زنگنه از «پتروشیمی گیت»، «بابک زنجانی» و ادعای «محمود احمدی‌نژاد» گفت

زنگنه از «پتروشیمی گیت»، «بابک زنجانی» و ادعای «محمود احمدی‌نژاد» گفت و تاکید کرد: یک عده آدم‌های گردن کلفت هنوز از بابک زنجانی حمایت می‌کنند و قدرت پول بابک زنجانی بیرون از زندان را نیز هدایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، بیژن زنگنه شامگاه شنبه (۲۵ اسفندماه) در آستانه بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی روبه‌روی اصحاب رسانه نشست و به پرسش‌هایی درباره بابک زنجانی، تخلف در پتروشیمی، تمدید معافیت صادرات نفت ایران از سوی آمریکا، ساماندهی حقوق کارکنان صنعت نفت، ادعاهای اخیر احمدی‌نژاد درباره بازنگرداندن پول نفت، بازارهای جهانی نفت خام و بیش از ۳۰ پرسش دیگر پاسخ گفت.

سرمایه‌گذاری در فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی چه مقدار بوده است و درآمد سالانه‌اش برای کشور چه مقدار خواهد بود؟ وزیر نفت پاسخ داد: مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این فازها، 11 میلیارد دلار بوده است. البته جرأت نمی‌کنم درآمد سالانه این طرح‌ها را بگویم، زیرا از یک سو آقای روحانی آن را مطالبه می‌کند و از سوی دیگر مردم منطقه (باخنده) اما شما (خبرنگاران) می‌توانید مجموعه تولید این فازها را که شامل روزانه ۱۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۸۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲ میلیون تن اتان، ۲ میلیون تن ال‌پی‌جی است به قیمت روز محاسبه کنید.

پروژه صادرات گاز ایران به عمان به کجا رسیده است؟ زنگنه گفت: عمان باید با ما همراهی کند. اسناد مناقصه خط کوه مبارک به صحار به طول ۲۰۰ کیلومتر آماده است، اما شرکت‌های بین‌المللی به دلیل تحریم در این مناقصه شرکت نکردند و عمانی‌ها نیز برای مناقصه آماده نبودند. البته رقم مناقصه بالا نیست و منابع آن قابل تامین است، اما ما فناوری لوله‌گذاری در آب‌های عمیق را نداریم.

آیا صادرات ال‌پی‌جی هم اکنون انجام می‌شود؟ وزیر نفت جواب داد: مقدار تولید ال‌پی‌جی روزانه در حال افزایش است و مشکل تعیین‌کننده‌ای هم برای صادرات آن نداریم. درباره جزئیات صادرات هم به دلیل شرایط تحریم چیزی نمی‌گویم.

سفر اخیر به چین چه دستاوری داشته است، آیا تکلیف طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در این سفر مشخص شده است؟ زنگنه گفت: مذاکره با چینی‌ها در جریان است و قرار است هیئت عالی‌رتبه‌ای از چین به ایران سفر کند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز از روز سه‌شنبه (21 اسفندماه) برای انجام مجموعه‌ای از کارها به چین سفر کرده است.

پروژه صادرات گاز به پاکستان به کجا رسیده است؟ وزیر نفت پاسخ داد: از نظر حقوقی در این زمینه ما مدعی هستیم، زیرا ما کارهای مربوط به این پروژه را تا حدود زیادی انجام دادیم و پاکستان کاری در مورد خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان انجام نداده است. آنها ادعای سیاسی دارند و می‌گویند که از سوی عربستان و امارات تحت فشار هستند. اما به هرحال، این خط لوله یک قرارداد معتبر دارد که باید به آن عمل شود و ما مرتب از مسیر سیاسی و دیپلماتیک این مسئله را پیگیری می‌کنیم، اما هنوز از نظر حقوقی پیگیر این مسئله نشده‌ایم. به هرحال پاکستان هیچ گازی ارزان‌تر از گاز ایران نمی‌تواند تامین کند. ما آماده هستیم چه مستقیم و چه با واسطه گاز آنها را تامین کنیم. 

آیا صادرات گاز ایران به واسطه تحریم کاهش پیدا کرده است؟ چه برنامه‌ای برای صادرات گاز از عراق به سوریه که در سفر اخیر رئیس جمهوری به عراق مطرح شده است، دارید؟ زنگنه گفت: تحریم تاثیری روی صادرات گاز ندارد و صادرات طبق روال ادامه دارد. درباره عراق، ما این پیشنهاد را داشتیم که از طریق عراق، گاز را به داخل این کشور و از آنجا به دیگر کشورها برسانیم. زیرا در سفر اخیر با آقای روحانی نبودم نمی‌دانم مذاکرات در این زمینه چه میزان پیشرفت داشته است، اما عراقی‌ها در حرف همیشه با ما همراه هستند. ضمن اینکه مشکل پرداخت پول گاز از سوی عراق حل می‌شود.

آیا فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی به‌طور کامل ازسوی شرکت‌های ایرانی توسعه یافته است؟ وزیر نفت جواب داد: شرکت‌های اصلی و مدیریتی ایرانی بودند. البته تجهیزاتی همانند ماشین‌های دوار از شرکت‌های خارجی خریداری شده است که در نصب و راه‌اندازی آن نمایندگان این شرکت‌ها حضور داشتند. این تجهیزات پیش از تحریم وارد کشور شده است. البته در دنیای امروز با داشتن منابع مالی می‌توان تجهیزات را تامین کرد.

میزان بدهی وزارت نفت به پیمانکاران و سازندگان چقدر است؟ زنگنه گفت: پیمانکار همیشه می‌گوید طلب دارم و کارفرما می‌گوید، نداریم. درباره نحوه محاسبه بدهی یا طلب هم یک الی دو سال بعد از اتمام پروژه می‌توان صحبت کرد. دعوای پیمانکار و کارفرما هم همیشه هست. اما اینکه بخواهیم قانون مناقصات را درست کنیم، من جرأت نمی‌کنم طرحی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ببرم. زیرا هر چه به مجلس ببریم به نظرم بدتر می‌شود. اگر قرار است چرخ توسعه بچرخد، بالاخره کارفرما و پیمانکار قانون مناقصه‌ها را دو ماه زودتر و دو ماه دیرتر می‌برند و قرارداد بسته و اجرا می‌شود، اما وقتی پول نباشد چرخ توسعه چطور می‌چرخد؟

آقای زنگنه با توجه به فشار شما برای افزایش تولید گاز در کشور آیا موارد زیست محیطی و استاندارد همزمان با این افزایش رعایت می‌شود؟ وزیر نفت پاسخ داد: سعی می‌کنیم در هیچ جایی بهره‌برداری غیراستاندارد نداشته باشیم. یکی از مواردی که در بهره‌برداری از این پروژه‌ها از همکارانم خواستم این بود که کار غیراستاندارد انجام نشود و جان کسی به خطر نیفتد. نمی‌خواهیم نمایش بدهیم. البته برخی دوستان گفتند که این فازها آماده نیست، گفتم، ما خودمان این را می‌گوییم. هم‌اکنون همه ردیف‌های پالایشی فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی (۸ ترین) در مدار است و ۲ میلیارد فوت‌مکعب گاز از سکوهای این فازها و همچنین یک میلیارد فوت مکعب گاز از سکوی فاز ۱۴ در این پالایشگاه‌های شیرین‌سازی می‌شوند. ما کار غیراستاندارد نمی‌کنیم.

اما این را هم بگویم که پارس جنوبی هزار فاز نیست که سالی چهار فاز آن وارد مدار شود، تمام شد. با پایان ۲ فاز دیگر پالایشگاه و سه فاز دریا به جز فاز، ۱۱ کار توسعه پارس جنوبی به پایان می‌رسد. باید در مصرف انرژی صرفه‌جویی و از آن بهینه استفاده کرد، وگرنه اسراف برای ما مشکل‌ساز می‌شود. البته من مردم را مسئول اسراف نمی‌دانم. مجموعه سیاست‌های ما به گونه‌ای است که اسراف را اقتصادی می‌کند.

آمار گمرک حاکی از کاهش صادرات میعانات گازی در سال جاری است، دلیل این کاهش چه بوده است؟ وزیر نفت پاسخ داد: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس. این پالایشگاه هم اکنون روزانه بیش از ۳۵۰ هزار بشکه میعانات گازی دریافت می‌کند و به همین مقدار صادرات کم و کالای با ارزش افزوده بیشتری در کشور تولید می‌کند.

خبرگزاری‌های خارجی از احتمال تمدید معافیت برای صادرات نفت ایران از سوی آمریکا خبر دادند، به نظر شما این اتفاق (تمدید معافیت صادرات نفت ایران) می‌افتد؟ زنگنه گفت: نمی‌دانم تمدید می‌شود یا نه. ما کار خودمان را می‌کنیم، زیرا آنها هر روز یک حرفی می‌زنند. البته توصیه می‌کنم کمتر حرف بزنند. آقای برایان هوک هم گفتند  سعی می‌کنیم کمتر حرف بزنیم. دست‌شان درد نکند. آمریکایی‌ها یک سال است که بازار نفت را متشنج کرده و بهم ریخته‌اند. هر روز یک حرف می‌زنند و حرف دیروزشان را عوض می‌کنند. اما ما نشان دادیم انسان‌هایی صلح‌جو، صلح‌دوست و مسالمت‌جو هستیم، آنها هستند که شاخ و شانه می‌کشند که نتیجه‌اش هم به خودشان بر می‌گردد.

چرا با وجود انتقادهای شما به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) به آنها پروژه برای اجرا می‌دهید؟ زنگنه توضیح داد: هیچ وقت به‌طور علنی از قرارگاه گلایه نکردم، البته داخل خودمان با پیمانکارها صحبت و دعوا می‌کنیم. به نظرم یکی از دستاوردهای ما در این سال‌ها این بود که خیلی‌ها می‌خواستند بین ما (وزارت نفت) و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و سپاه اختلاف بیندازند و ما نگذاشتیم و با تدبیر، حکمت و سختکوشی دو طرف مشکلات را حل کردیم. دوستان جوان، پرتلاش و علاقه‌مندی در قرارگاه هستند که آنها را جزو دوستان خود می‌دانم که زحمت کشیدند.

ارزیابی شما از بورس انرژی چیست؟ وزیر نفت پاسخ داد:‌ قانون به ما حکم کرده است که سال آینده هم ماهانه محموله نفتی در بورس عرضه کنیم. ما هم همان مقداری را که قانون تکلیف کرده است عرضه می‌کنیم. اگر محموله به فروش برود خوشحال می‌شویم، اما اگر هم نرود ما وظیفه قانونی خودمان را انجام می‌دهیم. منتها کار سختی است. من در مجلس شورای اسلامی مثالی عنوان کردم مبنی بر اینکه بورس شفاف‌ترین روش برای انجام معامله و رقابت است. شما می‌خواهید شفاف‌ترین روش معامله را برای غیرشفاف‌ترین کاری که می‌خواهید برای فروش نفت برای دور زدن تحریم، انجام دهید؟ خیلی با هم جور نمی‌شود.

آیا مصوبه دولت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت سی‌ان‌جی از خردادماه ۹۸ با سیاست‌های وزارت نفت مبنی بر مصرف بیشتر گاز و کاهش مصرف فرآورده در تضاد نیست؟ زنگنه گفت: این نقد به این مصوبه وارد است. این مصوبه برای هفته گذشته است، اگر قیمت بنزین ثابت بماند جاذبه را برای مصرف سی‌ان‌جی کم کرده‌ایم.

گفته شده است برخی از همکاران نزدیک شما مورد بازجویی قرار گرفته‌اند، تایید می‌کنید؟ وزیر نفت جواب داد: خبر ندارم. البته بازجویی دائم اتفاق می‌افتد، اما بازجویی ویژه را خبر ندارم. یکسری از این دروغ‌ها درست می‌کنند، همه ما در حال بازجویی هستیم.

آقای احمدی‌نژاد اخیرا در گفت‌وگویی اظهاراتی درباره فروش نفت در زمان تحریم داشته است، نظرتان درباره چنین ادعاهایی چیست؟ وزیر نفت توضیح داد: آقای احمدی نژاد مطالبی گفتند که همه آن دروغ بود که ما جواب دادیم. گفتند که پول حاصل از فروش نفت به کشور بازگردانده نشده است که کاملا دروغ بود و ادعا کرده‌اند قیمت نفت را ۱۰۰ دلار می‌کنند، بله. من هم فکر می‌کنم بتوانند، یک شبه‌هولوکاستی درست می‌کند، کاری می‌کند که یک ساعته ۶ قطعنامه علیه ایران صادر شود و صادرات نفت را صفر می‌کنند. در این شرایط ۱۰۰ دلار شدن قیمت نفت چه سودی برای ما خواهد داشت؟ من می‌خواهم نفت بفروشم و پول به دست آورم. اگر راه دیگری می‌داند به ملت ایران بگوید، این موضوع عجیب و غریبی نیست که سحر و جادو باشد.

در آن مقطع برخی محموله‌های نفت را به دستگاه‌های دولتی سپرده بودند که غیرقانونی بود. پول را خوردند و ما بعداً متوجه شدیم. البته این اعداد قابل مقایسه با بابک زنجانی نبود. او تنها پول نفت و فرآورده‌های نفتی را نخورده است، بلکه بیش از 2 میلیارد دلار به صورت نقد به بابک زنجانی داده بودند که به پیمانکار پرداخت کند، اما این کار را هم نکرد و به جای توبیخ او باز مبالغ دیگری در اختیار او قرار دادند. اصلا متوجه نمی‌شوم چه کار عجیب و غریبی بود که کردند!! خوردند و رفت.

آیا موافق حذف نیروهای پیمانکاری و عقد قرارداد مستقیم با نیروهای خدماتی، شرکتی و ارکان ثالث هستید؟ زنگنه گفت: من فکر می‌کنم بهترین کار این است که همه ۸۰ میلیون ایرانی را کارمند شرکت ملی نفت کنیم و همه حقوق بگیر نفت باشند و زندگی کنند. خیلی خوب است! اما این را حتما شورای نگهبان رد می‌کند، زیرا بار مالی آن را نمی‌تواند تامین کند. از کجا می‌خواهند این پول را بیاورند و نیروها را رسمی کنند؟ تعداد نیروهای انسانی در صنعت نفت در سال ۸۴ به ۱۰۰ هزار نفر هم نمی‌رسید این رقم در سال ۹۲ با وجود واگذاری پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به بیش از ۲۰۰ هزار نفر رسید. مشکل بیکاری با استخدام در دولت و وزارت نفت حل نمی‌شود. مشکل بیکاری را باید با اشتغال سالم و درست حل کرد. اشتغالی که از آن تولید حاصل شود نه حقوق‌بگیر. البته در این سال‌ها تلاش زیادی کردم تا حقوق مدت موقت بهتر شود. سال آینده هم برنامه داریم حقوق نیروهای ارکان ثالث را بهبود دهیم. 

البته اینکه حقوق منصفانه براساس کارشان دریافت کنند یک بحث است و اینکه استخدام نفت شوند، بحث دیگری است. اما دیگر استخدام رسمی در نفت نداریم و تلاش‌مان این است با نیروهای صنعت نفت، قرارداد مدت موقت و مدت معین امضا کنیم. به هیچ‌وجه استخدام رسمی در دولت هم باید برانداخته شود. به نظرم استخدام باید بر مبنای رقابت باشد.

اما اصلاح حقوق‌ها را قبول دارم، این کار را برای کارکنان قراردادی مدت موقت‌ انجام دادیم و امسال در دو نوبت با توجه به امکانات مالی که داشتیم، حقوق‌شان را اصلاح کردیم. مطالعات اصلاح حقوق پیمانکاران هم در دستور کار سال آینده است که آن را انجام دهیم. 

آقای زنگنه، چرا فازهای پارس جنوبی را در حالی که تکمیل نشده‌اند، افتتاح می‌کنید؟ وزیر نفت پاسخ داد: ما آنچه را افتتاح می‌کنیم، می‌گوییم. یعنی اکنون هشت ردیف پالایشگاهی آماده افتتاح است، آن را از روی صداقت می‌گوییم. من با فشار کارم را جلو می‌برم. اگر بر روی کارم و زمان‌ها فشار نگذارم ۶ ماه دیگر هم پروژه آماده نمی‌شود. من باید فشار بگذارم و زمان بگذارم با یک ماه کم و زیاد کار تمام شود تا مجموعه بداند که روی آنها فشار است، وگرنه آرام آرام کار می‌کنند. از نظر مدیریتی این یک روش است، اشکالی هم ندارد که مقطع به مقطع طرح‌ها را افتتاح کنیم. در واقع اینکه در چه مقطعی چه تصمیمی می‌گیریم یک تصمیم مدیریتی است، فقط باید به مردم راست بگوییم. ما پالایشگاه‌های‌مان کامل است و آنچه افتتاح می‌کنیم پالایشگاه‌هاست. ما احتیاجی به نمایش نداریم. کسی که ۱۵ فاز را افتتاح می‌کند احتیاجی به نمایش ندارد. قرار است چه چیزی را با نمایش به‌دست آورم؟ ما می‌خواهیم ظرفیت‌ها و بهره‌وری همکاران‌مان را بالا ببریم، ضمن اینکه می‌خواهیم آنچه را که انجام شده است به مردم اطلاع دهیم. ایجاد امید در مردم نیز یکی از اهداف من است. اینکه در سخت‌ترین شرایط کاری انجام می‌شود و کار را جلو می‌بریم.

با توجه به اینکه نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک (JMMC) قرار است در باکو برگزار شود آیا تغییر رفتاری در اوپک نسبت به نظر ترامپ می‌بینید؟ زنگنه پاسخ داد: کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک در حدی که تبلیغ می‌کنند اعتبار ندارد، اوپک اصل است و هیچ کس هم حق ندارد از جانب اوپک صحبت کند. آقای ترامپ توئیتی را منتشر کرد که کشورها از جانب خودشان می‌توانند به آن واکنش نشان دهند، اما اوپک یک هویت جمعی دارد و نشست وزیران هم هرچه تصویب کرد به عنوان اوپک است، بقیه اگرچه خیلی دل‌شان می‌خواهد اما نمی‌توانند از جانب اوپک حرف بزنند.

برنامه طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به کجا رسیده است؟ وزیر نفت گفت: در لایه‌های نفتی پارس جنوبی کار ما برای قرارداد تمام شده بود، اما شرکت طرف قرارداد به دلیل تحریم کناره‌گیری کرد. توسعه لایه نفتی به فناوری بالایی نیاز دارد و باید از کسی که تجربه دارد کمک بگیریم.

گفته می‌شود اگر معافیت‌های ایران برداشته شود ایران دیگر نمی‌تواند نفت صادر کند و سهمش را در بازار از دست می‌دهد، آیا این را قبول دارید؟ زنگنه گفت: خیر قبول ندارم.

حکم دیوان دادگستری لاهه می‌تواند صادرات نفت را تسهیل کند، آیا در این زمینه اقدامی شده است؟ وزیر نفت پاسخ داد: دوستان وزارت خارجه این موضوع را دنبال می‌کنند. متاسفانه دنیای امروز، قداره‌بندی آقای ترامپ شده است. هیچ معادله و تعامل بین‌المللی را قبول ندارد. پدیده جالبی است. در دنیای امروز یک نفر آمده می‌گوید زور دارم و هر کاری می‌خواهم می‌کنم. اروپایی‌ها هم مانده‌اند و برای آنها این فضا شگفت‌انگیز و برای بقیه هم درس‌آموز است.

توسعه طرح فراگیر پالایشی سیراف چه وضعی دارد؟ وزیر نفت توضیح داد: تعدادی از سرمایه‌گذاران برای اجرای این پالایشگاه پای کار هستند و تعدادی هم نیستند. با توجه به اینکه اختصاص ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی به فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس تصویب شده است، بنابراین نشستی با سرمایه‌گذاران این پروژه برگزار خواهد شد و اوایل سال آینده درباره آن تصمیم خواهیم گرفت.

تولید محصولات پتروشیمی هم اکنون چه رقمی است و به چه میزان می‌رسد؟ زنگنه پاسخ داد: تولیدات قابل عرضه پتروشیمی به بازار اکنون سالانه نزدیک به ۳۰ میلیون تن است که تا سال ۱۴۰۰ به ۵۰ میلیون تن می‌رسد. برای دستیابی به این میزان تولید ۱۸ طرح در صنعت پتروشیمی در حال اجراست که بهره‌برداری از آنها منجر به رسیدن به این عدد می‌شود و جهش بزرگی در درآمدهای پتروشیمی خواهد داشت. البته باید بتوانیم ظرفیت صادراتی آن را هم متناسب با آن ایجاد کنیم که گرفتار مشکلاتی مانند تحریم نشویم. 

اخیرا گفته‌اید که امسال سخت‌ترین سال کاری شما با توجه به تحریم‌ها بوده است؟ پیش‌بینی می‌کنید سختی‌های کار شما با توجه به تحریم‌ها بیشتر خواهد شد؟ زنگنه جواب داد: امیدوارم سختی‌های زیادی برای ایران ایجاد نشود، زیرا این سختی‌ها برای دنیا هم خواهد بود.

آیا دولت درباره قیمت بنزین با توجه به قاچاق آن تصمیمی گرفته است؟ وزیر نفت پاسخ داد: فعلا دولت تصمیمی در این باره نگرفته است و مجلس شورای اسلامی هم نتوانست تصمیم بگیرد. البته ما کارهای مختصری برای بنزین می‌کنیم، اینکه خودمان در مناطق مرزی بنزین عرضه کنیم تا جذابیت قاچاق را از بین ببریم اما مقدار آن محدود است. اعداد بسیار بزرگ و نجومی هم که درباره قاچاق گفته می‌شود، درست نیست. به‌عنوان مثال کل مصرف روزانه افغانستان چهار تا پنج میلیون لیتر است، نمی‌شود که ۱۵ میلیون لیتر به افغانستان قاچاق شود. سرانجام بخشی از این ممکن است قاچاق شود و بخشی هم از طریق رسمی از ایران می‌رود و می‌خرند. برای قاچاق اندازه‌ای نداریم، اما هرچقدر که باشد خوب نیست. هر تفاوت قیمتی جریانی را راه می‌اندازد. 

آیا توسعه صنعتی همپای توسعه اجتماعی در مناطق نفتی صورت گرفته است؟ زنگنه گفت: بیش از هزار میلیارد تومان در این بخش تعهد کرده‌ایم که بخشی از آن هزینه شده است.

در دوره دوم وزارت‌تان دو قشر سمت‌های مدیریتی را اضافه کردید یک قشر جوان‌ها و قشر دیگر بازنشسته‌ها، از کدام‌شان بیشتر راضی هستید؟ وزیر نفت بیان کرد: جوان‌ها. اما وقتی با جوان‌ها کار را ادامه می‌دهیم اعتراض می‌کنند چرا جوان‌ها را آورده‌اید؟ اگر باتجربه بیاوریم که می‌شود ۵۵ ساله. حالا یک جوان ۳۵ ساله حداقل ۱۰ سال تجربه دارد نمی‌توان از او انتظار تجربه یک فرد ۶۰ ساله را داشت. به هرحال به دلیل استفاده از جوان‌ها تحت فشار هستم، هرچند در ظاهر می‌گویند خوب است. هم اکنون فقط یک بازنشسته در صنعت نفت در سمت رسمی است، اما واقعا جایگزین کردن بازنشسته‌ها کار سختی بود.

برای بعضی از معاونت‌ها مانند معاونت مهندسی هنوز نتوانسته‌ام فردی را جایگزین کنم. اما فکر می‌کنم وزات نفت یکی از بخش‌هایی است که بیشترین جوان‌ها را در سیستم به‌کار گرفته است.

در تخلف مالی شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) یکی از متهمان اعلام کرده است که هیچ تخلفی از سوی او صورت نگرفته است، موضع وزارت نفت درباره این پرونده که آن را هم‌تراز پرونده بابک زنجانی می‌دانند، چیست؟ زنگنه تصریح کرد: در پرونده پتروشیمی ما شاکی هستیم. من و همکارانم در طول پنج سال‌ و نیم گذشته فشارهای شدیدی را از جانب شرکت بازرگانی پتروشیمی دریافت کردیم. عده‌ای آمدند و ما را به‌خاطر این شرکت بیچاره کردند، دائم می‌گفتند شرکت بازرگانی پتروشیمی برند است و چرا از آن استفاده نمی‌کنید. 

 پیش از واگذاری‌ها، صددرصد سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی دولتی و متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنان مالک همه شرکت‌های پتروشیمی بود، به همین دلیل شرکت‌های پتروشیمی کالای تولیدی خود را به شرکت بازرگانی پتروشیمی می‌دادند تا امانی برای آنها به هر قیمتی که می‌خواهد، بفروشد و پول‌شان را هم هر طور که شده و به مرور دریافت می‌کردند.

با توجه به گردش مالی بالایی که شرکت بازرگانی پتروشیمی داشت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعتبار آن می‌توانست فاینانس بخشی از طرح‌ها را انجام دهد، به صورتی که با استفاده از آن کالا می‌خرید و طرح‌هایش را هم اجرا می‌کرد، اما در یک اقدام عجیب این شرکت در سال ۸۷ خصوصی شد. بعد از واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی تا مدتی به همان روال گذشته شرکت‌های دولتی پتروشیمی کالای خود را در اختیار این شرکت برای فروش قرار می‌دهند شرکت بازرگانی پتروشیمی هم با هر قیمتی که دلش می‌خواهد کالاها را می‌فروشد و پول آن را هر وقت که دلش می‌خواهد می‌دهد و بخشی از پول را که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ نزدیک به 4 میلیارد یورو می‌شود، نمی‌دهد. 

شرکت بازرگانی پتروشیمی در واقع نه تنها پول شرکت‌ها را به آنها نمی‌دهد، بلکه به صورت ریالی می‌پردازد، این درحالی است که کالاها را با ارز رسمی دریافت کرده بود (در آن مقطع بین ارز رسمی، ارز آزاد و ارز مرجع تفاوت وجود داشت).

در هر حال شرکت‌هایی که به هلدینگ واگذار شده با همه بدهی‌ها به این شرکت واگذار شده و هلدینگ هم دنبال مطالبات خود است. البته PCC کارهای دیگری هم کرده‌ مثلا اینکه پول‌هایی که دست‌شان بود، در حساب‌های شخصی خودشان بین خودشان چرخانده‌اند که اینها مسائلی بین خودشان بود. اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌گوید پول من را برده‌اید و ۵۰۰ میلیون دلار هم غیر از این بین خودشان اختلاف حساب دارند، که آن هم در داوری است.

من جلو درخواست شرکت بازرگانی پتروشیمی مبنی بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی باید کالای خود را برای فروش به آنها بدهد با فشار گرفتم و گفتم من مال بی‌زبان را دست آدم با زبان نمی‌دهم تا با هر قیمتی که دلش می‌خواهد بفروشد و پول آن را هر وقت که دلش بخواهد بدهد. من خودم یک شرکت پتروشیمی تاسیس می‌کنم. پس از این پافشاری‌ها، نمی‌دانید چه بلایی سر مدیران تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس آوردند که شما می‌خواهید شرکت بازرگانی پتروشیمی را تضعیف کنید. من جلو همه آنها ایستادگی کردم و آنها (هلدینگ) هم ایستادگی کردند. واقعا چیز عجیبی است. رانت از این بزرگ‌تر که 4، 5، 6 میلیارد پول بی‌زبان را بگیرد، هر چقدر اموال بخواهد بگیرد و بفروشد و هر وقت که دلش بخواهد پول شما را بدهد!

ما خودمان می‌توانیم به جای اینکه کالای‌مان را با این شرایط به PCC بدهیم، محصول‌مان را بفروشیم. آزارهای فراوانی به دلیل این پافشاری و ایستادگی در مقابل خواسته‌های این شرکت متحمل شدم. مراجعه‌ها و مکاتبه‌های بسیاری در این باره با من انجام شد. من و همکارانم را بسیار آزار دادند، اما من ایستادم. این موضوع برای سال ۹۰ و ۹۱ است و الان که اعلام شده و به دادگاه آمده، ان‌شاءالله به خیر تمام می‌شود.

فروشی که از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی انجام می‌شد یک رانت است. پرسش من این است شرکت بازرگانی پتروشیمی انحصار فروش محصولات شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در اختیار داشت و نباید به بخش خصوصی واگذار می‌شد، اما چرا این شرکت را فروختید؟ ‌چرا با این قیمت فروختید؟

بارها آمدند و به من گفتند  شرکت بازرگانی پتروشیمی برند است، می‌گفتم این شرکت برند چه چیزی است؟ این اعتبار به خاطر ماست، اگر ما ۶ ماه دیگر یک شرکت دیگر تاسیس کنیم آن شرکت برند ما می‌شود، یعنی چه ما پول دولت و مردم را به آنها بدهیم و هر وقت دل‌شان خواست بفروشند و پول را هر زمان خواستند بدهند.

به آنها گفتم من حتما زیر بار اینکه شما بخواهید محصولات را به هر قیمتی که دل‌تان خواست بفروشید و هر زمان که دوست داشتید پول آن را به ما بدهید نمی‌روم، اصلا این کار یعنی چه؟ این چه عقل و تدبیری است که شما دارید؟ من مسئول اینکه نام عده‌ای در این پرونده مطرح شده و عده‌ای دیگر مطرح نشده‌اند نیستم و نام کسی را در این پرونده نمی‌برم.

میزان طلب از شرکت بازرگانی پتروشیمی چقدر است؟ وزیر نفت پاسخ داد: این عدد را نمی‌دانم چون محصولات را در طول زمان به قیمت‌های مختلفی فروخته‌اندو مابه‌التفاوت‌ها متفاوت است، اما بحث سر مابه‌التفاوتی است که باید به ارز می‌دادند و آنها به ریال دادند و بخشی را هم ندادند. حالا دادگاه در این مورد تصمیم می‌گیرد. هیچکدام از مدیرهای پتروشیمی در این پرونده نیستند. فقط تخلفات مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی است. 

۱۰ سال از خصوصی‌سازی شرکت بازرگانی پتروشیمی گذشته است، چرا اکنون پرونده آن مطرح شده است؟ زنگنه جواب داد: در هر حال شکایت مطرح شده و پرونده در دادگاه است. جا دارد از قوه قضائیه که کار خود را در این پرونده خوب انجام داده است، ‌قدردانی کنم. به نظرم بازرس و دیگر افرادی که در این پرونده‌اند، افراد شجاعی هستند و خوب کار کرده‌اند. آنها در مورد پرونده کاملا مطلع هستند و می‌دانند موضوع چیست. اعدادی که در این پرونده از سوی برخی افراد مطرح شده اعدادی نیست که بیان می‌شود.

بدانید یک عده از دوستان بابک زنجانی می‌خواهند بعضی از اعداد را بزرگ کنند تا بابک زنجانی را فراموش کنید، اما نگذارید بابک زنجانی تحت هیچ شرایطی فراموش شود. این کلاهبردار درجه یک در تاریخ ایران بی‌نظیر است و کسی نباید رکورد او را بشکند. یک عده آدم‌های گردن کلفت هنوز از او حمایت می‌کنند، پشت سر بسیاری از کسانی که به من بدترین تهمت‌ها را می‌زنند، بابک زنجانی است. پول او در بیرون زندان است و از درون زندان، بیرون را هدایت می‌کند. 

چه کسانی پشت بابک زنجانی هستند؟ وزیر نفت گفت: من نمی‌خواهم بگویم و نمی‌گویم که شاید یک روزی بگویم، نه! یک روزی هم نمی‌گویم، ولی قدرت پول او هست. پول کارهای عجیب و غریبی می‌کند. مثلا مشاور من ایمیلی در مورد بابک زنجانی به فردی زده بود، زنجانی به او گفته چرا به فلان فرد ایمیل زدی، در واقع ایمیل مشاور من را هک کردند. یعنی او (بابک زنجانی) در زندان خبر داشت که مشاور من ایمیلی علیه او زده است. از کجا می‌فهمد؟ یک نفر در بیرون ایمیل را هک می‌کند و به او خبر می‌دهد. واقعا چیز قشنگی شده است. فشارهای زیادی روی ما بوده است. پرونده‌های دیگری هم هست، مثلا همین دکل‌های گم شده، دکل‌هایی که رفتند از چین خریدند. چه شد؟ باید بروند دنبال کنند ما فقط می‌توانیم موضوع را مطرح و بعد هم پیگیری کنیم. سرانجام باید اینها مشخص شود.

البته راه پیگیری این نیست که طوری مسئله را بگویید که همه چیز خراب شود، مهم این است که شرافتمندانه از آنچه حق الناس است نگذریم و با روشی برویم که به نتیجه برسیم، اما بعضی کارها سبب می‌شود که کار ضایع شود و به نتیجه نرسد.

شما گفتید که کسی که خورد، برد، اما مسئله این است که اینها (خوردن‌ها و بردن‌ها) تمامی ندارد و آسیب آن به مردم می‌رسد. زنگنه پاسخ داد:‌ بله درست است و من تایید می‌کنم. من نمی‌دانم چه کسانی در پرونده پتروشیمی هستند و نیستند، ولی کسی که (شرکت بازرگانی پپتروشیمی) پول‌ها در اختیارش هست، فعلا در ایران است، این شرکت به اندازه کافی اموال و سهام دارد که بشود پول بیت‌المال را از او گرفت. حالا اگر فردی پول شرکت بازرگانی پتروشیمی را خورده است، خودش برود و پولش را بگیرد.

کد خبر 288082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =