تعیین تکلیف ۳ بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت فلات قاره

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از تعیین‌تکلیف سه بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت این شرکت خبرداد و با اشاره به امضای قرارداد پروژه سیری (سیوند و اسفند) با پتروایران در مهرماه امسال، گفت: تکلیف بسته‌های کاری میدان‌های رشادت و رسالت نیز مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، حمید بورد افزود: مذاکرات میدان رشادت با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) دنبال می‌شود و مناقصه میدان رسالت نیز برگزار شده و برنده مناقصه به‌زودی اعلام می‌شود.

بر اساس این گزارش، طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان‌های نفتی در حال بهره‌برداری کشور مشتمل بر ۳۳ پروژه است که ۲۹ پروژه در بخش خشکی و چهار پروژه در بخش فراساحل (سیری، فروزان، رسالت و رشادت) را شامل میشود. قرارداد نگهداشت و افزایش توان تولید میدانهای نفتی سیوند و اسفند (سیری) مهرماه امسال بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت پتروایران امضا شد؛ قراردادی که بر اساس آن مقرر شد  ظرف ۲۰ ماه، تولید نفت از این میدان‌ها حدود ۱۶ هزار بشکه در روز افزایش یابد.

بورد درباره پیشرفت پروژه نگهداشت و افزایش تولید سیوند و اسفند عنوان کرد: پتروایران ۶ ماه برای تجهیز کالاها و فراهم کردن مقدمات کار فرصت دارد که این فرصت پایان نیافته و با وجود این، پیشرفت کار مطلوبی را شاهد هستیم، به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال ۹۸ افزایش تولید برنامه‌ریزی شده در این پروژه محقق شود.  

بورد گفت: با تعیین تکلیف بسته کاری فروزان در نیمه نخست سال آینده، هر چهار پروژه شرکت نفت فلات قاره ایران با ارزش بیش از 800 میلیون دلار در دستور کار قرار می‌گیرند و دکل‌های حفاری جدیدی کار خود را در این پروژه‌ها آغاز می‌کنند.

روزآمدکردن مطالعات ۷ میدان نفت فلات قاره ایران

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در ادامه، به برنامه شرکت ملی نفت ایران مبنی بر روزآمدکردن مطالعات مخازن این شرکت اشاره کرد و افزود: در چارچوب این برنامه، روزآمدکردن مطالعات میدان‌های دورود، ابوذر، بهرگانسر، هندیجان، فروزان، هنگام و نوروز در برنامه قرار گرفت که به‌تازگی قرارداد مرتبط با میدان‌های فروزان، ابوذر و دورود امضا و به پیمانکار واگذار شده و چهار میدان دیگر نیز فروردین ماه سال ۹۸ واگذار می‌شوند.

بورد به ابلاغیه وزیر نفت مبنی بر بازسازی و نوسازی تاسیسات نفتی نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مهلتی یک ماهه، گزارش وضعیت تاسیسات این شرکت را درخواست کرده است که ما این گزارش را به همراه پیشنهادهای خود ارائه خواهیم داد و امیدواریم با مدیریت هزینه‌ها و اجرای راهکارهای مدنظر، شاهد بازسازی و نوسازی بخشی از تاسیسات پرخطر این شرکت در سال آینده باشیم.

تثبیت تولید با وجود تنگناها

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: خوشبختانه با وجود تنگناهای اقتصادی و فشارهای بین‌المللی بر صنعت نفت، برنامه تولید تکلیفی این شرکت در سال 97 به طور کامل محقق شد و ضمن تثبیت تولید، در تزریق آب و گاز نیز عملکرد مطلوبی داشتیم.

وی یادآور شد: قطعا بدون نقص نبوده‌ایم و از نتایج همه پروژه‌ها رضایت کامل نداریم، اما به تناسب دریافت نقدینگی و با توجه به شرایط، کارها به خوبی پیش رفته است.

بورد به چند حادثه‌ای هم که امسال با همت و رشادت کارکنان نفت فلات قاره پشت سر گذاشته شد، اشاره کرد و گفت: اهمیت اصول HSE در این شرکت به دلیل سختی‌ها و پیچیدگی‌های کار در دریا نسبت به خشکی دوچندان و سختگیریهای ما نیز بیشتر است.

این مقام مسئول درباره فعالیت در پروژه تکمیل ان‌جی‌ال خارک هم با اشاره به تاخیرهای ناشی از برخی مشکلات حقوقی گفت: با توجه به فعالیت پیمانکار و تجهیز کارگاه‌ها در منطقه، سال ۹۸، سال پرکاری برای این پروژه خواهد بود.

بورد همچنین از تسویه بخش عمده بدهی‌های شرکت به پیمانکاران در آستانه سال جدید خبر داد.

روایت تاریخ نفت در خلیج فارس

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کتاب «تاریخ نفت در خلیج فارس» که اخیرا در حاشیه آیین بازنشستگی جمعی از کارکنان نفت فلات قاره ایران رونمایی شد اشاره و عنوان کرد: این کتاب شامل تاریخ اکتشاف و استخراج نفت از این آبراهه تاریخی و چگونگی شکل‌گیری و فعالیت شرکت نفت فلات قاره ایران از گذشته تاکنون است.

به گفته بورد، این کتاب حاصل تحقیقات میدانی طولانی، ساعت‌ها مصاحبه‌ و به‌ویژه خاطره‌ها و گفته‌های ارزشمند بازنشستگان این شرکت است که می‌تواند منبع و مرجعی موثق و قابل اتکا برای پژوهشگران باشد.

بر اساس این گزارش، کتاب «تاریخ نفت در خلیج فارس» به همت مسعود فروزنده تهیه و تدوین شده و حاصل سفرهای متعدد به مناطق عملیاتی، سکوها، شهرستان‌ها و روستاهای مجاور تاسیسات و گفت‌وگو با مدیران، مردان و زنان تاثیرگذار در صنعت نفت دریایی ایران است. 

کد خبر 288060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =