دقت اندازه‌گیری جریان گاز در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی افزایش می‌یابد

مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: با نصب سامانه‌های اندازه‌گیری گاز (میترینگ)، دقت سنجش جریان و انرژی گاز در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی افزایش می‌یابد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجیدرضا جانسریان اعلام کرد: سامانه‌های اندازه‌گیری گاز پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی در چهار ایستگاه خروجی از پالایشگاه‌های اول (فاز یک)، دوم (فاز ۲ و ۳)، سوم (فاز ۴ و ۵) و پنجم (۹ و ۱۰) مجتمع گاز پارس‌جنوبی نصب و با بهره‌گیری از تازه‌ترین فناوری‌های اندازه‌گیری کمی و کیفی گاز، طراحی و آماده بهره‌برداری شده است.

وی افزود: این سامانه‌ها (FISCAL METERING) به‌منظور پایش و گزارش‌گیری طراحی شده که در ایستگاه‌هایی شامل همه دستگاه‌ها و قطعات لازم از جمله اتاقک مخصوص آنالایزرها، فلومترآلتراسونیک با دقت بالا، فلوکامپیوتر، شیرهای کنترلی و دستی، پایپینگ، کابل‌کشی، انتقال و مانیتورینگ سیگنال‌ها در سامانه‌های کنترل پالایشگاه و کنترل دیسپچینگ است و بر اساس مشخصات فنی و اجرایی موجود انجام شده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد ریالی برای این پروژه، تصریح کرد: میترهای استفاده شده در این ایستگاه‌ها، از نوع میترهای آلتراسونیک چهار مسیره و با دقت اندازه‌گیری جریان گاز تا ۲ درصد است.

مجری طرح‌های پالایش شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه به‌کارگیری سامانه‌های موجود در ایستگاه‌های اندازه‌گیری، سبب کاهش حجم گازهای کم‌شده ناشی از مغایرت اندازه‌گیری حدود سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی می‌شود، تصریح کرد: این سامانه‌ها همچنین مقدار جریان و انرژی گاز را با دقت بسیار بالایی در هر لحظه به‌طور ساعتی، روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه اندازه‌گیری می‌کند و در عین حال دارای قابلیت پایش و ارسال به سامانه دیسپچینگ شرکت ملی گاز است.

جانسریان عنوان کرد: سامانه‌های یادشده در مقایسه با موارد موجود، قابلیت صحت‌سنجی و استفاده از اطلاعات برخط (آنلاین) آنالایزرها و میترهای اندازه‌گیری در هر لحظه را دارا هستند و کیفیت گاز خروجی از پالایشگاه را از نظر ترکیبات گاز و مشتقات سولفوری به‌طور برخط با دقت بالا اندازه‌گیری می‌کنند.

کد خبر 288020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =