مصرف انرژی در استان کردستان 14 تا 25 درصد کاهش یافت

اجرایی شدن مدیریت انرژی از سوی شرکت گاز استان کردستان در ساختمان‌های اداری سراسر استان به ‌منظور بهینه‌سازی مصرف و پایش انرژی، کاهش 14 تا 25 درصدی مصرف انرژی را محقق کرده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، احمد فعله‌گری با بیان اینکه در سال 97 اقدام‌هایی در زمینه کنترل و پایش انرژی به‌ویژه گاز طبیعی در بازدید از موتورخانه‌های اداره‌ها و سازمان‌های‌ دولتی انجام شده است، گفت: برای کاربردی کردن کاهش مصرف منابع انرژی، برنامه‌ریزی برای بهینه مصرف کردن را از خود آغاز کردیم و مصرف بهینه منابع انرژی را سرلوحه برنامه‌های روزانه خود قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت انرژی ساختاری است که در یک سازمان استقرار می‌یابد و با طرح‌ریزی، پایش و اصلاح برنامه‌های انرژی در طول زمان، مصرف انرژی را مدیریت و برای کاهش مصرف، برنامه‌های عملیاتی را تعریف و آن را در برهه‌های زمانی منظم پایش می‌کند، اظهار کرد: استقرار سامانه مدیریت انرژی در سازمان‌های بزرگ که دارای زیرمجموعه‌های گسترده هستند، نیازمند ایجاد شبکه‌ای از کارشناسان، مسئولان و مدیران انرژی در همه ساختمان‌ها و سازمان‌های مربوطه در قالب سامانه مدیریت انرژی است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان، سامانه مدیریت انرژی ساختمان‌های اداری، مدیریتی است که باید بر مبنای یک زیرساخت نرم‌افزاری جامع ساخته شود و در این سامانه ارتباط کامل میان مسئولان انرژی ساختمان‌ها، مدیران انرژی سازمان‌ها و کمیته‌های عالی انرژی در هر سازمان برقرار شود.

فعله‌گری تصریح کرد: پس از ایجاد یک سامانه مدیریتی استاندارد با دسترسی‌های مختلف، وظیفه دیگر سامانه مورد نظر، ارائه گزارش‌های فنی، کمک به تجزیه و تحلیل صحیح مصارف انرژی، ایجاد برچسب انرژی، پایش انرژی و سرانجام ارائه راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت مصرف و کاهش مصرف انرژی در سازمان مربوطه است.

وی اظهار کرد: تدوین معیار مصرف انرژی، یکی از مهم‌ترین اقدام‌های مدیریت مصرف برای تعیین چارچوب مناسب به‌منظور اعمال قوانین و دستورعمل‌ها و پیش‌بینی‌های مربوط به تقاضا و برنامه‌ریزی با هدف تولید انرژی است، بر این اساس در سال‌های گذشته نیز برچسب‌های مصرف انرژی برای بسیاری از تجهیزات انرژی‌بر تدوین شده که اینک در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان با اشاره به اینکه اواخر سال 1395، طرح تدوین برچسب انرژی برای ساختمان‌ها با کاربری اداری با همکاری سازمان استاندارد، سازمان بهره‌وری انرژی و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با موفقیت انجام شد، ادامه داد: شرکت گاز استان کردستان تنها ارگان در سطح استان کردستان است که با رعایت رده‌بندی انرژی در ساختمان‌های اداری، موفق به دریافت برچسب انرژی شده است.

کد خبر 288052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =