روحانی: آماده‌ایم شبکه گاز ایران را به عراق متصل کنیم

رئیس جمهوری گفت: برای برقراری اتصال شبکه برق و گاز ایران به عراق آماده‌ایم و معتقدیم که این موضوع نه‌تنها برای دو کشور، بلکه برای دیگر کشورهای منطقه در آینده نیز می‌تواند تسری یابد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (شنبه، ۱۷ فروردین‌ماه) در نشست خبری مشترک با عادل عبدالمهدی، نخست‌ وزیر عراق، روابط بین دو کشور را عمیق و تاریخی عنوان کرد و گفت: در طول قرن‌ها همواره روابط بین ایران و عراق به‌عنوان دو همسایه خوب و رو به توسعه بوده، اما امروز برای توسعه روابط در شرایط ممتازی هستیم.

وی اتصال راه‌آهن دو کشور را از توافق‌های مهم ایران و عراق برشمرد و افزود: امیدواریم اتصال راه‌آهن ایران و عراق در آینده در مسیرهای مختلف رخ دهد، اما فعلا اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره مورد تاکید دو طرف است که امیدواریم عملیات فنی و توافق‌های آن انجام و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

رئیس جمهوری به موضوع صادرات برق و اتصال شبکه برق و گاز ایران به عراق و همچنین اتصال شبکه نفت در آینده اشاره و تصریح کرد: ما برای برقراری این اتصالات آماده‌ایم و معتقدیم که این موضوع نه‌تنها برای دو کشور، بلکه برای سایر کشورهای منطقه در آینده نیز می‌تواند تسری یابد.

روحانی روابط تجاری ایران و عراق را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: برنامه ما برای آینده دستیابی به حجم تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین دو کشور است که امیدواریم در ماه‌های آینده به این نقطه برسیم.

نخست‌وزیر عراق نیز با ابراز خوشحالی از سفر به ایران و قدردانی از دولت و ملت ایران به دلیل استقبال از هیئت عراقی، گفت: ایران کشور مسلمان، همسایه و دوست ماست که فرهنگ و تمدنی به قدمت تاریخ دارد و فکر نمی‌کنم بتوانیم دو کشوری مانند ایران و عراق با این قدمت تاریخی در جهان پیدا کنیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به سخنان رئیس جمهوری ایران، افزود: جناب آقای روحانی به همه توافق‌ها و مسائلی که در گفت‌وگوهای مشترک به آن پرداختیم اشاره کرد و من هم اعلام می‌کنم که با همه مواردی که اعلام شد، هم‌نظر هستم و حرف من هم همین است. معتقدم همه توافق‌هایی که بین دو کشور صورت گرفته و همکاری‌های نزدیک ایران و عراق به سود دو کشور، منطقه و جهان خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما به دنبال توسعه روابط دو کشور هستیم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم روابط ما بیش از پیش گسترش یابد. روابط تهران - بغداد می‌تواند الگویی برای روابط ما با دیگر کشورهای منطقه باشد. همه تلاش خود را به‌کار خواهیم بست که توافق‌هایی که بین دو کشور حاصل شده، اجرایی و عملیاتی شود.

کد خبر 288264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =