۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
  • کد خبر: 288686
نمایش دستاوردهای جدید پژوهشگاه در نمایشگاه نفت

پژوهشگاه صنعت نفت در بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، از دستاوردهای جدید خود از جمله دستگاه میکروسی‎اچ‎پی و دو نسل جدید از سیالات حفاری رونمایی می‎کند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، عزت‌الله کاظم‌زاده، رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در توضیح این مطلب گفت: ارائه دستاوردهای جدید می‌تواند در حل مشکلات صنعت اثربخش و موثر باشد و ضمن صرفه‌جویی ارزی بسیار بالا برای کشور، در ایجاد اشتغال و رونق تولید نقش بسزایی ایفا کند.

وی با بیان اینکه این پردیس با توجه به توانمندی‌های موجود، اهداف دیگری هم در حوزه‌های مختلف در نظر دارد، افزود: ارائه خدمات فناورانه و پژوهش‌محور در حوزه‌های مختلف علوم زمین و مطالعات مخزن در دستور کار قرار گرفته است، زیرا در پژوهشکده علوم زمین، این مجموعه توانسته بزرگ‌ترین طرح پژوهشی کشور را که مطالعه سیستم‌های نفتی و حوضه‌های رسوبی خلیج‌فارس و دریای عمان است در سال ۹۷ به پایان برساند.

کاظم‌زاده به دستاوردهای متعدد پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با انباشت دانشی که در این پردیس وجود دارد، می‌توانیم در زمینه انجام مدل‌سازی سیستم‌های رسوبی، هیدروکربوری و حوضه‌های رسوبی در میدان‌های دیگر با شرکت‌های مختلف در ایام برگزاری نمایشگاه مذاکره کنیم.

وی افزود: پژوهشگاه در زمینه فناوری‌های پیشرفته ژئوفیزیک و ژئوشیمی مخزن، اکتشاف مخازن نامتعارف، اکتشاف بسترهای زغال‌سنگی حاوی گاز نیز تجارب ارزشمندی را در طول‌ سال‌ها فعالیت به‌دست آورده است که ایام نمایشگاه فرصت مغتنمی را برای تبادل نظر با صنعت و شرکت‌های عملیاتی، تولیدی و اکتشافی با هدف انجام پروژه‌های بزرگ فراهم خواهد کرد.

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: پردیس بالادستی از سال ۹۷ رویکرد جدیدی را آغاز کرده و آن، نگاه یکپارچه به مدیریت مخزن با رویکرد جدید و در نظر گرفتن همه دارایی‌های مخزن است که شامل مخزن، چاه و تاسیسات روسطحی می‌شود. این رویکرد افزون بر تولید بهینه و صیانتی از مخزن، به کاهش هزینه‌ها هم کمک خواهد کرد.

کاظم‌زاده با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی در حوزه بالادست، شناخت چالش‌ها و مشکلات صنعت است، گفت: به‌طور حتم ارائه راهکارهای فناورانه و پژوهش‌محور در این زمینه حائز اهمیت است، از این رو نمایشگاه نفت تهران این زمینه را آماده خواهد کرد تا بتوانیم با شناخت مشکلات و چالش‌ها، راهکارهای مناسبی را به صنعت ارائه کنیم و امیدواریم با تعریف پرپوزال‌های جامع و اثربخش در سال جدید، پروژه‌های مناسبی را برای کشور عملیاتی کنیم.

رونمایی از نسل جدید سیالات حفاری در نمایشگاه نفت

وی به رونمایی از دو نسل جدید سیالات حفاری در ایام نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: در گذشته پژوهشگاه در زمینه سیالات حفاری به دستاوردهای بسیار ارزشمندی دست یافته که این نسل جدید از سیالات می‌تواند صدماتی را که سیال در زمان حفاری به سازند وارد می‌کند کاهش دهد.

کاظم‌زاده افزود: با استفاده از نانومواد، نوع خاصی از سیالات حفاری را طراحی، تولید و تست میدانی کرده‌ایم که سبب افزایش روانکاری رشته‌های حفاری و سرانجام بالابردن بازدهی حفاری می‌شود.

رئیس پردیس بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه این نمایشگاه به تقویت و تعامل بیشتر این سازمان با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز رشد و موسسه‌های پژوهشی با هدف هم‌افزایی و گسترش شبکه‌های فناوری کمک خواهد کرد، افزود: حضور شرکت‌های خصوصی و خارجی در نمایشگاه سبب می‌شود که بازار هدف ارائه فناوری‌ها و محصولات پژوهشی در حوزه بالادستی به کشورهای منطقه نیز گسترش یابد تا مشارکت گسترده‌تری در پروژه‌های بین‌المللی داشته باشیم.

کاظم‌زاده تصریح کرد: قرارداد و تفاهم‌نامه با شرکت‌های مختلف که مذاکرات فنی آن در مراحل نهایی است، در نمایشگاه پیش‌رو منعقد خواهد شد و امیدواریم با انجام این قراردادها، شاهد اثربخشی نتایج پروژه‌ها در صنعت باشیم.

 تولید همزمان برق و حرارت به‌وسیله دستگاه میکرو CHP

جابر نشاطی، رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت نیز از رونمایی دستگاه میکروCHP در ایام برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه بینالمللی صنعت نفت خبر داد و در ادامه به کارکرد این دستگاه اشاره و اظهار کرد: دستگاه میکروCHP می‌تواند به طور همزمان برق و حرارت تولید کند.

وی افزود: پژوهشگاه با این دستگاه توانسته به بازدهی حدود ۹۴ درصد دست یابد و این بدان معناست که می‌تواند ۹۴ درصد از انرژی ورودی را به الکتریسیته و حرارت تبدیل کند. از این میان ۳۰ درصد آن انرژی الکتریکی و ۶۴ درصد مابقی حرارت است.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت گفت: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم با همکاری شرکت توسعه‌دهنده، شرکت ملی نفت و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، تولید این دستگاه را تجاری‌سازی کنیم.

وی با اشاره به دیگر دستاوردهای پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت افزود: اواخر سال گذشته پروژه ساخت و طراحی ۱۷ حسگر در پژوهشگاه صنعت نفت به پایان رسید و تحویل نهایی ‌آنها به کارفرما انجام شد، از این رو واگذاری دانش فنی آن در ایام نمایشگاه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نشاطی ادامه داد: ۱۷ حسگر ساخته شده در پژوهشگاه شامل ساخت و طراحی حسگرهای آب، هوا و خاک است و پژوهشگاه درصدد است که واگذاری دانش فنی آنها به زودی انجام شود، از این رو در زمینه حسگرهای لکه‌های نفتی TPH و PAH مذاکرات اولیه انجام شده و امیدواریم در آینده نزدیک دانش فنی آن به شرکت‌های توسعه‌دهنده واگذار شود.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت درباره واگذاری دانش فنی دیگر حسگرها نیز گفت: مذاکراتی با دانشگاه تهران انجام شده و چنانچه به توافق نهایی دست یابیم، بقیه حسگرها  نیز به تولید انبوه خواهند رسید. شایان ذکر است که همه این حسگرها در شرکت نفت فلات قاره و پایانه‌های نفتی با موفقیت ارزیابی میدانی شده‌اند.

نشاطی به انجام فعالیت‌های پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به پروژه‌های میدانی که در این سازمان در حال انجام است، این آمادگی وجود دارد که در حوزه پاکسازی خاک‌های آلوده، آب‌های زیرزمینی آلوده و تصفیه پساب‌های صنعتی و بهداشتی، به همه صنایع خدمات خود را ارائه کنیم.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت یکی از مسئولیت‌های اجتماعی را کمک به حادثه‌دیدگان سیل اخیر در کشور دانست و اظهار کرد: پژوهشگاه صنعت نفت این آمادگی را دارد که در صورت شکستگی در خطوط لوله که به آلودگی آب‌های سطحی منجر می شود با استفاده از فناوری بومی اقدام‌های پاکسازی را انجام دهد.

نشاطی به سابقه بالغ بر ۵۰ ساله پردیس انرژی و محیط زیست در پژوهشگاه صنعت نفت نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه در حوزه‌های محیط‌زیست، خوردگی، انرژی و آنالیز دستگاهی از تجارب ارزنده‌ای برخوردار است و عمده پروژه‌هایی که در این زمینه‌ها انجام می‌شود از نوع میدانی است و با توجه به انباشت دانش که در این حوزه‌ها وجود دارد از همه افرادی که در صنعت نفت و خارج آن فعالیت می‌کنند دعوت می‌شود تا برای حل چالش‌ها و معضلات خود به این سازمان مراجعه کنند.

ایشان ادامه داد: در حوزه خوردگی یکی از فعالیت‌های اساسی این پردیس در انجام پروژه مدیریت خوردگی است که برای نخستین‌ بار در کشور تدوین و پیاده‌سازی می‌شود و امیدواریم با اجرای این پروژه بتوانیم نتایج آن را به کل صنعت نفت تعمیم دهیم.

وی به دیگر امکانات این سازمان اشاره کرد و گفت: در زمینه طراحی و تدوین نرم‌افزار مدیریت انرژی به‌خصوص نرم‌افزار EPAT اشاره کرد که در داخل صنعت نفت و خارج آن مانند نیروگاه‌ها می‌تواند استفاده شود.

کد خبر 288686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =