به صفر رساندن صادرات نفت ایران ناممکن است

رئیس جمهوری گفت: به صفر رساندن صادرات نفت ایران امکان‌پذیر نیست و ما به روش‌های مختلف نفت خود را خواهیم فروخت، آمریکا با اینگونه اقدام‌های خود به تمام ملت‌های جهان و همه شرکت‌های نفتی دنیا و حتی به ملت خود ظلم می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی، امروز (چهارشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه) در نشست هیئت دولت با بیان اینکه آمریکایی‌ها از چند روز پیش تبلیغات جدیدی را برای فشار بر ملت ایران آغاز کردند، گفت: البته آمریکایی‌ها اقدام‌های جدی خود را از اردیبهشت پارسال و مقدمات آن را از دی‌ماه ۹۶ آغاز کرده بودند و هر روز هم یک اقدام خلاف قانون در عرصه‌های بین‌المللی، سیاسی، تبلیغاتی و به‌ویژه اقتصادی برای فشار علیه ملت ایران انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا تا به امروز در صحنه بین‌المللی، منطقه‌ای، سیاسی و تبلیغاتی در اقدام‌های خود ناموفق بوده است، افزود: آمریکایی‌ها در صحنه اقتصادی نیز به اهداف خود نرسیده و نخواهند رسید، البته طبیعی است که با فشارهای خود مشکلاتی برای زندگی روزمره مردم ایجاد کنند، اما ملت ایران به‌خوبی می‌دانند که در مقابل اقدام‌های غیرقانونی متجاوزین، راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: ما همواره مرد مذاکره و دیپلماسی بوده همان طوری که مرد جنگ و دفاع هستیم، مذاکره در صورتی میسر است که همه فشارها برداشته شده، از اقدام‌های غیرقانونی خود عذرخواهی کنند و احترام متقابل وجود داشته باشد. بدون تردید قبول خواسته فرد چاقوکشی که به زور و به دروغ به دنبال مذاکره است، بی‌شک به جایی نخواهد رسید و ما با فرد چاقوکش و فرمول چاقوکشی مذاکره نمی‌کنیم و قبول چنین مذاکره‌ای به معنای ذلت و تسلیم است.

وی با تاکید بر اینکه در اولین اقدام باید آمریکا را از اقدام‌های غیرقانونی و ظالمانه خود پشیمان کنیم، عنوان کرد: باید در مقام عمل ثابت کنیم که آمریکایی‌ها اشتباه کرده و محاسبات‌شان غلط است و هر زمان که به اشتباه محاسباتی خود پی بردند و حاضر شدند از طریق منطق و استدلال مشکلات را حل کنند ما برای این کار آمادگی داریم.

روحانی با بیان اینکه آمریکا با همه توان خود قادر نیست بازار نفت جهان را در مشت خود قرار دهد، تاکید کرد: آمریکایی‌ها در این زمینه تصور غلطی دارند. تنها یکی دو کشور وجود دارند که آنها نیز باید متوجه اعمال و رفتار خود باشند. عربستان و امارات باید بدانند که وجود و بقایشان در سایه تصمیم خردمندانه حکومت جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهوری افزود: این جمهوری اسلامی ایران بود که عربستان را نجات داد و اگر تصمیم دیگری در آن مقطع گرفته بودیم، چه بسا امروز اثری از عربستان و امارات وجود نداشت.

وی گفت: شما که وجودتان در سایه جمهوری اسلامی ایران است، چطور به ترامپ می‌گویید که اگر صادرات نفت ایران را به صفر برسانید ما آن را جبران خواهیم کرد؟ آیا از تبعات این حرف خود آگاه هستید و می‌دانید که این به معنای دشمنی صریح با ملت ایران است؟ آیا نمی‌دانید که دوران ترامپ به پایان خواهد رسید و ما ماندگار هستیم و به‌عنوان همسایه در طول سالیان طولانی در کنار هم خواهیم بود؟ بهتر است به فکر دوستی دائمی در منطقه باشیم.

روحانی تصریح کرد: به صفر رساندن صادرات نفت ایران امکان‌پذیر نیست و ما به روش‌های مختلف نفت خود را خواهیم فروخت و آمریکا با اینگونه اقدام‌های خود به تمام ملت‌های جهان و همه شرکت‌های نفتی دنیا و حتی به ملت خود ظلم می‌کند.

رئیس جمهوری عنوان کرد: بعضی از کشورهای همسایه نیز بدانند که حرف‌ها و اقدام‌هایی که مرتکب می‌شوند در تاریخ ثبت خواهد شد و در آینده ملت‌های خودتان آنها را محکوم خواهند کرد. ملت ایران در طول تاریخ به شما خوبی کرده و شما خوبی را با بدی پاسخ می‌دهید و این با منطق برادری و همسایگی سازگار نیست.

وی ادامه داد: باید در برابر تحریم آمریکا، تسهیل اقتصادی، تولیدی و صادراتی را در پیش بگیریم و با این کار می‌توانیم تحریم را بشکنیم، امروز باید شرایط را برای تولید و اشتغال تسهیل کنیم و این کار امکان‌پذیر است به شرط اینکه همه در کنار هم قرار بگیریم.

کد خبر 288598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =