیق‌تر در باب دستیابی به منابع عظیمی از نفت و گاز در گستره مناطق نفتخیز جنوب کشور شد و نام مسجدسلیمان را بر پیشانی صنعت پرآوازه نفت ایران حک کرد.

به گزارش شانا، با گذشت بیش از ۱۱۰ سال از روزهای اولیه اکتشاف طلای سیاه در این منطقه و با وجود کاهش تولید نفت، مسئولان بر آن شدند تا با حفظ و صیانت از میراث تاریخی و ارزنده این صنعت، رونق و شکوه از دست‌ رفته مسجدسلیمان را در قالب توسعه گردشگری بازگردانند. بر همین اساس طرح راه‌اندازی موزه‌های صنعت نفت که مقدمات آن از سال ۹۲ و با تدابیر بیژن زنگنه، وزیر نفت آغاز شد، در روندی چندساله و با ممارست و تلاش جمعی از مدیران ارشد نفتی و فعالان عرصه میراث فرهنگی و تاریخی کشور به راهبری اکبر نعمت‌الهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت و با در نظر گرفتن پنج نقطه در شهرستان مسجدسلیمان فعالیت خود را ادامه داد.

چاه شماره یک، چشمه‌های نفتی سی‌برنج، نیروگاه تمبی، کارخانه تقطیر و گوگردسازی بی‌بی‌یان و کارخانه تقطیر نمره ۹، از جمله اماکنی بودند که با هدف مشارکت در توسعه صنعت گردشگری، حفظ میراث ارزشمند و کهن صنعت نفت، رونق کسب‌وکار، کمک به توانمندسازی نیروهای بومی منطقه و بازآفرینی جایگاه این شهرستان در دستور کار مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت کشور قرار گرفت.

هم‌اکنون ساخت بنای اصلی موزه بزرگ بی‌بی‌یان که به عنوان بزرگ‌ترین موزه صنعتی کشور با وسعت ۳۵۰۰ مترمربع شناخته می‌شود، پایان یافته و در صورت تأمین بودجه لازم از سوی شرکت ملی نفت ایران، چیدمان اشیا و تجهیزات موزه‌ای آن پس از مرمت و بازسازی در گام بعدی آغاز خواهد شد.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در حاشیه بازدید وزیر نفت از موزه‌های نفت شهرستان مسجدسلیمان در هفته گذشته، پایان عملیات اجرایی موزه بزرگ صنعتی بی‌بی‌یان را نیازمند تزریق منابع مالی از سوی شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون عملیات احداث سالن و ساختمان اصلی موزه بی‌بی‌یان به عنوان نخستین پالایشگاه محلی خاورمیانه با حدود ۳۵۰۰ مترمربع پایان یافته است، اما در ادامه مسیر عملیات اجرایی این موزه و چیدمان اشیا و تجهیزات آن با کمبود بودجه روبه‌رو هستیم.

به گفته وی، طرح ایجاد موزه بزرگ صنعتی بی‌بی‌یان در سایت پالایشگاه بی‌بی‌یان و با موضوع اکتشاف، حفاری و تولید طراحی شده که در صورت تأمین اعتبارات لازم، در ۶ ماه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت کشور به تاریخچه احداث این بنا نیز اشاره کرد و گفت: کارخانه گوگردسازی بی‌بی‌یان که به اختصار LDU نیز خوانده می‌شود در سال ۱۹۳۲ میلادی توسط شرکت نفت انگلیس و ایران برای تولید فرآورده‌های نفتی تاسیس شده است. پالایشگاه بی‌بی‌یان تا حدود ۵۰ سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفته و از آن تاریخ به بعد به علت نیاز نداشتن به فرآورده‌های آن از مدار تولید خارج شده است.

نعمت‌الهی به تأکیدات وزیر نفت مبنی بر سرعت‌بخشی به راه‌اندازی موزه‌های نفت مسجدسلیمان نیز اشاره کرد و گفت: در صورت تأمین بودجه مورد نظر توسط شرکت ملی نفت ایران، این آمادگی در مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت وجود دارد تا عملیات اجرایی احداث موزه‌های نفت این منطقه را در کوتاه‌ترین زمان به پایان برساند.

پایگاه اطلاع‌رسانی پترومیوزیم

سحر سعیدیان

کد خبر 287960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =